Hubungi Kami

Assalamualaikum waramahtullahi wabarakatuh.

Tuan-tuan dan puan-puan serta muslimin dan muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah sekalian.

Bagi membolehkan anda menghubungi kami melalui emel, sila isikan dengan lengkap borang yang terdapat di bawah ini berserta dengan komen, pertanyaan atau tempahan kitab yang ingin dibuat dan seterusnya hantarkan kepada kami.

Terima kasih.

Amin.

603 Replies to “Hubungi Kami”

  1. Salam bpk Shaari, saya Endra dari Indonesia dan ingin membeli buku Mengenal Diri & buku Mengenal ALLAH. Caranya bagaimana? Almt & nmr hp saya: htl Rajawali Samaindah jalan Kolonel Sugiono Banjarmasin Kal-Sel Indonesia. Hp:082159607074

    Like

    1. sila bank in wang pembayaran melalui Western Union kepada Hj.Shaari bin mohd Yusof kartu penduduk 600101-03-5085 . kos pos rm 38.00. sepasang kitab mengenal diri dan mengenal Allah 126.00 (dua biji). Jika nak siri dvd ceramah harga sekeping RM 10.00 sekeping (semua ada 17 kpg). Alamat 168-01-12 Sentul utara 111, jln Sentul, Sentul 51000 K. Lumpur Tel 109- 4444 713. jika sudah kirim harap maklum untuk proses penghantaran. amin

      Like

  2. assalamualaikum
    saya baru terjumpa blog tuan dan saya amat berminat untuk mengikuti pengajian dan ceramah tuan sekiranya tuan berada di johor bahru..
    terima kasih..

    Like

  3. Assalamualaikum Tuan, Alhamdulillah, dgn rendah hati saya dpt
    Membaca kedua kitab Megenal diri and mengenal Allah. Saya berminat sekali utk menghadiri kuliah Tuan. Saya dari Singapura dan banyak lagi yg saya ingin pelajari daripada kitab tersebut. Di mana saya dpt bertemu dgn Tuan? Terima kasih.

    Like

  4. asalamualaikum. . ..tuan ingin saya tanyakan pada tuan jika benar tuan ini betul faham akan makrifat tok kenali….DI MANAKAH LETAKNYA PAHALA DAN DOSA ITU. dan jika tuan tidak mengetahui ini alangkah sedehnya tok kenali….

    Like

    1. Tuan mualim munawar. Jika tuan benar-benar belajar ilmu makrifat yang sebenar, tuan tidak akan bertanya soalan seumpama itu. Seolah-olah tuan sendiri tidak tahu apa itu dosa, pahala syurga atau neraka?.

      Milik siapakah perkara syurga atau neraka dan milik siapakah perkara pahala atau dosa?. Milik siapakah perkara dunia dan akhirat?. Milik siapakah perkara awal dan akhir dan milik siapakah perkara zahir dan batin?. Cuba tuan jawab?…………………………………..

      Tidakkah perkara awal dan akhir, zahir dan batin, dunia dan akhirat, pahala dan dosa serta perkara syurga dan neraka itu, tidakkah milik Allah?. Diri tuan sendiri itu, adalah juga milik Allah. Jika diri tuan itu sendiri adalah milik dan kepunyaan Allah, apakah dosa dan pahala, syurga dan neraka itu milik kita?. Jawapan saya kepada tuan, syurga dan neraka itu, milik Allah!. Saya dan tuan tidak pernah mencipta neraka dan tidak pernah mencipta syurga. Jika tuan kata syurga dan neraka itu milik tuan yang punya, saya ingin ajukan satu pertanyaan kepada tuan, bilakah masanya tuan mencipta syrga dan bilakah masanya tuan mencipta syurga?. Cuba jawab?………………………………………….

      Setahu saya, siapa yang mencipta maka dialah yanng empunya (ini adalah jawapan saya kepada tuan).

      Seperkara lagi saya nak bagi tahu kepada tuan. Setelah perkara awal, akhir, zahir dan batin itu, adalah sifat Allah, apakah Allah pernah bagi tahu tuan yang ditengah-tengah diantara perkara awal atau akhir dan ditengah-tengah diantara perkara zahir atau batin itu, adanya diri tuan?. Ditengah-tengah antara keduanya, adakah Allah pernah berkata adanya diri tuan atau adanya diri kita?.

      Adakah Allah pernah berkata yang ditengah-tengah awal dan akhir, ditengah-tengah zahir dan batin itu, terletaknya atas diri kita?. Setahu saya, Allah berkata bahawa awal akhir, zahir, batin, syurga, neraka, pahala, dosa, dunia, akhirat, atas, bawah, tengah, tepi, dahulu, sekarang dan selamanya itu, setahu saya letaknya, adalah hanya pada Allah. Tak tahulah jika kita pandai mencipta syurga atau neraka sendiri. Tak tahulah saya yang dosa atau pahala itu, tidak ada didalam catatan Allah diluhhul mahfuz. Sebelum orang buat dosa dan sebelum orang buat paha, setahu pengajian saya dalam bidang ilmu makrifat, Allah sudah sedia tercatat didalam kitab Luh hulmahfuza, sebelum kejadian buruk baik itu berlaku!. Saya tidak pernah dengar yang syurga atau neraka itu, menjadi milik peribadi kita atau milik peribadi tuan!.

      Allah tidak pernah menjadikan syura atau neraka itu, untuk disewa oleh kita!. Allah tidak pernah sewa syurga atau neraka untuk menjadi milik kita!!. Sewapun tidak, pinjamkanpun tidak, apa lagi untuk dijadikan milik peribadi tuan!.

      Dosa dan pahala, syurga dan neraka, dunia dan aklhirat, awal dan akhir, zahir dan batin itu, adalah milik Allah!. Allah sudah sedia tahu, sedias maklum, sedia mencatat didalam kitab Luh mahfuz sebelum berlakunya dosa, sebelum berlakunya pahala, sebelum terjadinya syurga, sebelum terjadinya neraka, sebelun terciptanya dunia, akhirat, awal, akhir, zahir, batin, ibliis, syetan dan malaikat. Semua itu, bukan milik kita!

      Makhluk itu, adalah hanya bayangan wajah Allah. Mana mungkin bayang boleh menanggung sifat!. Sifat yang ditanggung oleh bayang itu, adalah sifat tuan yang empunya bayang, bukan sifat kepada bayang. Saya kira tuan tidak tahu maksud perkataan awal dan perkataan akhir dan tidak tahu maksud perkataan zahir dan batin.

      Apakah awal dan akhir itu, ada diri tuan ditengah-tengahnya atau adanyadiri tuan (diantaranya)?. Sebelum tuan membuat dosa, sudah sedia Allah catat diLuh hulmahfuz akan kejahatan tuan itu. Jika Allah tidak catat terlebih dahulu, menunjukkankan Allahh itu tidak berilmu dan tidakk megetahui. Sedangkan Allah itu, mmaha tahu dan maha mengentahui, itu sebabnya Allah sudah catat dosa pahala tuan dari pada sebelum tuan beranak (sebelum tuan lahir) kedunia lagi. Sebelum terjadinya alam ini, dosa pahala tuan sudah ada tercatat didalam simpanan kitab luh hul mmahfuz. Jadi dosa dan pahaka, syurgga atau neraka itu, adalah terletaknya pada tangan Allah!.

      Sebelum tuan bersembahy, Allah sudah sembahyangkan tuan didalam kitabNya Luh mahfuz. Bermaknanya disini, sembahyangnya tuan itu, bukan perbuatan baru dan bukan pekerjaan baru dibuat oleh tuan!. Perbuatan, kelakuan atau pekerjaan solat tuan itu, sebenarnya bukan daripada perbuatan, kelakuan, pekerjaan atau kehendak tuan!. Tetapi milik Allah sedari azali, begitu juga dengan perkara syurga neraka!. Segala-galanya milik Allah.

      Apakah tuan sanggka solat tuan itu, milik tuan?. Apakah tuan sanggka puasa, zakat, haji, sedekah, zikir dan segala ibadah yang tuan lakukan itu milik tuan?. Sebelum tuan beranak kedunia (lahir kedunia), segala-gala perbuatan tunduk bangun solat, yang tuan kerjakan itu, sudah sedia terdahulu Allah kerjakan diiLuh hul mahfuz (sebelum tuan kerjakan solat)!. Kenapa nak mengaku kita yang bersolat?.

      Kenapa nak mengakuk syurag neraka atau beramal ibadah itu hak kita?. Bila tuan bersolat, jika tidak Allah yang terlebih dahulu solatkan tuan di Luh hul mahfuz?. Bila tuan masuk syurga jika tidak Allah yang terlebih dahulu masukkan tuan kedalamnya sedari azali di Luh hul mahfuz!. Cuba jawab?……………………..

      Oleh itu, marilah kita serahkan syurga neraka, amal ibadah, baik buruk, dunia dan akhirat kepada Allah dan marilah kita sama-sama serah diri kita kepada Allah. Serah kepada Allah itu, bukan setakat syurga atau neraka sahaja, tetapi serahlah engan kita-kita sekali. Bilamana segala sifat diri kita, sudah kita serah kepada Allah, maka jadilah diri kita ini sebagai diri yang kosong. Bilamana kosong, bererti diri kita sudah tidak lagi ada. Setelah kita sudah tidak ada, buat apa lagi syurga neraka?. Daripada pilih syura atau neraka, adalah terlebih baik kita pilih Allah berbanding pilih syurga atau neraka!. Adalah lebih baik dari syurga atau neraka!.

      Jika kita pilih syurga, tidakkah syurga itu makhluk, tidakkah sifat makhluk itu binasa?, makhluk pasti suatu hari akan binasa. Sekiranya syurga binasa, kemana tuan-tuan nak bergantung duduk dan kemana tuan-tuan nak tinggal?. Tetapi jika kita pilih Allah, Allah tidak binasa, Allah kekal bersama kita aselamanya. Saya nak tanya kepada tuan, nak syurga ke atau nak Allah?………………………….

      Jika nak Allah atau pilih Alla, mari kita sama-sama jangan adakan (jangan wujudkan) syurga atau neraka, dosa atau pahala, tidakkah syurga, neraka, dosa atau pahala itu, makhluk (sifat makhluk pasti binasa). Mari kita sama-sama adakan (wujudkan) Allah, berbading wujudkan syurga atau neraka untuk menjadi milik kita!. Yang ujud, yang wujud dan yang maujud) itu, adalah hanya Allah, Allah, Allah……………………………………………………..

      Oleh itu, saya ucap terima kasih kepada tuan diatas komen tuan, seolah-olah makrifat saya ini tak tahu dosa dan pahala. Terpalu dan tersinggung juga hati saya, keran masih menerima kata-kata sebegini dari orang seumpama tuan di alam dunia ini. Tapi, tak mengapa, bagi saya ini semua afdalah asam garam bagi oranhg makrifat dan saya sedar, kata-kata tuan itu juga adalah kata-kata yang sudah tercatat sebelum tuan berkata!. Cuma saya nak pendengar dan pembaca diluar sana dapat menilai…………………………..

      Terima kasih kerana komen tuan itu, segala-galanya sudah Allahh catat, jadi sedikitpun saya tidak berkecil hati, dan saya jawab ini, adalah salah satu dari ilmu pelajaran dari Tok Kenali sebenar!.

      Like

  5. Assalam saya Azhar Ahmad baru saja sms pd Tuan untuk pesanan 2 kitab Tok kenali. Saya juga sudah bank in duit ke akaun yg di nyatakan rujukan IBG095154,Harap dapat tuan kirim ke alamat yg saya nyatakan terima kasih banyak2

    Like

  6. Assalamu alaikum saya lihat ada diskusi tentang ilmu makrifat tok kenali ini menurut saya jika ilmu makrifat didiskusikan apakah bisa akal ini memahaminya,selanjutnya jika berdiskusi carilah orang tepat yang sudah sampai pada puncaknya Makrifatullah sehingga dia bisa menceritakan pengalaman spritualnya jika berdiskusi sama – sama orang buta bukan nanti akan masuk lubang.

    Like

      1. Maaf beribu kali maaf saya tidak menuduh tuan tetapi jangan membuat orang yang suka ikut ilmu ini jadi bingung tunjukkanlah peminat sampai ke gerbang Makrifatullah

        Like

      2. Saya sudah tunjuk dan pamirkan ilmu makrifat saya kepada khalayak ramai, Ilmu makrifat yang saya sampaikan itu, bukan sahaja sampai kepada gerbang pintu, tetapi sudah sampai kedalam penghujung istana.

        Ramai yang sudah masuk kedalam istana, tetapi kenapa tuan masih tidak mahu masuk kedalam, kenapa tuan nak ajak orang untuk tunggu didepan pintu gerbang istana saja?. Kenapa tuan tidak mahu masuk kedalam?. Kerana tuan tidak pernah masuk kedalam, makanya tuan tidak boleh menyalahkan ilmu orang lain yang sudah pernah masuk sehingga sampai kedalam istana (bukan hanya menunggu digerbang pintu).

        Jika nak masuk kegelanggang silat, hendaklah berbekal dengan ilmu silat, Begitu juga sekiranya tuan berhajat untuk masuk kegelanggangn ilmu makrifat, hendaklah dengan ilmu makrifat, bukannya ilmu syariaat!.

        Dengan tidak sampainya tuan kedalam istana, jangan hendak menyalahkan ilmu orang lain. Sekiranya tuan tidak pernah sampai kedalam istana, jangan pula hendak menyalahkan ilmu orang yang sudah sampai. Sedang semua orang diluar sana boleh menerima ilmu saya, tiba-tiba tuan seorang dua sahaja yang tidak faham dengan apa yang saya sammpaikan, janganlah cuba-cuba menyalahkan ilmu orang.

        Apa lagi yang tuan nak minta saya tunjuk?. Jika tuan kata saya tidak berilmu, sila tuan tunjukkan saya jalan ilmu yang telah tuan tahu, boleh juga saya dan seluruh pembaca blog ini tumpang belajar. Jangan saja tahu menyalahkan orang lain, tanpa menunjukkan ilmu sendiri.

        Saya bukan guru dan saya bukan ulamak, Jadi tulislah ilmu yg ada ditangan tuan, supaya semua orang boleh tumpang belajar!.

        Saya sedi berguru dengan tuan, dan saya boleh panggil tuan dengan nama tuan guru. Untuk itu berilah pelajaran tuan, supaya saya dan anak buah di bumi Malaysia boleh menimbanya. Jangan belajar ilmu yang hanya sampai dipintu gerbang, mari kita sama-sama belajar ilmu biar sampai kedalam istana.

        Saya minta maaf kepada tuan jika sekiranya keterlanjuran saya dalam berbicara. drp hj shaari

        Like

      3. Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof
        Akidah Muzakarah
        419 reads ShareThis

        Keputusan
        Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada 21 – 22 Oktober 2014 telah membincangkan Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

        1. Setelah meneliti fakta-fakta dan hujah-hujah yang dikemukakan, Muzakarah mendapati bahawa Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang disebarkan oleh Haji Shaari bin Mohd Yusoff melalui buku “Mengenal Diri Ilmu Peninggalan Tok Kenali Kelantan”, “Mengenal Allah Ilmu Peninggalan Tok Kenali” ceramah-ceramah yang disampaikan, DVD siri ceramah dan Laman Sesawang yang digunakan untuk menyebarkan ajarannya mengandungi perkara-perkara yang mengelirukan dan menyeleweng seperti yang berikut:

        i. Bertentangan dengan fakta sejarah
        Dakwaan ilmu yang diperolehi adalah peninggalan ilmu Syeikh Daud al-Fatani yang diwarisi oleh dua ulama terkenal, iaitu Tok Kenali dan Tok Selehong adalah satu pembohongan, kerana kedua ulama tersebut tidak sempat berguru dengan Syeikh Daud Al-Fatani yang meninggal tahun 1846, iaitu lebih 22 tahun sebelum kelahiran kedua-dua ulama tersebut.

        ii. Membawa fahaman Mujassimah, Jabariyyah dan Muktazilah
        Jumhur ulama telah bersepakat bahawa fahaman ini adalah bertentangan dengan akidah Ahli Sunah Wal Jamaah.

        iii. Membawa fahaman Liberal dan Pluralisme agama
        Fahaman ini juga didapati menyeleweng dari aspek akidah dan syariah seperti mana telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-74 yang bersidang pada 25-27 Julai 2006.

        iv. Membawa fahaman Wahatul Wujud
        Doktrin wahdatul wujud ini adalah menyeleweng dari pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah

        v. Mentafsir nas-nas agama seperti al-Quran dan Hadis mengikut logik akal dan tidak merujuk kepada kitab-kitab muktabar.

        2. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang dibawa oleh Haji Shaari bin Mohd Yusof adalah sesat dan menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar berlandaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

        3. Oleh itu, semua bentuk pengajaran, penerbitan dan pengedaran bahan-bahan ajaran beliau melalui apa jua medium hendaklah dihentikan dan diharamkan serta-merta.

        4. Muzakarah juga menggesa semua pihak berkuasa agama negeri-negeri dan JAKIM serta agensi-agensi lain yang berkaitan supaya mengambil tindakan segera menyekat kegiatan dan penyelewengan Ajaran Ilmu Makrifat ini.

        Like

  7. Assalamualaikum pada Tuan Guru Hj Shaari dan pada semua sahabat2

    Izinkanlah saya mencelah kata-kata Saudara Sofyan yang mengatakan ” jangan membuat orang yang suka ikut ilmu ini jadi bingung tunjukkanlah peminat sampai ke gerbang Makrifatullah”.

    Setelah hampir 1 tahun lebih saya mengikut cerita makrifatullah versi Tok Kenali yg disampaikan oleh Tuan Guru Hj Shaari, saya dapati apa yg disampaikan oleh beliau seperti perkara “mati sebelom mati, perkara ingat Allah dgn Allah, perkara kalimah syahadat, perkara sebenar-benarnya air sembahyang,perkara hadas besar, perkara qada’ dan qadar dan banyak lagi ilmu, begitu mudah difahami, tidak membingungkan, malah bertambah mantap keyakinan saya pada Allah,jiwa saya bertambah semakin tenang kerana dapat ingat Allah dgn Allah pada setiap saat. Terimakasih tak terhingga yg mampu saya ucapkan pada Tuan Guru Hj Shaari bin Mohd Yusuf, yg selama ini dgn izin Allah, telah banyak membimbing saya sehinggalah dgn Allah saya kenal Allah dan dgn Allah saya bertemu Allah.

    Saudara Sofyan, belajar ilmu makifatullah bukan tujuan untuk mencari faham tetapi adalah bertujuan untuk belajar bagaimana cara-cara mengenal Allah dengan erti kata sebenar-benar mengenal! dan membimbing anda cara-cara atau kaedah mengenal diri dengan sebenar-benar mengenal !.

    Ilmu makrifat adalah ilmu Rohani , ilmu jiwa dan ilmu rasa. Adalah mustahil ilmu-ilmu sebegini boleh dilihat dengan jangkauan akal manusia biasa. Ia merupakan sesuatu anugerah Allah swt kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Di mana ilmu ini dapat membawa dan membimbing kita kejalan “mati sebelum mati“. Setelah menemui ilmu mati, barulah ilmu hidup yang sebenar-benar hidup itu dapat dimengerti!.

    Tugas dan tanggungjawab Tuan Guru Hj Shaari, adalah menyampai dan menerangkan ilmu dengan sebaik mungkin. Kiranya kamu masih tidak faham ataupon bingung , itu bukan salah Tuan Guru Hj Shaari, malah bukan kuasa beliau untuk beri kamu faham atau menyebabkan kamu bingung, sebab sesungguhnya yang memberi faham itu, adalah Allah swt.

    Sungguhpun kamu belom mendapat faham atau bingung, kenapa masih terdapat ramai yang faham!. Ini menunjukkan bahawa benarlah sebagaimana sabda bahawa “ilmu faham itu milik Allah”, bukan milik kita.

    Bagaimana untuk mencapai faham sehingga ke gerbang Makrifatullah?

    1.Bilamana kita membaca atau belajar sesuatu ilmu, ilmu itu hendaklah menjurus kepada diri, hendaklah diletak atau dirujuk kepada diri. Hendaklah kita tafsirkan segala ilmu keatas diri kita sendiri. Setelah segala ilmu itu diletak atau ditafsir keatas diri kita, hendaklah pula diri kita itu, diserah semula atau dipulangkan kembali kepada Allah. Bilamana kita mencari ilmu didalam kitab, samada kitab Al-Qur’an mahupun kitab-kitab makrifat, kita dikehendaki mentafsirkan segala ilmu itu kepada diri kita sendiri. Hendaklah selepas kita tafsir segala ilmu itu atas diri kita, kemudian hendaklah dipulangkan atau hendaklah dikembali semula diri itu, kepada Allah !. Jangan sampai terlihat adanya diri, itulah petua atau syarat belajar ilmu makrifat!

    2. Hendaklah terlebih dahulu membuang sifat akal, buang sifat fikiran, buang sifat usaha dan buang sifat ikhtiar!.
    Nak lebih tepat lagi, buang sifat keberadaan diri. Orang yang buang diri itu, adalah orang yang telah menjadikan dirinya lemah akal, dirinya bodoh, dirinya tidak berakal, dirinya tidak berilmu dan dirinya tidak menyalahkan orang lain sebab yang salah itu, adalah datangnya dari sifat kebodohan diri sendiri!.

    Fanakan diri, matikan diri dan binasakan diri. Jangan sampai terlihat lagi adanya sifat aku!.
    Jangan bawa tangan, kaki, akal, pangkat dan jawatan. Jangan bawa ilmu feqah yaitu ilmu syariat yg hanya menerangkan bab hukum. Itulah cara-cara bagi sesiapa yang berhajat untuk belajar ilmu makrifat dengan rasa.

    Bawa saja telinga untuk dengar dan mata untuk melihat sahaja!, Bawa mata dan telinga!.

    Setelah itu berdoa moga dibukan pintu hati untuk memahami ilmu Makrifatullah, supaya ianya melekat, terukir dan terpahat didalam lubuk hati dan jantung kalbu.

    Selagi kamu tidak menutup gerbang muhadas sampai bila-bila pon kamu tidak akan mencapai faham sehingga ke gerbang makrifatullah!

    Laa haula wala quwwata illa billah..

    Liked by 1 person

    1. assalamualaikum tuan…izinkan saya bertanya..
      ilmu ini merupakan satu ilmu untuk kita kembali nanti..tapi bagaimana bagi kami yang sukar untuk mengerti ini untuk mencari pintu kepada ilmu ini..adalah lebih baik jika berhadapan terus dengan guru supaya lebih mudah untuk dibukakan jalan bagaimana untuk mengenal diri, memandang dan mengenal Dia…dan penyusunannya…agar tidak disesat oleh iblis laknatullah…kami yang tidak faham dan ingin memahami ilmu yang sebenar-benarnya ini perlukan guru yang boleh membimbing kami bagaimana untuk mengetahui pengenalan seorang hamba mukmin…bagaimana hendak mengenal yang mana satu hidayah dan yang mana tipu daya syaitan…sedangkan terdapat banyak pintu2 yang menuju ‘ke sana’ dan yang sampai hanya satu pintu sahaja…bagaimana nak berdiri di alifNya…minta tuan tolong jelaskan bagaimana…wassalam

      Like

      1. Yg pipeh tidak datang melayang dan yg bulat bkn dtg bergolek. Jika tidak pecahkan ruyong, masakan dpt sagunya. Dlm mencari ilmu, ramai saya dapti, hanya sekadar menunggu ilmu didepan tangga. Jarak hanya 10 km, dikatakan jauh, inilah yg saya dapati pada kebanyakkan kita. Herndak seribu daya dan tidak berkehendak seribu dalih. Sy mengucap t.kasih kpd tuan krn ada hajat nak mendalaminya. drp hj shaari

        Like

    2. tabirladuni….saya pernah mengikuti 2 siri ceramah ustaz Shaari. Banyak ilmu yang saya dapat. Tetapi sekarang saya telah bertukar ke pantai timur dan saya tak tahu jadual ceramah ustaz di sini. tuan ada tak jadual ceramah ustaz ke pantai timur negeri penyu …..

      Like

    3. Assalamualaikum Ayahanda Hj. Shaari.
      Saya ingin order kitab terbarunya, yakni Kitab 10 dan 11 masing-masing senaskah.yg bertajuk Penamat Segala Ilmu ( Mengenal sebenar-benarnya diri dan mengenal sebenar-benarnya Allah). Mohon petunjuknya bagaimana cara order nya dengan benar.

      Terima Kasih

      Wassalam.

      Like

  8. Assalam tn hj..saya dah bank in duit sbnyk RM135.00 pada 5/10 tpi sehingga skrg buku masih belum diterima. Harap dpt kerjasama dr pihak tn hj

    Like

  9. saya rasa semua pembeli buku ini perlu bimbingan dari mana2 guru yang bertauliah..
    sebabnya semuanya level tahap tinggi untuk orang biasa untuk mebacanya 😀

    Like

  10. assalamualaikum tuan guru, saya telah membaca halaman , amalan tok kenali dan 7 langkau atau 7 syarat amalanya, apakah komen tuan guru jika saya katakan, saya teleh melepasi amalan itu, dan untuk pengetahuan tuan guru, saya sekarang ini dalam usaha bermatian sampai titik akhir untuk menegakan kembali kegemilangan panji panji tauhid , kerana dengan cara ini yang saya terlihat untuk menyatukan kembali umat islam di dunia dan mengembalikan zaman kegemilangan temadun islam.

    Like

  11. salamualaikum, dah bermacam macam saya dengar dari mulut mulut yang bodoh, menyirap darah saya rasanya, teruskan perjuanganmu wahai tuan guru HJ,SAARI saya ada di belakang sama sama memperjuangkan kebenaran, HANYA YANG MENGETAHUI, YANG MENGETAHUI.

    Like

  12. Assalamualaikum ustaz…? Saya nak order kitab baru siap tu, dan ingin membuat pembayaran melalui Maybank2u.com. Kitab mengenal diri dan ilmu makrifat tu saya dah ada. Adakan maksud ustaz, pakej 3 buah kitab yang baru siap itu merupakan kitab yang sama, atau yang berlainan? Mohon ustaz berikan alamat email ustaz sebab saya senang nak poskan resit pembayaran saya melalui maybank2u.com ke alamat ustaz bil dah membuat pembayaran nanti. Sekian, terima kasih.

    Like

  13. Assalamualaikum Tuan,…saya nak mendapatkan kepastian dimanakah letaknya hati dan mata hati yang sebenarnya..adakah di otak atau didada…
    .

    Like

  14. assalaamu’alaikum wr.wb
    Semoga Allah menjadikan kita saudara di dunia dan di akhirat…..Aamiin…
    perkenalkan nama sy ismail ibrahim putra…. dari Pontianak, Kalimantan Barat, Indonesia
    sy belajar ilmu Allah melalui guru lelehan dari tok guru H. Ismail mundu (http://bit.ly/KPzl5Y) yang menurut cerita bahwa tok kenali juga merupakan sahabat seperguruan.
    sy tertarik dan berminat untuk memiliki buku tuan Haji Shaari, cuma sy tidak memahami cara pembayarannya dengan Rupiah……..

    Like

    1. Terima kasih sebelumnya.Tuan boleh guna western Union, Shaari Mohd Yusof, 168-01-12 sentul utara 3, jln sentul, 51000 sentul Kuala Lumpur. Mengenal Allah 63.00, mengenal Allah 63.00. Cahaya atas cahaya 53.00. mati sebelum mati 53.000, tujuh petala langit 53.00 dan wangn pos 67.00. Sms alamat ke tallian hand fon sy 019 4444 713.amin

      Like

  15. assalamualaikum tuan guru yang di hormati setelah meneliti sedikit tulisan tulisan tuan dalam blok ini ternyata semua nya benar belaka ….maha cuci allah yang meliputi 7petala langit dan 7petala bumi bagi sesiapa yang dikehendaki allah akan di bukakan hijab antara hamba dan rob nya /////nur tajali sifattullah.sifat menjadi kalammullah.terang kan hati hamba mu allah.seperti hati rasullullah……

    Like

  16. Saya ingin pesan Kitab mengenal diri dan mengenal Allah serta VCD. dan bagaimana kirim bayaran, saya dari Kalimantan Timur Indonesia

    Like

      1. Assalammualaikum sy berminat utk membeli buku makrifat ini, sy ingin oder buku cahaya atas cahaya, mati sebelum mati dan 7 petala langit dan bumi..
        alamat sy sp228 jalan dimensi 15 taman dimensi 78000 alor gajah Melaka. no phon 0169102910. sy akan bank in sekiranya hj dpt menghubungi sy.

        Like

  17. mohon maaf tuanku hj shaari sayah sdh kirim wamg pembelian buku mengenal diri,mengenal allah ,cahaya diatas cahaya , 7 petala langit 7 petala bumi, mati sebelum mati dan vcd total wangnya rm 415 ditambah rm 80, trimakasih tuan , buku dan vcd belum saya terima.

    Like

  18. As Salam Ustaz mcm mana caranya utk membeli DVD siri ceramah ilmu?lagi satu soalan adakah 1 keping DVD untuk 1 Slot?saya mahu order untuk 5 keping dahulu..

    Like

  19. Assalammualaikum Tuan Hj shaari….
    saya ingin bertanya dari manakah keluarnya zikir “HU” (DIA).
    DIA yang dimaksudkan itu siapa! adakah zat mutlak.
    Sekiranya Allah maksudnya zat, sifat, asmak, af ‘al dan sekiranya HU apakah maksudnya.

    Like

  20. salam tuan haji shaari. saya mohon poskan kitab mengenal diri dan kitab mengenal allah
    ke alamat ssaya srperti berikut :

    khairi bin ismail
    safeguards G4S sdn bhd
    no 1, tingkat 1, jln ketapa 1
    28400 mentakab pahang d.m

    pembayaran akan dibuat ke akaun maybank tuan haji shaari . terima kasih tuan haji.

    Like

  21. Assalamu’alaikum wbt Tuan, Tolong bagitau macam mana nak order buku buku ini. Saya berada di bagansiapiapi kabupaten rokan hilir provinsi riau – indonesia

    Like

  22. Saya sudah bank inkan Wang Sebanyak RM 135.00 (RM 110+25) Harap dapat menghantarkan kitab tersebut tak sabar nak baca dan memahaminya.

    Like

  23. Bismillah… Alif Lam Mim.
    Salam tuan haji. Boleh beritahu jadual kelas tuan haji di shah alam, Selangor dan kuantan, pahang?
    Terima kasih. Roslan Shah Alam

    Like

  24. Assalamualaikum… Saya ingin membeli buku Mengenal Diri dan juga Mengenal Allah. Saya telah sms alamat saya ke phone Tn. Hj semalam.

    Like

  25. “Ilmu allah itu tidak dapat dipelajari dari mana2 buku,tidak dapat dipelajari dari mana2 guru. Guru mursyid yang zahir hanya penunjuk jalan kebenaran, tidak dapat untuk memberi faham, tidak dapat utk mengurniakan ilmu allah kepada ssiapa. Ilmu allah tidak tertulis di dalam kitab, begitu juga ilmu rasullallah tidak tertulis di dalam kitab & tidak terdapat kitab rasullallah didunia ini. Ianya hanya tertulis d luh mahfuz.

    Like

  26. Assalammualaikum. Saya berminat hendak membeli buku dari pihak tuan, besarlah harapan saya untuk mendapatkan perhatian pihak tuan.

    Like

    1. Salam Puan Yusniza. Sekiranya puan bercadang untuk membeli Kitab Warisan Ilmu Tok Kenali, puan bolehlah hantarkan “Nama”, “Alamat” dan “Butiran Tempahan Kitab” melalui sms ke talian 019-4444713. Terima kasih banyak-banyak.

      Like

  27. Aslm.. bukan nak memandai atau berlagak pandai..tahap ilmu agama ada peringkatnya. iaitu syariat tariqat hakikat dan makrifat.. ada fekah ada tasauf.. ada zahir dan ada batin.. banyakkan selawat dan berdoa agar diberi mudah faham menuntut ilmu makrifat..

    Tn Guru Hj Shaari.. betulkan jika salah..

    Like

  28. apakah ini benar.ilmu untuk mengenal Allah…???? Kalau sudah kenal anda guru untuk mengantarkan manusia dalam mengenal Allah, itu artinya anda sudah kenal dengan Allah. kenapa tidak minta bayaran dari Allah saja…!!!! mengapa harus tranfer uang dulu baru dapat ilmu !!! Apakah Rasulullah dalam syi’ar agama mengumpulkan uang atau menghabiskan uang. ….???? Apakah ini tidak termasuk menjual Ayat- ayat Allah. MasyaAllah……………….Subhanallah……….

    Like

    1. Apakah ayat-ayat suci Al-Quran di kedai-kedai buku itu, boleh dibawa balik ke rumah dan diambil baca dahulu baru bayar kemudian? Apakah kedai-kedai kitab itu, memberikan Al-Quran itu kepada tuan dengan cara percuma? Kenapa tuan tidak pergi saja ke kedai buku dan ambil Quran bawa balik ke rumah? Apakah kitab yang dicetak itu, pakai daun kayu? dan kenapa tuan takut untuk bayar dahulu? Apakah nilainya wang berbanding dengan ilmu, sehingga takut untuk bayar dahulu? Maaf jawapan saya ini sekadar ingin mengajar kepada tuan, bukannya nak marah?

      Like

      1. Buat edatiak…cuba kaji surah ali Imran 92 ” HAKIKAT KEBENARAN TIDAK AKAN SESEKALI DAPAT TERCAPAISEBELUM KAMU MENGELUARKAN APA(HARTA) YG KAMU CINTAI”…. apa yg aku dapati ilmu ini tidak ada nilai sedikit pun dgn apa yg diminta kerana terlalu tinggi dn berharga nya ia hinggakn tidak ada tukaran dgn nilaian apa pn dimuka bumi ini….ini jelas berdalilkn firman allah ini hendak tahu kne bersedekah keluarkan sedikit harta(duit) kamu barulah kebenaran akan kau dapat!…dan kaji juga surah al mujadalah 12…nt aku terangkn maksudnya…kau kaji dulu bersusah payah sedikit buka alquran …jika tiada(quran) dirumah jgn lokek membeli baru tahu apa isi didalamnya….jd sebelum mengeluarkan kata2 kena sgt berhati2… takut dikata org bodoh sombong…. maaf ya

        Like

    2. assalam…..sepertinya anda salah masuk rumah alias salah alamat dan bicara sembarangan…dan bicara menggambarkan siapa anda..maaf kalau saya ikut menanggapi anda karna krn anda sepertinya salah alamat…

      Like

    3. Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof
      Akidah Muzakarah
      419 reads ShareThis

      Keputusan
      Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada 21 – 22 Oktober 2014 telah membincangkan Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

      1. Setelah meneliti fakta-fakta dan hujah-hujah yang dikemukakan, Muzakarah mendapati bahawa Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang disebarkan oleh Haji Shaari bin Mohd Yusoff melalui buku “Mengenal Diri Ilmu Peninggalan Tok Kenali Kelantan”, “Mengenal Allah Ilmu Peninggalan Tok Kenali” ceramah-ceramah yang disampaikan, DVD siri ceramah dan Laman Sesawang yang digunakan untuk menyebarkan ajarannya mengandungi perkara-perkara yang mengelirukan dan menyeleweng seperti yang berikut:

      i. Bertentangan dengan fakta sejarah
      Dakwaan ilmu yang diperolehi adalah peninggalan ilmu Syeikh Daud al-Fatani yang diwarisi oleh dua ulama terkenal, iaitu Tok Kenali dan Tok Selehong adalah satu pembohongan, kerana kedua ulama tersebut tidak sempat berguru dengan Syeikh Daud Al-Fatani yang meninggal tahun 1846, iaitu lebih 22 tahun sebelum kelahiran kedua-dua ulama tersebut.

      ii. Membawa fahaman Mujassimah, Jabariyyah dan Muktazilah
      Jumhur ulama telah bersepakat bahawa fahaman ini adalah bertentangan dengan akidah Ahli Sunah Wal Jamaah.

      iii. Membawa fahaman Liberal dan Pluralisme agama
      Fahaman ini juga didapati menyeleweng dari aspek akidah dan syariah seperti mana telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-74 yang bersidang pada 25-27 Julai 2006.

      iv. Membawa fahaman Wahatul Wujud
      Doktrin wahdatul wujud ini adalah menyeleweng dari pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah

      v. Mentafsir nas-nas agama seperti al-Quran dan Hadis mengikut logik akal dan tidak merujuk kepada kitab-kitab muktabar.

      2. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang dibawa oleh Haji Shaari bin Mohd Yusof adalah sesat dan menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar berlandaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

      3. Oleh itu, semua bentuk pengajaran, penerbitan dan pengedaran bahan-bahan ajaran beliau melalui apa jua medium hendaklah dihentikan dan diharamkan serta-merta.

      4. Muzakarah juga menggesa semua pihak berkuasa agama negeri-negeri dan JAKIM serta agensi-agensi lain yang berkaitan supaya mengambil tindakan segera menyekat kegiatan dan penyelewengan Ajaran Ilmu Makrifat ini.

      Like

  29. Assaamualaikum… tuan guru Haji shaari yang saya hormati terima kasih atas perkongsian ilmu tuan. saya telah membeli kelima2 buah kitab tuan. sebelum ini saya masih lagi samar-samar dan apabila saya baca kitab tuan cukup jelas dan terang. Tidak ada pertikaian dan tanda tanya semuanya betul-betul jelas. terima kasih tuan guru. (Disini saya ingin bertanya tempoh hari saya membeli kitab tuan melaluin pos tetapi tuan tidak mengenakan bayaran pos ke atas saya, tuan hanya memberitahu harga kitab sahaja. minta tuan beritahu bayaran pos yang perlu saya jelaskan.)

    Like

      1. Assalamu’alaikum wr.wb, tuan guru haji shaari saya sangat berminat untuk mendapatkan kitab mengenal diri, mengenal Allah, 7 petala langit dan 7 petala bumi, mati sebelum mati, dan cahaya diatas cahaya, tambah biaya kirim ke indonesia berape tuan guru ? boleh saya kirim melalui western union kealamat tuan guru atas nama shaari mohd yusoff. 168-01-12 sentul utara 3 , jln sentul 51000 sentul kuala lumpur, sudah saye hubungi ketalian 01964444713, tidak pernah tersambung tuan guru
        ini alamat saye;

        ERIKANDI
        BRI Unit Kota Langsa
        jln. terminal lama Langsa – Kota Langsa
        Nanggro Aceh Aceh Darussalam – Indonesia

        Like

      2. pak ustaz saya Hidayat dari Indonesia mau baca buku pusaka ilmu tok kenali (mengenali diri) cetakan ketiga pada januari 2013, dan saya ingin sekali beli buku nya gimana ya cara nya ya?

        Like

      3. Assalamualaikum tuan hj…sy Nizam Zainal berminat dgn kitab ilmu mengenal diri dan mati sebelum mati..
        Ini alamat sy..
        No 114 block C jln 4/46 petaling jaya
        46050
        Beri no akaun tuan dan nama bank tuan.
        Terima kasih

        Like

      4. hubungi saya melalui tlian 019 4444 713; harga 2 biji 116.00 + pos laju 9.00 jumlah 125.00. ini akau nmay bank hj shaari no 164472319197.amin

        Like

  30. Salam Tn Guru Hj Shari::
    Saya Mohd Ali Dari Kuala pilah N.Sembilan.
    saya telah membeli dan membaca semua kitab2 ilmu makrifat tulisan tuan hj
    alhamdulilah tulisan tn hj mudah saya fahami.
    Terlebih dulu Saya memohon Maaf sekiranya pertanyaan saya ini kurang bersesuaian di sini..
    Tapi saya memohon jawapan atau huraian dalam bentuk apa saja, perngertian ayat2 ini dan yang penting sekali ayat yang akhir sekali di bawah.
    saya belum lagi mendapat kefahaman dari huraian ustad2 yang pernah saya tanya sebelum ini, jadi saya berharap dengan teknik penyampaian secara bertulis tn hj yg mudah di fahami, dapat membantu untuk saya memahami apa yang terselindung di sebalik ayat yang akhir itu.

    KESEMUA SYSTEM-SISTEM SUDAH TERLAKAR DI DALAM PELAN INDUK ALLAH SWT YANG DINAMAKAN LOH MAHFUZ. ALLAH SWT BERFIRMAN YANG BERMAKSUD:
    Di sisiNya-lah terdapat Ummul Kitab (Loh Mahfuz): Ar Ra’d (13):39.
    Segala sesuatu Kami kumpulkan dalam Kitab Induk yang nyata (Loh Mahfuz): Yasin (36):12.
    Tiada sesuatupun yang ghaib di langit dan di bumi melainkan (terdapat) dalam kitab yang nyata (Loh Mahfuz): An Naml (27):75.
    KERANA KEBIJASAKNAANNYA MAKA LOH MAHFUZNYA MESTILAH SEMPURNA LAGI BERHIKMAH. ALLAH SWT ADA BERFIRMAN YANG BERMAKSUD:
    Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan): Al Qamar (54):49
    Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu: At Talaq (65):3
    Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu melainkantelah tertulis dalam kitab (Loh Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah: Al Hadid (57):22.
    DENGAN SEMPURNANYA LOH MAHFUZNYA, MANUSIA TIDAK ADA CAMPUR TANGAN LANGSUNG DALAM PENGURUSAN CIPTAANNYA TERMASUK DIRINYA. ALLAH SWT TELAH BERFIRMAN YANG BERMAKSUD:
    Mereka berkata, “Apakah ada bagi kita barang sesuatu (hak campurtangan) dalam urusan ini?”Katakanlah, “Sesungguhnya urusan itu seluruhnya di tangan Tuhan.” : Ali Imran (3):154.
    Tak ada sedikitpun campur tanganmu dalam urusan mereka itu: Ali Imran (3):128
    DENGAN INI, KESEMUA AKSI ATAUPUN KELAKONAN CIPTAAN SEBENARNYA ADALAH AKSI ATAUPUN KELAKONAN DZATNYA MENURUTI APA YANG TERLAKAR DI DALAM LOH MAHFUZ WALAUPUN DALAM PERKARA IBADAH. ALLAH SWT ADA BERFIRMAN YANG BERMAKSUD:
    Maka (yang sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allah yang membunuh mereka, akan tetapi bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar tetapi Allah yang melempar: Al Anfaal (8):17.
    Allah akan menyiksa mereka dengan tangan-tanganmu: At Taubah (9):14.
    JUSTERU ITU, MEREKA SEDAR BAHAWA SEBENARNYA KITA INI TIDAK WUJUD. IMAM GHAZALI BERKATA:
    Orang yang mengenal dirinya dan mengenal Tuhannya niscaya sudah pasti ia mengenal bahawa ia tiada mempunyai wujud bagi dirinya: Imam Ghazali, Ihya Ulumiddin Bk. 7, 427 (1981).
    APA JUGA YANG TELAH DILAKARKAN DI DALAM LOH MAHFUZ SAMA ADA YANG BAIK ATAUPUN TIDAK MENJADI TAKDIR ATAUPUN QADHA DAN QADAR BAGI KITA. IA JUGA MENJADI RUKUN IMAN YANG KEENAM DAN SEKIRANYA KITA TIDAK DAPAT MENERIMA INI MAKA KITA BELUM BERIMAN. DENGAN ITU, KITA AKAN DIMASUKKAN DALAM NERAKA. NABI MUHAMMAD(SAW) ADA BERSABDA YANG BERMAKSUD:
    Hendaklah engkau beriman kepada Allah, kepada malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, para utusan-Nya, dan Hari Akhir (kiamat) serta beriman kepada takdir dan buruknya takdir:Terjemahan Sahih Muslim Jilid 1, 5 (1994).
    Maka perlu engkau ketahui bahawa musibah yang menimpa kamu tak akan hilang daripadamu. Dan sesuatu yang mesti terlepas daripadamu tak akan dapat memberikanmu musibah. Dan jika engkau mati dengan keyakinan selain ini, pasti engkau akan masuk ke neraka: Terjemahan Sunan Ibnu Majah Bk. 1, 65 (1992).
    SETELAH MENCIPTA LANGIT DAN BUMI DAN DI ANTARANYA, ALLAH SWT BERFIRMAN YANG DIA DUDUK ATAS ARASYNYA. INI MENEKANKAN BAHAWA LOH MAHFUZ SUDAH SEMPURNA DAN AKAN BERJALAN TANPA CAMPUR TANGAN ALLAH SWT LAGI. JUSTERU IT, TIDAK AKAN ADA UBAHSUAI LAGI KEPADA LOH MAHFUZNYA. IBARAT, PEMILIK SEBUAH KILANG MEMBUAT MINIMUAN DALAM TIN. SETELAH DIA MENEKAN BUTANG YANG MENJALANKAN JENTERA YANG MEMBUAT MINIMAN DALAM TIN SEBANYAK YANG DIKEHENDAKINYA SEHARI, DIA PUN MASUK KE PEJABAT DAN MEMBIARKAN JENTERA ITU BERJALAN SENDIRI. ALLAH SWT ADA BERFIRMAN YANG BERMAKSUD:
    Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam fasa kemudian Dia bersemayam di atas Arasy: As Sajdah (32):4.
    Engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang perubahan bagi “Sunnatullah” dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang penukaran bagi perjalanan “Sunnatullah” itu: Faathir (35):43

    Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri: Ar Ra’d (13):11
    Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan: Al Balad (90):10
    Dan apa juga musibah yang menimpa kamu adalah disebabkan tanganmu sendiri : Asy Syura (42):30

    Like

  31. salam.sy ingin memesan kitab dr jilid 1-5 berserta semua dvd yg ade(klu x silap 18keping).ini alamat sy.No 100-C,jln pantai,kg sri pantai,86800,mersing,johor.h/p:01110846006.minta pihak tuan hj.bg no akaun bank utk sy depositkn.t.kasih.

    Like

  32. assalamalaikum tuan guru haji shaari…..syukur kpada Allah dengan izinnya saya secara xsengaja baru2 dapat bkerja ditempat yang ada jaringan internet dan dengan xsengaja lagi terlihat dan mendengar ceramah tuan guru haji shaari yang dapat menepati citarasa saya yang saya cari selama ini didalam youtube….haha….sbnarnya saya ada hajat sikit ni nk mtok tulong bantuan tuan guru jahi shaari…kesohnya mcm ni…sejak 2tahun yg lepah saya pun xtahu la bakpo dan knape fkiran saya ni bertanyakan bende hok yang pelek2 sokmo…banyok persoalea yg pelek2 mari,dan telah pun saya terjawab dengea xsengaja,kecuali ada satu soalea yang saya simpan selama 2tahun lebeh xdapat djwab sehingga ke hari ini wlaupun tlah banyak orang saya brtanyakannya,dan hampir2 2tahun lebeh laa jugok saya hidup daleam ketakutan krana xmenjumpai jawapannya…jadi di kesempatan ini saya ingin meminta bantuan dan nasihat dan bimbingan drpada tuan guru tentang satu persoalan saya tadi…tetapi malangnya saya tidak berani untuk bertanyakan soalan itu kepada tuan guru hj shaari di khalayak ramai,kerana saya bimbang takot2 mereka yang mendengar persoalanan saya ini akan menjadi seperti saya…jadi,,,bagaimanakah caranya saya dapat menghubungi tuan guru haji shaari?…email say xdok,,,email yang ada pum xpayet doh…fb adow laa,seron muhammad…kalu xkeberatan ni no telefon saya 0133873506……miskol lah,nati saya tepong balik,,,

    Like

  33. Ya Allah …Alhamdulillah saya dah dapat lihat wajah tuan guru dah lama saya dengar …..tapi tak kenal tuannya….pernah nak ikuti kelas kuliah tuan guru di Kedah… tapi …tak jadi …pasti ada hikmahnya

    Like

Leave a comment