Nak Khusyuk Solat? Nak Ingat Allah?

 

Barang siapa yang berhajat kepada solatnya khusyuk dan barang siapa yang berhajat nak ingat Allah, syarat dan petuanya amat-amat mudah, iaitu kena kenal Allah.

Bila kenal Allah, baru datangnya khusyuk, zuk, tawaduk, limpah, lazat, ikhlas, redha dan sebagainya. Jika tidak kenal Allah, mana mungkin datangnya semua itu, melainkan tipu, tipu, tipu dan tipu! Pembohong bagi sesiapa yang mengaku khusyuk kalau belum kenal Allah. Hendak mengenal Allah, bacalah kitab-kitab Tok Kenali dan lihatlah DVD ceramah Hj. Shaari.

Biar orang tuduh sesat, biar orang tuduh haram, asal kita dapat berjumpa Allah. Orang yang tuduh sesat itu adalah kerana mereka belum jumpa, kalau dah jumpa maka tidaklah timbulnya sesat. Oleh itu, jangan tuduh sesat kalau belum jumpa, tuduhan sesat itu adalah bagi mereka-mereka yang belum jumpa.

Jika tuan-tuan hendak mengenal Allah, bacalah kitab-kitab Tok Kenali dan lihatlah DVD ceramah Hj. Shaari. Kalau dah sesat sangat Hj. Shaari itu, tuan-tuan kutip isi-isi ilmu yang tak sesat, bakar mana yang haram dan kutiplah yang tidak haram.

Rakyat kita itu adalah rakyat yang suka menghukum sebelum membaca. Baca dua baris dah mula tuduh makrifat itu sesat dan tuduh makrifat itu haram, kalau betullah Makrifat Tok Kenali itu sesat atau haram, tunjukkan mana makrifat yang betul dan nyatakan mana makrifat yang benar?

Yang menuduh ajaran makrifat Tok Kenali itu sesat, silalah tuan-tuan tunjukkan mana sebenar-benar solat, mana sebenar-benar mengenal diri dan mana sebenar-benar mengenal Allah? Yang mengaku tidak sesat dan yang mengaku tidak salah itu, cuba tunjukkan jalan benar bagaimana hendak mengenal Allah yang sebenar-benar Allah? Allah itu bukan hanya nama, mana tuan yang empunya nama? Kalau boleh, silalah yang mendakwa tidak sesat itu tunjukkan? Melainkan hanya melalui ilmu makrifat sajalah tuan-tuan akan dapat mengenal Allah Taala.

Oleh itu, baca dan rujuklah kitab-kitab Tok Kenali, ambillah yang jernih dan buangkan yang keruh. Semoga tuan-tuan akan dapat mengenal Allah Taala yang sebenar Allah iaitu Allah yang tidak berhuruf dan yang tidak bersuara.

Lihatlah DVD ceramah Hj. Shaari…amin.

Hj. Shaari Hj. Mohd Yusof,
Fakulti Makrifat, Universiti Qalbu Mukmin.
Jangan Sampai Terlihat Adanya Diri!

33 Replies to “Nak Khusyuk Solat? Nak Ingat Allah?”

  1. Amin..sya sentiasa mnyokong kuat tentang pelajaran makrifat ini.. On Feb 8, 2016 10:05 AM, “Makrifat Tok Kenali” wrote:

    > Hj. Shaari posted: “Barang siapa yg berhajat kpd solatnya khusyuk dan brg > siapa berhajat nak ingat Allah, syarat dan petuannya amat2 mudah, iaitu > kena kenal Allah. Bila kenal Allah, baru dtgnya khusyuk, zuk, tawadhuk, > limpah, lazat, ikhlas, redho dan sebagainya. Jika tdk ” >

    Like

  2. asalamualaiku wahramatullahi wabarakatu
    nama saya darmdi dari sambas west kalimantan berhajat nak tempah VCD tuan guru bagaimana saya nak dapat VCD ceramah tuan……?

    Like

      1. Bagaimana hendak mmbeli kitab tersebut ?? .. 0122686327 .. Mohon hubungi saya atau whatsapp saya .. Saya amat amat memerlukan prtolongan tuan ..

        Like

      2. Assalamualaikum .. Tuan . saya ingin mmbeli kitab Tok Kenali .. Mohon hubungi saya tuan .. 0122686327 ..

        Like

      3. Assalamu’alaikum pak haji shaari yang saya hormati.

        Perkenalkan pak.., saya warga Medan Indonesia.
        Saya sudah suruh keluarga saya yang kebetulan saat ini berada di daerah Klang Malaysia, dan kata mereka sudah pernah call dan bolak-balik call ke number bapak buat mendapatkan / membeli kaset dvd ceramah bapak tersebut.
        Saya mohon dan berharap sekali sudilah kiranya bapak membantu saya dan keluarga saya tersebut buat mendapatkan kaset dvd ceramah karya bapak yang saya minati itu.
        Terimakasih.
        Salam santun 🙏

        Like

  3. Syukran On Feb 8, 2016 10:05 AM, “Makrifat Tok Kenali” wrote:

    > Hj. Shaari posted: “Barang siapa yg berhajat kpd solatnya khusyuk dan brg > siapa berhajat nak ingat Allah, syarat dan petuannya amat2 mudah, iaitu > kena kenal Allah. Bila kenal Allah, baru dtgnya khusyuk, zuk, tawadhuk, > limpah, lazat, ikhlas, redho dan sebagainya. Jika tdk ” >

    Like

  4. Assalamualaikum Tok Syeikh Hj Shaari,
    Syukur tak terhingga kerana diatas keterbukaan Tok Syeikh mengajar ilmu ini..Kalau dulu ilmu ini diajar sorok sorok.Biar jutaan manusia mengatakan sesat & akan terus sesat jika tidak mengenal diri mungkin mereka belum menerima hidayah lagi…
    Saya & ayah saya pernah belajar bersama dgn arwah guru tapi tidak dpt menimba lebih dlm lagi kerana arwah guru di jemput kerahmatullah…(arwah memberi tahu saat kematian beliau) . Ilmu ini tak sempat di pelajari..rugi teramat rasanye.Harap dapat Tok Syeikh ajarkan…
    Saya ada persoalan yang bermain di benak fikiran saya & berharap sekiranya dapat di rungkaikan permasalahan ini…
    1.Dikatakan semasa israk mikraj solat 5 waktu diwajibkan..apakah tujuannya.
    2. Adakah Allah nak kita mengenal diri atau menyembah Allah.Sedangkan solat 5 waktu itu berwaktu mengikut masa.Firman Allah jika kamu lupa akan Aku biar sesaat pun akan ku masuk kamu ke neraka weil..
    3. Mengapa Allah & malaikat pun berselawat ke muhammad. Apa istimewanya Muhammad.Muhammad yang mana?
    Saya berharap sangat akan penjelasan Tok Syeikh kalau ada penjelasan yang terlalu sensitive untuk umum dapat sekiranye dihantar ke email saya. Satu lagi saya teramat ingin untuk hadir ceramah Tok Syeikh dimana pun InsyaAllah jika saya ada jadual Tok Syeikh. Saya tinggal di Puchong. Assalamualaikum

    Like

    1. Ananda,
      Ilmu yg ananda tanya itu, tak terjawab hanya melalui smsm.jawapannya ada dlm ceramah sy melalui dvd. Dvd ceramah ada menjawab persoalan itu. Sy ada 25 kpg koleksi ceramah. Satu dvd memakan masa 2 hingha 3 jam. Cuba bayangkan klu 25 kpg…….amin

      Like

      1. Amin diatas segala NYA & saya akan dpt kan kesemua CD Tok Syeikh..InsyaAllah.
        Bagai mana & di mana boleh saya dapat kan nya..

        Like

  5. Asalamualikum tn hj shaari
    Saya nak membeli buku tn.hj yg pertama dan yg kedua iaitu buku megenal diri dan buku mengenal Allah mcm mana cara nya tuan hj…

    Like

    1. Assalamualaikum tu guru sehari… Sy sgt minat tuk mendapat kan buku tok kenali… Mohon gimana cara nya..muhammad hasim di pontianak

      Like

  6. “☆TENTANG SHOLAT☆”
    Ass.wr.wb Ayahanda Tuan Guru,, tersilap sedikit tentang soalan ananda, yaitu
    ” ADA YANG KONON KATANYA ”
    BILA SHOLAT ORANG – ORANG HAKIKAT ATAU MA’RIFAT ITU…
    NIATNYA BERBUNYI : AKU BERDIRI MENYAKSIKAN DIRIKU SENDIRI…
    Pertanya’annya Adalah : ???
    Diri Yang Manakah Yang Hendak Disaksikan….”???????
    Jika Diri Wajah Kita ” TAKUTNYA MENYEMBAH NAFSUH ”
    JIKA Diri RUHANI Adakah Kita TAU ATAU MENGENAL WAJAHNYA…??
    Jika Diri Allah Yang MENYAKSIKAN DIRINYA SENDIRI…
    Munculah Pertanya’an Lagi…Apakah Mungkin Allah Itu HARUS BERDIRI SHOLAT Agar Dapat Menyaksikan DIRINYA SENDIRI..???”
    Jika Diri Itu Allah Yang Hendak Berdiri Menyaksikan Dirinya Sendiri…
    ” APAKAH DILUAR Pekerja’an SHOLAT Allah Tidak Dapat Berdiri Menyaksikan Dirinya Sendiri…????”
    Anehnya Lagi Apakah MUNGKIN PERLU ALLAH ITU HARUS SHOLAT…”???
    Sehinggah ADA JUGA YANG BERKATA BERDIRI ITU ALIF, RUKUK ITU LAM AWAL, SUJUD ITU LAM AKHIR, DUDUK ITU HA.
    ” ALLAH ”
    ADA JUGA YANG BERKATA.
    Berdiri Itu ANASIR API, RUKUK ITU ANGIN, SUJUD ITU AIR Dan DUDUK ITU TANAH….
    TERUS ADA JUGA YANG BILANG…
    BERDIRI ITU MIM, RUKUK ITU HA, SUJUD ITU MIM, DUDUK ITU DAL.
    ” Muhammad ”
    Ada Juga yang Bilang :
    NIAT ITU ALIF, BERDIRI ITU LAM, RUKUK ITU HA, SUJUD ITU MIM, DUDUK ITU DAL.
    ” ALHAMDU ”
    ADA YANG BERKATA SHOLAT ITU ADALAH ISRA’ MI’RAZ.DLL.
    ADA YANG BERKATA YANG MENYEMBAH DAN YANG DI SEMBAH SATU…
    YANG MEMUJI DAN YANG DI PUJI SATU, Allah Memuji dirinya Sendiri.
    Ada Yang Katanya DIRIKANLAH SHOLAT UNTUK INGAT KEPADAKU
    “Apakah Untuk ingat Kepada Allah Itu…Hanya ADA DI DALAM SHOLAT…???
    DAN Masih Ada Lagi Macam – macam PERKATA’AN…Dan MUNCUL LAGI PERTANYA’AN :???
    APASIH SEBENAR – BENARNYA TUJUAN KITA SHOLAT ITU YANG SEJATINYA…..”??
    DAN APASIH RAHASIA SHOLAT YANG SESUNGGUHNYA DAN YANG SEBENAR – BENARNYA.
    KALAU EMANG DIRI KITA ADALAH JUGA ALLAH, KENAPA ALLAH ITU HARUS SHOLAT….????”
    MASAKAN ALLAH ITU PERLU SHOLAT UNTUK MENYATAKAN DIRINYA, ATAU MENYAKSIKAN DIRINYA….
    MOHON BIMBINGAN AYAHANDA AGAR KAMI TAU RAHASIA SHOLAT YANG SEBENAR – BENAR SEJATI SHOLAT.

    Like

  7. salam tuan hj Allah hanya lah nama..biarpun zat itu kuasanya yg dirasai dan dikaji.sifat 20 nya..ALLAH yg di gelar tuhan tapi zat bukanlah dirinya Allah..tetaplah ALLAH hanya lah nama tuhan pencita alam..ampun mohon pencerahan dari yg mulia tuan haji..dgn berkata demikian saya digelar sesat dan menyesatkan 😦 lalu di buang dari group…dan saya katakan lagi org islam sahaja ker yg mahu masuk surga..orang-orang yg lain agama tak mahu masuk surga ker..padahal agama lain pun percaya adanya tuhan..dan semua agama tidak dapat menggambarkan macammana rupanya tuhan..seperti perjumpaan rasullullah dan nabi musa bertemu tuhan…yg digambarkan adalah cahaya ..itu bukanlah tuhan kuasa zat nya tuhan yg kita katakan zat ..mohon tuan haji beri pencerahan..(tuhan maha pengasih dan penyayang)dan saya juga jemu dengan islam yang di jual…siaran tv semua ustaz2 ckp yg baik2 kerana di bayar gaji masuk tv hanyalah menceritakan allah berkuasa..benda yang baik2 saja tapi hakikatnya islam dengan islam di malaysia dan arab juga yang bergaduh serta politik di malaysia lebih menyedihkan tapi siaran ceramah di tv dari pagi sampai kemalam kuliah2 tak sudah2 tapi pemerintahan kuku besi..ampun

    Like

  8. Assalamualaikum hj saahri. Kalau izinkan allah kita akan bertemu suatu hari kita bermusawarah tentang ilmu marifat yang hj sebutkan kita boleh bertukar pendapat.

    Like

  9. Salam, sy cuma perlukan kepastian. Betul ke ilmu makrifat tidak perlu solat 5 waktu? Solat 5 waktu itu tidak berdosa jika ditimggalkan?

    Like

  10. Salam ayahnda… sy berumur 23 tahun.. sy mendalami ilmu ini umur sy ketika 20 thun guru sy di thailand dn seorang lgi di tanah merah kelantan .. sy permpuan.. beberapa hri yg lepas sy ada bermimpi t.kenali ada dtg mengajar sy tentang bab sakilil kulut.. blih ayhnda jelaskan

    Like

  11. Salam ayahnda… sy berumur 23 tahun.. sy mendalami ilmu ini umur sy ketika 20 thun guru sy di thailand dn seorang lgi di tanah merah kelantan .. sy permpuan.. beberapa hri yg lepas sy ada bermimpi t.kenali ada dtg mengajar sy tentang bab sakilil kulut.. blih ayhnda jelaskan.. kdg2 tuan haji ahmmad laksamana ada mengajar dlm mimpi..

    Like

  12. Ayah nda, sy dah coba telf ayhnda tp mungkin ayhnda lg sibuk, sy ingin sekali membeli kitab ilmu mengenal ALLAH, sy dari indonesia yaitu di tanjung balai karimun kepulauan riau..ini no telf sy 085264181413,,,berapa ongkos kirim dan harga kita nya?,,terima kasih ayhnda….

    Like

Leave a comment