Apakah Itu Zikir Nafas?

 

Kepada yang bertanya…

Di sini inginlah saya memperjelaskan bahawa maksud, erti atau makna zikir nafas itu, adalah zikir yang tidak berhuruf dan tidak bersuara. Adapun zikir yang tidak berhuruf dan bersuara itu, adalah zikir yang tidak menggunakan bibir mulut dan tidak menggunakan buah tasbih.

Namun, sebelum itu, tuan-tuan kena faham dulu, apakah itu makna, maksud atau erti zikir. Adapun maksud perkataan zikir itu adalah dalam bahasa Arab. Bilamana diMelayukan ianya bermaksud “Ingat”. Zikir dalam bahasa arab, manakala dalam bahasa Melayu pula ertinya “ingat”.

Sekarang kita jangan jadi Arab, mari kita jadi Melayu atau jadi Indon. Kita belajar ilmu bukan nak jadi Arab, tetapi mari kita belajar supaya jadi kita (Melayu atau Indon). Matikan bunyi-bunyi Arab.

Kalau diMelayukan makna zikir itu ingat. Sekarang mari kita sebut perkataan ingat jangan lagi kita sebut perkataan zikir. Kalau kita sebut zikir nanti kita hanya ingat buah tasbih.

Bagaimana untuk ingat kepada Allah dengan tidak berhuruf dan bersuara. Tidakkah Allah itu tidak berhuruf dan tidak bersuara, tidak berjirim dan tidak berjisim. Seharusnya juga ingat kepada Allah itu, sepantasnya juga dengan cara tidak berhuruf dan bersuara. iaitu dengan cara:

“Ingat kepada nafas kita yang turun naik”

Nafas kita yang turun naik siang dan malam itu, sebenarnya zikir (ingat) kepada Allah. Yang turun naik itu tidak tidur, dia sajalah yang ingat kepada Allah, walaupun kita dalam keadaan tidur atau dalam keadaan kita lupa.

Memandangkan tuan hanya tanya tentang zikir, maka saya hanya menjawab tentang zikir. Memandangkan tuan tidak bertanya tentang apakah maksud, erti atau makna nafas yang turun naik, makanya saya hanya jawab setakat zikir sahaja. Untuk mengetahui apakah itu nafas yang turun naik, kita cerita di lain hari.

Jika tuan berkehendak kepada apakah itu maksud nafas yang turun naik, kita jumpa di lain masa dan lain waktu.

Siapakah nafas kita yang turun dan naik setiap detik itu?

Tidak lupa saya dan keluarga mengucapkan “Selamat Hari Raya Korban”.

Amin…daripada Hj. Shaari.

Hj. Shaari Hj. Mohd Yusof,
Fakulti Makrifat, Universiti Qalbu Mukmin.
Jangan Sampai Terlihat Adanya Diri!

31 Replies to “Apakah Itu Zikir Nafas?”

  1. assalamu alaikum tuan guru, saya tholb asal medan indonesia.yang nak tanya sama tuan apa hakikat napas ,letak dan perjalanannya. Mhn penjelasannya tuan guru.

    Like

  2. Salamunn tuan guru..boleh tuan guru bagi maksud zikir turun nafas itu..
    Dan boleh tuan guru bagi sedikit penjelasan tentang mereka yang dah dibuka hijab tetapi ada lagi maksud yang tersembunyi di sebalik diri yg sudah kenal diri ini..kerana saya ada bersua dgn tuan guru Djohanas muchli semasa di rumah Allahyarham sahabat tajul Ariffin@Naga putih…beliau ada mengatakan kita kena ada 2 cara dlm mencari Makrifatullah ini yakni zahir/teori dan praktikal…apa maksud di sebalik 2 perkara itu tuan guru hj shaari..
    Trima kasih dari hamba si Fakir ini

    Like

  3. Assalammu’alaikum Tuan Guru Haji Shaari beserta keluarga yang di rahmati Allah…
    Saya mengucapkan banyak-banyak terimakasih yang tak terhingga atas jawaban Tuan Guru Hj Shaari..
    …………………………………………….

    Saya sangat-sangat berharap dan sudilah kiranya Tuan Guru Hj Shaari menjelaskan apakah yang dimaksud “NAFAS YANG TURUN NAIK itu..??
    Saya tunggu jawaban dari Tuan Guru Hj Shaari.

    Medan Sumatera Utara, Indonesia.

    Like

  4. tiada daya & upaya kecuali Allah, hidup dan matiku milik Allah. Allah yg memperjalankanku diatas buminya, aku bukan siapa2, bukan apat, Aku milik Allah, Aku allah.. Allah aku. tercerah hati saya aelepas baca artikel2 datuk, Bantulah saya datuk,, nama saya Zetri mairika, kerja sebagai security, bagaimana caranya saya nak memiliki buku datuk. Saya beralamat Indonesia, Provinsi Sumatera Barat, Kota padang, saya nak miliki buku : 1. Mati sebelum mati, 2. cahaya diatas cahaya. dua bulan Sebelumnya saya pernah sms ke hp datuk, tp belum dikirim. Saya serius datuk, saya tak nak menipu. Salam terimakasih banyak datuk.

    Like

  5. Ass.tn guru hj shaari.saya sellu mngikuti pngjian tuan guru baik di blog maupun di video tuan.dan Alhamdulillah yg telah menjumpakan saya dengn tuan guru yg tidak lain pun Allah jua.sehingga saya bs btul2 melihat dan mengenal Allah dengan bgtu nyata.
    Ada yg ingin saya tanyakan kpda tuan guru.tentang siksa kubur.siapakah yg menyiksa dan siapkh yg disiksa?sedangkn klu mnrt pljran yg tuan gru brkan tdak mngkin rsanya klu ruh bs disiksa.sdngkn ruh pun tdk lain adalah Allah juga.
    Ada jasad yg tlah dkubur hngus trbakar.kpla hncur mcam dpukul oleh malaikat.
    Dan ada pula jasad yg tlah lama dkubur,ktika dbongkar krna ada perbaikan jalan jasad utuh tanpa ada krsakan.jd bgaimana mnrt tuan guru.siapakah yg dsksa didalam kubur trsebut.trima kasih tn guru.mhon penjelasannya.wassalamu’alaikum.wr.wb.

    Like

  6. Ass Wr Wb Ayahanda Tuan Guru…sudi kiranya saya mencoba menjawab persoalan diatas…Napas Naik dan Napas Turun adalah mengambarkan sifat Hayat bagi Pemilik Agung…Hayat adalah Hidup dan Hidup mengambarkan adanya Roh..Roh adalah Nur Muhammad dan Nur Muhammad adalah Sang Kekasih dari Pemilik Agung..KeduaNya Tidaklah Bersatu maupun tidaklah bercerai..Barangsiapa yang memisahkan tidaklah ia Bertemu denganNya…

    Liked by 1 person

  7. Assalamu’alaikum Salam kenal Tuan Guru,bolehkah saya belajar pd anda,dan kemana harus belajarnya,sedangkan kalau saya baca di blog ini,sepertinya Tuan Guru dari Malasyia sedangkan saya dari Babakan Cirebon sangat jauh.Bagaimana cara belajar yg efektif ? Mohon balasannya.Wasalaamu’alaikum Wr.Wb.

    Like

  8. Nafas ketika naik batin allah dan ketika turun zahir allah..nafas ketika naik ketuhanannya dan ketika turun kesempurnaanya..mohon pencerahan tuan guru…

    Like

  9. Assalamualaikum.
    Tuan guru haji shaari saya sangat menginginkan semua koleksi buku tok kenali..saya ada di indonesia..dimana saya bisa membeli di indonesia?? Jika harus membeli di malaysia bagaimana cara saya membelinya??
    Saya sangat ingin mendalami smua ilmu tentang makrifat dan saya selalu mengikuti ceramah tuan haji shaari di internet..
    Terimakasih..
    Mohon di balas…

    Like

  10. mohon izin lancang tuan guru hj shaari, izinkan kami membaca dan memperdengarkan pesan2 yang tuan guru hj shaari sampaikan.trimkasih sebesar-besarnya.

    Like

  11. Assalammualaikum w.b.t tuan hj..
    saya mengamalkan zikir… hingga 1 masa tu…
    saya hilang dibawa ke dimensi yg hanya ada cahaya yg terang..yg mana saya sendiri pn x reti nk menggambarkan keadaan tu…yg tiada siapa2…termasuk jasad saya hilang entah kemana..tp saya pasti saya ada disitu..saya masih boleh berfikir melihat mendengar..
    ia buatkan saya jadi takut sekiranya mengalami perkara yg sama.. coz tiada penerangan yg betul2 jelas tentang apa yg saya lalui…

    2 persoalan yg buat saya tertanya2..
    1) saya dimana waktu itu….
    2) apa tujuan saya dibawa ke dimensi tu?
    bantu saya.. saya perlukan penerangan..mudah2an apa yg saya lalui tu perkara yg baik2..jika x keberatan
    sila reply by email.. fakhrul_4kul@yahoo.com

    Like

  12. Assalamualaikum Pak Haji Shaari yang diRahmati Alloh swt.
    Maafkan atas kelancangan saya ini..
    Izinkan saya bertanya kepada bapak haji shaari tentang hal yang belum saya ketahui ini;

    Apakah maksud, arti atau makna nafas yang turun naik itu?
    Dan siapakah nafas kita yang turun dan naik setiap detik itu..??

    Mohon sudilah kiranya bapak haji shaari memberikan uraian dan pencerahan serta curahan ilmunya kepada saya.
    Aamiin…

    Salam santun dari saya.

    Like

  13. Assalamualaikum..Sy ingin miliki sebah besarbuku Hampir semua.Adakah diskaun utk saya ?? Dan bgmnkah cara sy utk dapatkan buku buku di atas

    Like

  14. As salam wa’alaikum warrahmatullah hiwabarakatu ayahnda? Saya Mohd Fadzil Bin Selamat ingin mendapatkan pencerahan kepada ayahnda yang mana saya banyak tidak tahu tentang ilmu zikir pernafasan, ilmu ini saya pelajari dari seorang guru dari daerah Pontian Johor suatu ketika dahulu, oleh itu saya mohon pencerahan kepada ayahnda apakah maksud, makna dan erti nafas turun dan naik, serta siapakah nafas kita turun dan naik setiap detik, anaknda memohon pencerahan dari ayahnda kerana anaknda hendak tahu permasaalahan ini, sebelum anaknda undurkan diri terlebih dahulu anaknda meminta kemaafan kiranya ada kesilapan didalam tutur kata anaknda yang baik datang dari Allah kesilapan itu datangnya dari anaknda sekian dari anaknda, wassalam.

    Like

  15. assalamualaikum.wr.wb
    tuan saya mau bertanya karena saya belum mengerti siapakah nanti yang disiksa nanti bila dia berdosa di hari pembangkitan,bagaimanakah gambaran balasan bagi umat manusia yang berdosa dan siapa nanti yang dimasukkan kedalam syurganya. mohon penjelasannya.terima kasih wassalam.

    Like

  16. Assalamualaikum tuan Haji Shaari.
    Bolehkah tuan Shaari huraikan maksud dan rahsia nafas kita yang turun dan naiknye. Bilamana yg patut di ingat(zikir) dan berserah?

    Sekian terima kasih

    Johar Nafia

    Like

  17. Assalammualaikum Tuan Hj,
    Ingatan 123 dh ada…“Ingat kepada nafas kita yang turun naik” . … tetapi masih belum sampai ke-4… bagaimana untuk memperoleh yg ke 4? mohon bantuan

    Like

  18. Assalamualaikum tuan haji,

    Boleh terangkan dengan lebih dalam mengenai zikir nafas..serta maksud, erti atau makna nafas yang turun naik setiap hari. Bagaimana kita berzikir sambil tidur?

    Terima kasih tuan haji. Semoga Allah merahmati tuan haji di atas ilmu yang disebarkan.

    Like

  19. Maaf ayahanda hj. Shaari saya ingin bertanya apakah maksud, erti, dan makna nafaz yang turun naik itu, maaf sekali lagi ingin mohon penjelasan.

    Like

  20. Maaf ikut nimbrung,biar nambah pemahaman.nafas yg turun naik itu menandakan kita bernyawa.kalo kita bernyawa berarti kita masih ada ruh.jadi ingat ma Allah biarlah ruh saja yg otomatis ingat ma Allah.jadi ALLAH GA PERLU DI INGAT INGAT DI CARI2 DIPIKIR PIKIR.DA LUPAKAN AJA KALIMAT INGIN INGAT,INGIN IBADAH,INGIN BIAR BS TERUS INGAT.KARNA APA YG MAU QTA GAMBARKAN DAN INGAT2.ALLAH GA BS DI BAYANGKAN.UDAH LUPAKAN CARA INGAT ALLAH.DISITU SEBENER BENARNYA INGAT.SIAP SIAP PERANG MELAWAN HAWA NAFSU SENDIRI”INGIN BISA INGAT MA ALLAH,LUPAKAN CARA INGAT ALLAH”DISITU LAH SEBENAR BENARNYA INGAT.BAHASA GAMPANGNYA,KAMU LAGI NGELAMUNIN KEKASIH,LAGI ASYIK ENAK MAKAN.TETEP OTOMATIS RUH SNDR YG INGAT MA ALLAH.DAN AKAL DAN TELINGA KAMU GA KAN TAU DAN KAN DENGER,SEBENERNYA RUH LG INGAT ALLAH.BAYI YG BARU LAHIR,BLUM TAU DAN BLUM BACA CARA INGAT MA ALLAH AJA,RUH NYA BS OTOMATIS TRUS INGAT MA ALLAH DAN TRS BERTASBIH.mohon maaf ayahnda.kalo salah mohon di benarkan dan diluruskan.ditunggu balasan dan artikel2 yg lain.kangen ayahnda

    Like

Leave a comment