Hubungi Kami

Assalamualaikum waramahtullahi wabarakatuh.

Tuan-tuan dan puan-puan serta muslimin dan muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah sekalian.

Bagi membolehkan anda menghubungi kami melalui emel, sila isikan dengan lengkap borang yang terdapat di bawah ini berserta dengan komen, pertanyaan atau tempahan kitab yang ingin dibuat dan seterusnya hantarkan kepada kami.

Terima kasih.

Amin.

603 Replies to “Hubungi Kami”

  1. PENAFIAN SEBAB IBLIS TIDAK MAHU SUJUD

    Bismillah…
    Assalamualaikum warahmatullah
    Segala puji bagi Allah dan salam selawat ke atas Sayidina wa Maulana Nabi Muhammad SAW serta kaum kerabatnya.
    Semoga Ustaz Haji Shaari Mohd Yusof sentiasa diberikan kesihatan yang baik oleh Allah

    Wahai Ustaz Haji Shaari Mohd Yusof, saya dengan rasa rendah diri dan secara hormatnya, ingin menafikan fahaman ustaz mengenai kenapa iblis tidak sujud pada Nabi Adam AS. Saya berharap ustaz sudi membaca penerangan saya yang tidak seberapa ini, dan tujuan saya menulisanya hanya kerana Allah Taala. Saya bukannya ingin berbahas dengan mendalam mengenai adakah iblis itu asalnya ialah malaikat atau jin. Memang terdapat ulama yang mengatakan bahawa iblis itu adalah dari golongan malaikat itu sendiri. Tetapi kebanyakan ulama menyatakan bahawa iblis adalah daripada golongan jin berdasarkan firman Allah;

    [ Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, “Sujudlah kamu semua kepada Adam!” Maka mereka pun sujud kecuali iblis. Dia adalah dari (golongan) JIN, maka dia menderhakai perintah Tuhannya….] (Surah al-Kahfi: 50)

    Ulama mengatakan bahawa sebelum manusia hidup, bumi telah pun dihuni oleh umat jin. Mereka membuat kerosakan yang banyak sehinggakan Allah memerintahkan malaikat untuk berperang dengan mereka. Malaikat menghalau jin ke hutan, gunung-ganang, dan laut. Iblis merupakan tawanan malaikat dan dibawa ke langit (kemudian iblis menjadi ahli ibadah di langit). {dipetik dari: Kitab Kisah Para Nabi oleh Imam Ibn Kathir}

    Seterusnya, perkara penting yang ingin saya bahaskan di sini adalah mengenai “kenapa iblis tidak mahu sujud pada Nabi Adam AS”. Berdasarkan penerangan bertulis ustaz, iblis tidak mahu sujud pada Nabi Adam AS adalah kerana salah faham dan disebabkan oleh iblis tidak mahu mensyirikkan Allah {dipetik dari: Kitab Mengenal Diri oleh Mohd Yusof Cik Wook}. Dengan rasa rendah diri, saya ingin menolak pendapat tersebut dengan menggunakan konsep ilmu tasawuf itu sendiri dan beberapa ayat al-Quran. Cuba kita hayati firman Allah di bawah ini;

    [Berfirman (Allah): “Hai iblis, apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Kucipta dengan kedua-dua tangan-Ku. Apakah kamu menyombongkan diri ataukah kamu (merasa) termasuk orang-orang yang (lebih) tinggi?”] (Sod: 75)

    Allah bertanya pada iblis bukan kerana Allah tidak tahu isi hati iblis dalam awal ayat surah Sod, tetapi Allah bertanya supaya kita dapat tahu pengakuan sendiri atas kesombongan iblis. Di akhir ayat tersebut Allah telah pun mengetahui isi hati iblis. Manakala ayat yang di bawah ini pula merupakan jawapan iblis;

    [Berkata (iblis): “Aku sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang Engkau telah menciptakannya dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk.” ] (Hijr: 33)

    [Berkata (iblis): “Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah.”] (Sod: 76)

    Berkenaan masalah perkataan SUJUD pula bukannya bermaksud menyembah dalam bahasa Arab. Ia hanyalah sebuah perbuatan meletakkan dahi di atas lantai. Kita tidak tahu bagaimana cara iblis dan para malaikat sujud. Sedangkan ketika itu tidak wujud lagi hukum-hakam agama seperti solat. Tambahan pula, tidak dinyatakan dalam al-Quran bahawa iblis tidak sujud kerana tidak mahu mensyirikkan Allah.

    Dan di bahagian ini pula saya ingin menggunakan konsep ilmu TASAWUF yang SEBENAR berdasarkan fahaman Syeikh Ibn Ato`illah (penulis Kitab Hikam yang menjadi sumber ilmu tasawuf Tok Kenali), Syeikh al-Harits al-Muhasibi, Imam al-Ghazali dan sebagainya. Mereka ini semuanya Ahli Sunnah wal Jamaah.
    Di sini dapat kita perhatikan bahawa iblis tidak langsung bertanya pada Allah kenapa dia harus sujud pada Nabi Adam AS. Hal ini tidak seperti malaikat yang bertanya pada Allah tentang penciptaan Nabi Adam AS. Iblis terus mengatakan bahawa dia sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang diciptakan dari tanah liat kering yang berasal lumpur hitam. Iblis juga menyatakan bahawa dia lebih baik daripada Nabi Adam AS, sedangkan iblis langsung tidak mengetahui apatah lagi bertanya perihal hikmah penciptaan Nabi Adam AS.

    Hal ini disebabkan iblis hanya memandang Nabi Adam AS menggunakan `MATA KEPALA`. Apa yang mata iblis nampak pada jasad Nabi Adam AS hanyalah tanah liat yang diberi bentuk. Iblis tidak menggunakan `MATA HATI` dalam melihat hikmah perintah Allah untuk sujud pada Nabi Adam AS. Jika ustaz benar-benar menghayati ilmu tasawuf yang lurus, maka sudah tentu iblis tidak mahu sujud kerana dia SYIRIKKAN Allah, bukannya mengEsakan Allah.

    Kerana apa? Hal ini kerana bukankah ilmu tasawuf/ makrifat itu di penghujungnya adalah untuk mengEsakan Allah? MengEsakan Allah dari segi kekuasaan-Nya, ilmu-Nya, perintah-Nya, dan sebagainya. Perbuatan iblis mengingkari perintah Allah adalah kerana dia lebih BERGANTUNG pada sangkaan ataupun ilmunya yang menganggap dirinya lebih mulia daripada Nabi Adam AS yang membawa kepada KESOMBONGAN. Katakan jika kami setuju dengan pendapat ustaz yang menyatakan bahawa iblis itu tidak mahu sujud kerana dia tidak mahu syirikkan Allah, maknanya iblis telah mensyirikkan Allah jua. Hal ini kerana iblis lebih bergantung pada perasaannya dalam tindakannya. Bukankah mereka yang tidak syirikkan Allah adalah mereka yang hanya mendengar dan taat perintah Allah? Bukannya menurut pada perintah diri sendiri seperti yang dilakukan iblis.

    Kita tahu yang Allah itu Maha Bijaksana, kenapa kita perlu ragu-ragu atau ingkar atas perintah-Nya? Bukankah orang yang ingkar akan perintah-Nya adalah mereka yang tidak MUSYAHADAH atau memandang kekuasaan Allah dengan hati yang disinari nur? Terdapat falsafah Melayu yang berbunyi, “pakai tak pakai, tak pakai pakai”. Pakai tak pakai bermaksud, mereka yang bergantung pada ilmu sendiri `tidak memakai` konsep ilmu tauhid yang haq. Tak pakai pakai, pula bermaksud mereka yang tak bergantung pada ilmunya telah `memakai` ilmu tauhid yang benar. Oleh itu, iblis lebih bergantung pada sangkaannya berdasarkan ilmu yang cetek. Ini bermakna iblis telah sombong pada Allah dengan cara menganggap bahawa sangkaannya lebih benar atau haq daripada Allah.

    Maka jelaslah di sini bahawa iblis tidak mahu sujud pada Nabi Adam AS adalah kerana dia SOMBONG, mengatasi perintah Allah Yang Maha Bijaksana dengan ilmu atau sangkaannya yang cetek. Oleh itu Ustaz Haji Shaari, adakah ustaz masih menganggap bahawa iblis itu `tidak mensyirikkan` Allah jika ustaz benar-benar menghayati ilmu makrifat ini?

    Saya menulis di sini mungkin kerana Allah ingin menyelamatkan Ustaz Haji Shaari daripada berfahaman yang menyeleweng. Oleh sebab ustaz telah mengorbankan masa dan wang ringgit kerana ingin manusia mengenali Tuhannya, mungkin Allah ingin selamatkan ustaz daripada fahaman karut melalui tulisan ini. Maaf jika saya ada menyinggung ustaz.

    Akhir kalam, saya tidak menuduh ustaz sesat. Tetapi saya menuduh bahawa fahaman tersebut sesat. Kesimpulannya, ada dua perkara yang perlu dibetulkan; Pertama, sujud dalam ayat tersebut bukannya bermaksud menyembah. Ini disepakati oleh banyak mufasir seperti Imam Ibn Kathir, Syeikh Mustafa al-Maraghiy dan lain-lain lagi. Kedua, iblis tidak mahu sujud kerana sombong dan mensyirikkan Allah disebabkan ia lebih mengikut pemikirannya berbanding iradat Allah. Iblis tidak menggunakan mata hati, tapi hawa nafsunya sendiri.

    Oleh itu, jika ustaz benar-benar sudah `sampai` seperti yang ustaz akui, saya berharap ustaz menghentikan fahaman ini kerana ia amat merbahaya bagi umat Islam. Boleh membawa kepada penyelewengan akidah dan falsafah Islam. Janganlah kita jadi seperti `Azazil` yang hanya menggunakan mata kepala dan nafsunya sendiri tanpa menggunakan mata hati merenung hikmah perintah Allah. Lagi satu saya ingin tambah, guru yang ingin mengajar ilmu makrifat ini mestilah guru yang terpelihara akhlaknya. Guru tersebut hendaklah tidak mengamalkan amalan yang menjatuhkan akhlak seperti hisap rokok, shisha, makan dengan banyak, bercakap berlebihan dan sebagainya. Ingat wahai saudaraku, “Guru yang adil akan dikenang kebaikannya, perosak agama akan dikenang keburukannya.” Wallahu`alam.

    Jika ustaz ingin membuat maklum balas, hantarkan pada emel ini kerana saya tidak selalu melawat laman web ustaz: nazmiqayyum@gmail.com

    Like

  2. Assalamu’alaikum, perkenalkan name saye tan malvin juniar. Umur 32 thn, saye tinggal di jalan Kom Yos Sudarso, gang srikaya 1 no. 05, Rt.09, Rw.07. Kelurahan sui jawi luar, pontianak barat. Kota Pontianak, Kalimantan Barat. Indonesia. Kode pos 78113.
    Saye mau beli semue kitabnye Tok Kenali, bagaimane carenye. Wassalam,

    Like

  3. Assalamualaikum wth..
    Salam Nur Kasih Allah..

    Saya membaca buku tok guru sebelum mengenali penulisnya.. Alhamdulillah, bertemu penulisan di web yang mana penerangan tak jemu2 dibaca..rupanya ditulis oleh penulis yang sama juga.

    Biasanya bila hp dimatikan..web akan sukar ditemui dan kali ni..selang beberapa hari..tetap bertemu web yang sama walaupun utk carian yang berbeza.

    Maha Suci Allah yang Meliputi dan Mengatur setiap sesuatu tanpa sia2. Saya dengan rasa penuh kekosongan memohon restu dalam menimba ilmu dan menambah pengetahuan di setiap penulisan tok..

    Doa dan kasih sayang buat para kekasih Allah..

    Fiza, Kota Kinabalu.

    Like

  4. Ke
    makrifattokkenali@gmail.com
    Jan1 pada 9:03 PM
    assalamualaikum wm wb

    pertama-tama ijinkan saya memperkenalkan diri pada yg saya hormati Hj.Shaari atau Hj. Mohd yusof dan seluruh staf yg mengelola website makrifattokkenali.com

    nama saya erwin
    saya berdomisili di Indonesia
    alamat lengkap saya jln. balai desa Gg.melati No 4 polonia medan sumatra utara indonesia kode pos 20157
    no handpone 0822 7268 6792
    awal kata, sudah lama saya mengunjungi situs makrifattokkenali.com dan saya sangat tertarik dengan tulisan dan isi di dalamnya dikarnakan saya juga pernah belajar ilmu yg serupa dengan almarhum bapak Hj.Sabri adrian yg sangat saya hormati,syangnya beliau telah wafat sebelum saya tau apa itu syahadat tauhid yg sesungguhnya …saya juga sangat antusias dan tertarik dengan buku-buku yg di tawarkan di blog tersebut dan saya sangat amat ingin memilikinya, tetapi apa daya say tidak mempunyai cukup uang untuk membelinya, karna saya hanya pekerja buruh bangunan yg berpenghasilan rendah…saya harap bapak atau ibu atau saudara atau saudari yg menerima email saya ini dapat membantu saya untuk memberikan semua buku yg di jual di website makrifattokkenali.com secara gratis tanpa di pungut biaya…. karna saya sangat ingin melanjutkan pelajaran saya yg dahulu telah saya mulai dari almarhum bapak Hj.sabri adrian….. sebenarnya sih saya sangat ingin belajar langsung pada Hj.Shaari atau Hj.Mohd yusof tapi apa daya saya yg di sebrang negeri…. jangankan punya pasport atau beli tiket pesawat,beli buku pun saya tak sangup bayar… sekali lagi saya mohonkan kepada bapak atau ibu atau saudara atau saudari yg menerima email saya ini dapat membantu saya untuk memberikan semua buku yg di jual di website makrifattokkenali.com secara gratis tanpa di pungut biaya…

    demikianlah kalimat yg saya sampaikan dan saya mohonkan, bilamana ada salah-salah kata saya minta maaf yg sebesar besarnya kepada semuanya… salam hormat saya yg sebesar besarnya erwin

    itu adalah email yg saya kirimkan kemarin tapi tak ada jawaban…saya mohon tolonglah bantu saya pada siapapun yang membaca posting saya ini

    Like

  5. Hello admin do you need unlimited content for your blog ?
    What if you could copy post from other websites, make it unique and publish on your
    blog – i know the right tool for you, just
    search in google:
    loimqua’s article tool

    Like

  6. Assalamu Alaikum..Wr..Wb.Tuan Guru Hj Shaari….saya mengenal blog tuan Guru baru beberapa minggu,saya begitu tertarik dengan tulisan2 tuan Guru Hj Shaari, melalui tulisan ini saya memohon ijin untuk mempelajari dan mengamalkannya dlm kehidupan saya, dan saya bermaksud membeli buku tulisan tuan Guru Hj.Shaari.
    yg berjudul Mengenal Diri dan Mengenal Allah, bgmna caranya tuan, saya tinggal di Papua Indonesia, terima kasih, Wassalamu Alaikum Wr Wb…..

    Like

  7. Assalamu’alaikum wr.wb…

    saya dari indonesia minat Buku2 Ilmu Mengenal Allah, Mengenal Diri, Mati Sebelum Mati, Cahaya Di Atas Cahaya dan 7 Petala Langit 7 Petala Bumi & Koleksi DVD Ceramah² Tok Kenali..

    Total: RM475.00 ?
    Ongkos pos ke indonesia berapa RM ?

    Boleh tolong email ke saya, biaya & transfer biayanya.. supaya alamat saya tidak masuk disini…

    terima kasih

    Like

  8. Tuan, saya ingin penerangan mengenai berzikir didalam tidur. Ini adalah kerana saya pernah dalam keadaan tidur (mimpi), terdengar suara (lelaki) berzikir dengan jelas sekali dan saya juga turut ikut berzikir dengannya.Tolong terangkan tuan.

    Like

  9. Salam tuan
    Disini saya bagi alamat utk pembelian buku Tok Kenali Kelantan
    Nama : Wan Mohd Fazli Bin Wan Jaafar.
    Alamat : No 5, Jalan Vista Kirana 1A, Vista Kirana, 75450 Ayer Keroh, Melaka..

    Buku Yg saya hendak beli
    1) Mengenal Allah
    2) Mengenal Diri
    3) Mati sebelum mati
    4) ca jaya diatas cahaya
    5) 7 petala langgit 7 petala buko
    6) Jangan sampai terlibatnya Adanya Diri
    Total : semua RM 348.. Nanti tuan bagitu kos penghantaran yer..

    Like

  10. Salam tuan
    Disini saya bagi alamat utk pembelian buku Tok Kenali Kelantan
    Nama : Wan Mohd Fazli Bin Wan Jaafar.
    Alamat : No 5, Jalan Vista Kirana 1A, Vista Kirana, 75450 Ayer Keroh, Melaka..
    Saya Sudah SMS tuan tapi tiada respon
    No tel saya 0126889860

    Buku Yg saya hendak beli
    1) Mengenal Allah
    2) Mengenal Diri
    3) Mati sebelum mati
    4) ca jaya diatas cahaya
    5) 7 petala langgit 7 petala buko
    6) Jangan sampai terlibatnya Adanya Diri
    Total : semua RM 348.. Nanti tuan bagitu kos penghantaran yer..

    Like

  11. Assalamualaikum Tuan Guru.

    Saya harap tuan guru dapat jelaskan apakah itu Ilmu Gerak dari pandangan ilmu makrifat.

    Saya tak dapat cari asal usul ilmu gerak. Hanya berdasarkan cakap-cakap orang sahaja, tiada bukti dokumentasi, buku atau apa-apa bukti bertulis.

    Harap Tuan Guru dapat memberi pencerahan tentang ilmu ini. Terima Kasih

    Like

  12. tuan saya ingin memesan 19 keping cd. tolong hantarkan ke alamat berikut: lot 2977. kampung baru sungai redan. 81800 ulu tiram . johor. cara bayaran bank in ke acc tuan. sila maklumkan acc bank tuan. terima kasih.

    Like

  13. Assalamualaikum Wr. Wb. tuan.
    Saya berminat sangat dan ingin mendapatkan 9 kitab Warisan Ilmu Tok Kelantan dan 19 keping VCD.

    Adapun mengenai saya adalah sbb:
    Nama : Yusrizal
    Alamat: Perumahan Griya Harapan Baru, Blok A No. 9, Jl. Sabokingking Kelurahan Sie. Buah, Kecamatan Ilir Timur II Palembang, Sumatera Selatan-Indonesia.

    Apakah saya boleh bayar melalui transfer Bank, atau mohon arahannya untuk pembayaran dan berapa total yg harus saya bayarkan untuk semua keperluan tersebut di atas.

    Harapan semoga tuan dapat beritahu saya cara mendapatkannya.

    Wassalamu’alaikum Wr. Wb.
    hormat kami,

    Yusrizal

    Like

  14. Assalamualaikum warahmatullah Tuan Hj. Shaari bin Mohd Yusof, nama saya Mohd Khidir bin Nasir, tuan Haji, saya nak membeli kitab 1, 2, 3, dan 4 iaitu Ilmu Mengenal Allah, Mengenal Diri, Mati Sebelum Mati dan Cahaya di atas Cahaya. iaitu berjumlah RM 232.00 . Soalan Saya:
    1) Saya berada di Melaka Umbai, Berapakah tambahan kepada wang Pos?
    2) Adakah method pembayaran sama seperti yang tuan Haji pernah maklumkan sebelum ini iaitu Maybank: 164472319197 ?
    3) Bolehkah saya menghubungi Tuan Haji sekiranya ada persoalan melalui telefon? nombor telefon saya ialah 0173377803

    Like

  15. Nama : nanang naseem
    Alamat : kp kebon pedes RT/RW 01/04 Desa.peuteuy condong kec.cibeber kab.cianjur prop.jawa barat indonesia

    Like

  16. Assalamu’alaikum Wr. Wb.
    Mohon bantuannya, bagaimana cara agar kami yg di Palembang-Sumatera Selatan Indonesia dapat memperoleh Buku2 Tok Kenali Kelantan dan bbrp keving DVD.

    dari
    Yusrizal
    email. bsi.rizal@gmail.com
    Hp. 0812.7516213

    Like

  17. assalamualaikum pak hj shaari, salam kenal
    saya agus dari indonesia, ada minat beli buku tuan (Kitab ilmu 1,2,3,4 dan5) tapi sms tak bisa sambung. ini alamat email saya : guspalem@gmail.com. mohon sy diberi alamat tuan tuk komunikasi. terima kasih

    Like

  18. assalamualaikum pak hj shaari, salam kenal
    saya agus dari indonesia, ada minat beli buku tuan (Kitab ilmu 1,2,3,4 dan5) tapi sms tak bisa sambung. ini alamat email saya : guspalem@gmail.com. mohon sy diberi alamat email tuan tuk komunikasi. terima kasih

    Like

  19. Assalamu’alaikum wr.wb, tuan guru haji shaari saya sangat berminat untuk mendapatkan kitab :
    1. Jangan Sampai Terlihat Adanya Diri
    2. Pencarian Ilmu di penghujung Rasa
    3. Dimana Ku Cari Ganti
    4. Wira… Hanya Akan di Kenang Setelah Tiada

    Jika Tuan guru Hj Shaari berkenan mohon dikirimkan kitab tersebut ke alamat saya :
    Ahmadi Hariyonyoto
    PT. Bank Central Asia Tbk.
    Jl. Tgk. Daud Beureueh No.44
    Gampong Kuta Alam
    Banda Aceh – Indonesia 23122

    Mengenai kos pos dan harga kitabnya sila Tuan Hj Shaari sebutkan dan nama bank untuk transfer uangnya.

    Demikian, sebelumnya terima kasih.

    Like

  20. ustad saya ingin bertanya sikit, dalam pahaman hakikatun, kalau menziarahi makam wali Allah, kita beri salam dgn menyebut ASSALAMUALAIKA YA ALLAH atau pun ASSALAMUALAIKA YA WALI ALLAH…? terima kasih

    Like

  21. assalammualaikum w.b.t

    tn hj sy berminat utk mbeli koleksi cd namun ingin sy bertanya bahan yg mn lebih baik isi kandungannya samada cd @ buku?? sy sedang memahami persoalan yg tn hj katakan sbg sifir ‘jangan sampai menampakkan adanya diri’ saya harap dgn ada nya bahan cd @ buku tsb dpt mbantu saya lebih faham.

    0176599870
    nama yg diberi oleh emak dan ayah ialah: hafiz

    Like

  22. Assalamu’alaikum tuan guru mohon ijin saya membaca dan menyimpan tulisan tulisan tuang guru diblog ini semoga menjadi amal tuang guru sekian terima kasih

    Like

  23. Salam sejahtera Tuan Guru Hj Shaari…saya dari S’pura inginkan DVD Satu set…kira2 berapa lama boleh saya terima DVD itu…sekian terima kaseh.

    Like

  24. Assalamu’alaikum wr.wb, tuan guru haji shaari
    saya sangat berminat untuk mendapatkan kitab mengenal diri 1 naskah sahaja (jenis Hard cover, tak mau soft cover, jika hantar soft cover jugak saya akan hantar balik,dan mintak wang saya dipulangkan kembali,)

    Hantar ke alamat

    OMAR BIN PAKWANCHIK
    683-I, JALAN LEMBAH PERMAI
    11200, TANJONG BUNGA,
    PULAU PINANG

    Like

  25. Assalamualikum wr wb tuan guru haji shaari saya nama berminat nak beli kitab di penghujung rasa dan kitab dimana kan kucari ganti , dikirimkan ke alamat isa hadad komplek pondok indah permai no 57 kelurahan bangka belitung darat rt 002 rw 001 jln sei raya dalam pontinak kalimantan barat indonesia , no tlp 0811575899′ dahulu kala saya sudah beli beberapa kitab dan cd tuang guru hj shaari

    Like

  26. Assalamu’alaikum wr.wb, tuan guru haji shaari saya sangat berminat untuk mendapatkan vcd tuan.Saya sudah hubungi tuan melalui nombor yang tertera berkali-kali tetapi gagal.Bagaimana saya mahu membuat tempahan vcd tersebut.Sila hubungi saya melalui nombor ini 0109765797 Suhardi bin Marzuki atau isteri saya Nurina Jeslina 0109765798.Terima kasih.

    Like

  27. Nabi nabi seblum nya yang dihantar kan kepada manusia kepada kaum yahud Aad, nuh dan sebgainya, mereka berdepan dengan nabi nya sendiri sperti nabi Musa, ulamak yahudi mengatakan dia percaya kepada Allah, mereka juga berjanji pada Musa akan mengikut perintah jika di bebas kan kaum mereka dari kekejaman firaun, sebalik nya di belakang nabi musa mereka buat cerita lain kepada kaum yahudi, segala rahsia atau pun perintah nabi Musa disalah gunakan untuk kepetingan ulamak yahudi dengan tujuan mengantikan nabi musa apabila nabi musa wafat nanti.

    Maka Ulamak ulamak yahudi mengajak nabi musa untuk mengenal kan Allah kepada kaum mereka, nabi Musa termenung dan berfikir macam mana nak mengenakan l Allah kepada kaum nya, lalu nabi Musa mnjawap, “Ya alim ulamak kaum ku, memadaiilah ikut perintah aku seperti apa yang Allah perintah kan kepada ku dan janganlah menjadi kaum yang melampauii batasan salain yang telah ditetap kan oleh Allah”, kata nabi musa , tetapi Alim Ulamak kaum yahudi terus tidak percaya di paksanya dan mendesak nabi Musa mengenal kan wajah Allah, jika tidak Alim ulamak yahudi dan kaumnya ini akan terus tinggal kan ajaran nabi Musa, sehingga akhir nya dipaksa dan di ugut mereka akan bunuh nabi musa…. dan akan diangggap nabi pembohong. Maka nabi musa menjawap, “aku akan mengikuti khendak kamu semua” kepada ulamak kaum yahudi….

    Tuan tuan dan Puan puan, Sebenar nya dulu bangsa yahudi adalah bangsa yang terbaik didunia iaitu dari kaum koresh., di situ lah permulaanya terjadi nya bani israel yang di anggap oleh nabi musa orang yang melanggar perintaah nabi nabi sebelum nya dan ditakdir kan menjadi hamba kepada firaun setelah mereka melanggar perintah nabi nabi seblum nya..

    Ulamak ulamak yahudi dan kaum nya terus menerus memaksa, nabi Musa terus membawa mereka ke bukit tursina, lantas nabi musa berkata kepada ulamak yahudi dengan pengikutnya mengadap kan muka ke bukit tursina lalu nerkata, “Mati nya kita hidup nya kita bila kita berdepan dengan bukit tursina, saya akan memohon kepada Allah agar kita semua dapat berjumpa dengan Allah diatas permintaan kamu wahai ulamak yahudi dan pengikut mu, hidup mati kamu bukan kerana kamu, tapi kerana kamu sudah derhaka kepada Allah dan rasulnya, Allah telah menyelamat kan kamu semua daripada raja firaun dan kini kamu semua jugalah yang membelakangi kan segala perintah ku dah tuhan ku” , terus nabi musa bermohon kepada Allah, ya Allah berilah kan lah kekuasaan mu … keatas kaum yahudi ini…. untuk mengenali mu…. supaya kaum yahudi ini dapat mengenal mu…… sekali lagi …. ya Allah berilah segala kemulian mu kepada kaum yahudi sebab mereka didatang kan dari mu….. buruk dan baik segala nya dari mu ya Allah … kerana saya tidak berdaya dan upaya lagi dengan desakan ulamak yahudi dan pegikut nya memkasa saya berjumpa dengan mu ya Allah”…….

    Apabila habis permohonan nabi musa kepada Allah, maka Allah perintah kan malaikat jibrail untuk mengambil api neraka sebesar puntung carit api, maka jibaril ikut perintah, diambil nya secarit puntung api neraka itu di bawanya kebukit tursina, nabi musa tengah bertafakur kepad Allah, maka jibaril dengan perintah Allah dibaling nya api neraka yang sebesar puntung carit api kepada nabi musa dan pengikut nya, maka terbakarlah Alim Ulamak yahudi dan pengikut nya termasuk lah nabi musa, habis semuanya mati hangus didalam api neraka itu, dan seluruh dunia arab habis terbakar oleh api neraka itu tadi sehingga menjadi padang pasir sehingga lah ke hari ini.

    Sesudah itu jibaril pun kemabli kepada Allah, Allah lalu berkata kepada jibrail, “sudah kah kau menjalan kan segala perintah aku terhadap musa dan pengikut nya”. jibaril menjawap,” sudah semuanya sudah terkorban didalam api neraka yang dibaling nya termasuk dunia arab terbakar semua sekali hingga menjadi gurun yang panas dan kering”, lantas Allah berkata kepada jibaril, “ya jibarilllll, bawakan kekuasaan aku ini” kata Allah kepada jibaril, “pergi hidup kan nabi musa dengan pengikut nya pulih kan mereka ini seperti sedia kala dengan kekuasaan aku, kata Allah..

    Dengan perintah Allah maka jibaril terus pergi kebukit tursina dan mengunakan kuasa Allah terhadap nabi musa dan pengikut pengikut nya dengan pantas kesemua disitu termasuk nabi musa hidup kembali berserta dengan Alim ulamak yahudi dan kaum nya dan bertambah cantik dan anggun dengan warna kulit yang indah serta tampan seolah olah didtangkan dari syurga kesemua nya, dan seterus nabi musa dan mereka yang bersama nya .terdengar suatu suara mengatakan kepada nabi musa, “yaaaa musa bagi tahu Ulamak yahudi dan pengikut pengikut kamu iaitu bangsa yahudi jagan sekali kalimemsa dan bermohaon untuk nak mengenal Allah atau pun berjumpa dengan nya, memadaiilah dengan kamu yaaa musa, bagi tahu pengikut mu iaitu bangsa yahudi telah aku hidup kan mereka kembali dengan bertukar warna kulit dan cantik tidak ada bandigan lagi dengan manusia yang lain didunia, Ulamak dan bangsa yahudi pun dengar sama perkataan Allah kepada nabi musa”, kernan tidak dapat melihat wajah Allah maka Ulamak yahudi bertambah degil dan menghasut kaum yahudi agar tidak menghairan kan lagi keaadaan nabi musa kerana mereka tidak puas hati selagi tidak dapat melihat wajah Allah dan terus menolak pesanan dan perintah nabi musa sehingga ke hari ini.
    Assalamualaikum Hj Shaari

    Sy mohon penerangan dr tuan tentang kisah Nabi Musa yg sy terbaca dr FB.

    Saudara, begitulah keadaan Alim Ulamak bangsa yahudi ini bahkan musa seterusnya berkata kepada kaum yahudii, “sepeniggalan aku, pergilah berjumpa dengan utusan yang akan didatangi dari Allah selepas aku yang bertaraf rasul sesudaha ku, cari lah Isa al masih, kamu kenal kan lah dair pada nabi Isa sebagai penganti aku iaitu Isa Alahiisalam”, Sebalik nya kedatangan nabi isa kedunia ini ditolak oleh ulamak yahudi dan pengikutnya, mereka berterusan menolak perintah dan menderhaka kepada Allah dan rasul atau pun nabi musa dan seterus nabi yang bertaraf rasul seperti nuh musa isa ibarhim dan nabi muhammad terus ditolak oleh yahudi ini, tak mahu ikut perintah Allah dan terus tak percaya pada kepada 25 nabii, maka bangsa yang dimulikan oleh Allah dan rasul ini bertukar menjadi kaum yang engkar dan dilahknati oleh Allah dan segalai malaikat dan para rasul…

    Like

  28. Assalamu alaikum…wr.wb,salam tuan guru haji..saya ingin sekali untuk membeli buku tersebut,tpi bagaimana caranya agar saya bisa memilikinya..saya yang beralamatkan di indonesia (Sulawesi) belum paham dan masih awam untuk urusan kirim mengirim,,adakah rekan2 yang tinggal di indonesia yang mau bantu saya untuk mendapatkan buku tersebut,besar harapan harapan saya tuan..terimakasih..

    Like

  29. assalamualaikum….
    tn. haji jikalau saya ingin berdiskusi, adakah tuan punya guru atau kerabat di indonesia…khusunua jakarta
    terima kasih
    wassalam….

    Like

  30. Assalam tuan haji…..saya ingin memesan cd siri ilmu makrifat sebanyak 19 keping. Dari siri 1 hingga siri 19.Bagaimanakah caranya. I ni ada lah no telefon saya 013-2902888. Saya tinggal di Sepang,Selangor

    Like

Leave a comment