Jawapan kpd Tuan Guru Baru, iaitu Tuan Guru Rahman!

makrifattokkenali.wordpress.com
makrifattokkenali@gmail.com
14.1.198.225

Submitted on 2013/09/02 at 10:28 pm | In reply to Rahman.

Tuan, hari ini, sy boleh panggil tuan sebagai tuan guru saya!. Krn ilmu tuan memanmg hebat berbandingn saya!. Sy hanya tahu bercerita ilmu yg setakat kedai-kedai kopi shj. Sy akui saya yg bernama hj shaari, adalah seorg yg belum benar-benar mengenal Allah.

Tuan guru Rahman yg arif lg bijaksana. Setahu sy yg bodoh ini, ALLAH TIDAK BERSIFAT, TIDAK BERAFAAL, TIDAK BERASMA’ DAN TIDAK BERZAT. Allah itu, adalah Allah. Yg bersifat itu, adalah makhluk!. Allah tidak bersifat!.

Makhluk bersifat dengan 4 anasir, iaitu
1) sifat
2) asma’
3) afaal
4) zat.

Zat, sifat, afaal dan asma itu, adalah sifat atau anasir bagi makhluk!.
1) Jika kita ada sifat dan Allah juga ada sifat, itu adalah syirik.
2) Jika kita ada afaal dan Allah juga ada afaal, itu adalah syirik
3) Jika kita ada asma’ dan Allah juga da asma’, itu adalah syirik

Yg keempat ini, harap tuan guru rahman lihat dan perhatikan baik2………………….
4) Jika kita ada zat dan Allah juga ada zat, apakah ertinya tuan guru Rahman?

Tok Kenali tak pernah mengajar kepada anak muridnya yang Allah itu ada zat. Zat itu, adalah masih tertakluk diatas sifat makhluk!. Jika makhluk ada zat dan Allah juga ada zat, tidakkah Allah itu bersamaan dgn sifat makhluk?. Sedangkan sifat Allah itu, adalah Laisa Kamislihi Syaiuun (bersalahan dari yg baharu dan tak sama dgn sifat makhluk).

Jika tuan memndakwa saya tidak pernah bercerita tentang zat Allah, itu adalah benar kerana Allah tidak ada zat, yg ada bersifat zat itu, adalah masih berbangsa makhluk!.

Jika tuan kata saya tidak sehebat tuan, yg blh menceritakan sehingga kepada zat Allah, silakanlah tuan ajarkan kami yg bodoh ini. Saya tidak ada ilmu zat Allah. Jika tuan pandai, sila tunjukkan kepada kami semua yg dahgagakan ilmu dari air tangan tuan guru Rahman pula. dan saya dengan semua jamaajh yg ada akan beramai-ramai pergi berguru dgn tuan, dgn saya2 sekalil akan berguru dgn tuan.

Saya dan ramai lagi peminar blopg diluar sana, berharap bahawa tuan jgn tahu bercakap shj, buktikan kepada kami, manakah zat Allahh yg tuan tahu?………………………… sy nak tumpang belajar.

Belum lagi reda dgn kisah md.Sidek Lam, ini timbul lagi satu guru baru yg hebat. Dulu Md Sidek lam melontarkan tuduhan kpd saya, kini timbul pula Tuan Guru Rahman . Kisah md Sidek Lam sudah saya tutup dan sudah selesai, bilamana sy sendiri berserta dengan sahabat-sahabat mengadakan pertemuan (bersemuka) dgn Md Sidek Lam ditaman Melati Sri Gombak. Hasil pertemuan itu, tidak perlulah saya siarkan disini, seolah-olah mebuka aib orang!. Saya harap kpd peminar blog, perkara md sidek lam, tidak perlu diperpanjangkan lagi (segalanya sudah selesai dgn cara baik dan sudahpun menjadi sahabat saya). Belum lagi reda dgn kisah Md Sidek, kini timbul lagi satu org guru baru. Bagi saya, tuduhan itu, tidak sedikitpun menjadi kemarahan atau berkecil hati. Bagi saya, inilah gambaran kekayaan Allah. Bagi menunjukkan Allah itu hebat, sudah tentu kaya dgn ciptaan, kaya dgn kesempurnaan, kaya dgn meliputi buruk dan baik, maka dgn sifat kekayaan, dan kesempurnaan yang meliputi segala buruk dan baik, maka diutuslah kepada kita seorang guru baru, iaitu Tuan Guru Rahman.

Jika tuan guru Rahman benar-benar ikhlasd, sila siarkanlah no talipon tuan, boleh sy hubungi untuk berguru dgn tuan. Ini no Fon sy (hj Shaari) 019 4444 713 yg boleh dihubungi pada bila-bila masa dan dimana-mana untuk diajak untuk datanng berguru dgn tuan. Sy boleh datang berjumpa tuan dimana-mana dan bila-bila masa shj jika tuan jemput. Jika tuan jemput, kami akan datang untuk berguru, jika tuan ikhlas, sila siarkan no fon tuan!………………………………

Sifat makhluk itu, adalah terdiri dari anasir 4. Iaitu sifat, afaal, asma’ dan ZAT. Bermakna disini, zat itu adalah masih dibawah takluk makhluk!. Makhluk itu ada 4 anasir, iaitu sifat, afaal, asma’ tiba-tiba bilamana sampai kepada tahap zat, kita letak sifat zat di atas Allah!. Kenapa sifat makhlkuk, nak kita letak atas Allah. Sifat-sifat yg lain (asma’, sifat dan afaal) semuanya kita letak atas makhluk, tiba-tiba sampai kepada perkara zat, kita nak letak atas Allah?. Kenapa nak letakkan sifat zat atas Allah, seolah-olah nak disamakan sifat makhluk dgn sifat Allah. Apakah Allah itu masih berhajat kepada zat?. Apakah Allah itu masih megambil faedah diatas zat makhluk?. Takcukup lagikah sifat Allah, sehinggakan sifat makhluk (zat makhluk) itu juga hendak diambilNya?.

Adapun sifat 20 yg selalu kita baca itu, sebenarnya bukan datang dari Allah atau bukan datang dari Baginda Rasulullah. sifat 20 itu, adalah datangnya dari ciptaan sahabat-sahabat Nabi. Sebenar-benarnya Allah itu tidak bersifat!. Sifat 20 yg kita pelajari itu, adalah hanya sekadar jalan bagi mempermudahkan faham dalam kaedah mengenal Allah. Sebenar-benar Allah itu, tidak bersifat dengan sifat afaal. sifat asma, sifat mahupun bersifat zat!. Allah tidak ada zat, bagaimana sy nak cerita tetang zat Allah, Baginda Rasulullahpun tidak dibenar oleh Allah untuk bercerita tentangn zat Allah, tiba-tiba sampai kepada tuan guru Rahman, nak mendakwa supaya sy bercerita tentang zat Allah. Bagi sy itu, adalah perkara mustahil……………………….

Jadi benarlah sebagaimana dakwaan tuan guru Rahman, yg saya ini belum benar-benar mengenal Allah, hanya tahu setakat bercerita kosong shj. Sy ucapkan ribuan terima kasih kpd Tuan Guru Rahman kiranya dapat mengajar kami tentang zat Allah Taala.

Jenis Allah apakah itu, sehingga zat makhlukpun masih hendak diambil pakai. Kepada pembaca blog sekalian saya minta berilah penghargaan kepada Tuan Guru Rahman. Saya menanti dan menunggu komen dari para pembaca blog sekalian. (Sidek lam dan Rahman pun, adalah dari Allah juga yg mengirimkannya. amin dri hj shaari

20 Replies to “Jawapan kpd Tuan Guru Baru, iaitu Tuan Guru Rahman!”

  1. Salam Sesungguhnya apabila kita yakini dengan dengan sebenarnya yakin allah tidak berzat allah adalah allah . Sebenarnya yang berzat hanyalah makhluk . guru 2 sebelum ini mengata zat allah hanyalah untuk memberi kefahaman sahaja , yang nyata bagi diri kita apabila diri ini tiada , binasa , lebur yang nyata hanya allah.

    Like

  2. benar…silalah tuan guru rahman…kami pun ingin sama menikmati hasil air tangan tuan guru rahman..
    allah tetap allah….jangan pening2 tuan rahman…dia lah tu…apa lagi

    Like

  3. Salam Tuan Guru dan sahabat2 seperjalanan, Barangsiapa yang beri’tiqad bahawa Ilmu sifat 20 , 100% dari Islam, sesungguhnya ia adalah salah!! Ianya diwujudkan semata-mata sebagai satu metodologi para ulama ataupun suatu kaedah utk menepis pemahaman ketuhanan yang sesat.

    Mana mungkin manusia dapat mengenal ALLAH, ALLAH sahaja yang mengenal DIRInya. Kalau manusia dapat mengenal ALLAH, maka kita sesama Islam tak akan berbeza pendapat. Mengenal ALLAH ITU ALLAH bukan apa yang TUAN GURU RAHMAN fikirkan.

    Cuma saya YAKIN SEBENAR YAKIN, YANG ADA, DIMANA PUN KITA MELIHAT, SEGALANYA MENUNJUKKAN KEESAAN ALLAH. TIADA YANG LAIN SELAIN ALLAH.

    ALLAH BUKAN YANG KITA BAYANGKAN DAN FIKIRKAN. ALLAH ITU KUASA YANG MAHA ESA. Tak caya, cuba tuan geselkan dua tapak tangan TUAN. TUAN AKAN RASA APA? RASA PANAS !! ITU LAH KEKUASAAN ALLAH. Cuba TUAN LIHAT AIR yang mengalir, tak pernah henti ! Angin yang bertiup ! Oksijen yang memberi ada hidup! SegalaNYA menunjukkan kekuasaan ALLAH. Seperti TUAN GOSOKKAN TAPAK TANGAN, boleh tuan lihat kuasa itu ??? Cuma kita tahu ianya DARI ALLAH.

    Like

  4. MARTABAT KETUHANAN itu ada tiga perkara dan ketiga -tiga perkara tersebut KADIM>pertama AHADIAH >Zat Allah Taala.LA TAIN (yang tiada nyata)kedua>WAHDAH>SIFAT Allah Taala,Tain Awal(kenyataan pertama)dan ketiga WAHDANIAT=Asma Allah TaalaTain Sani(Kenyataan kedua)MARTABAT HAMBA itu ada pertama AlamROH(alam sekalian roh)ALAM MISAL(alam sekalian rupa)ALAM AJSAM.(alam sekalian Tubuh dan akhirsekali ALAM INSAN (alam sekalian Nama).Ilmu YAKIN,pengetahuan yakin, tempat tajeli afal Allah.AINUL YAKIN,Nyata yakin,sifat tajeli Asma Allah.HAKUL YAKIN,tempat tajeli Sifat Allah dan KAMALUL YAKIN kesempurnaan keyakinan,tempat tajeli Zat Allah SWT.Zat terkandung dalam Sifat ,Asma.Afaal.Syariat adalah Afaal Allah.Tarekat Asma Allah.Hakekat Sifat Allah dan Makrifat ZAT Allah SWT.Syariat ,Hanya Allah,Tarekat Dengan sebenarnya.Hakekat ,Tuhan yang di sembah dan Marifat .

    Like

  5. salam tuan haji.zat ALLAH itu cuma istilah bahasa.yang sebenar-benar empunya yang bernama ALLAH adalah tidak bisa diumpamakan dengan suatu karena LAISA KAMISLIHII SYAIUN.kalau tuan rahman bisa membicarakan tentang ZAT ALLAH suruh membeberkan dalam blog ini.maaf kalau ada kata saya yang tersilap.

    Like

  6. Tn Guru Hj Saari,
    Saya rasa amat beruntung kerana walau saya jauh di Terengganu tapi berpeluang untuk merasai air tangan tn guru – tn guru semua. Memang bermenafaat muzakarah sebegini. Hanya keikhlasan sahajalah yang akn menentukan berjaya atau gagal dlm ujian makrifat ini. Maka tentunya semua ini adalah rencana Allah.
    Dengan pendedahan ini air tangan Tn Guru Hj Saari semakin jelas dan terang. Ianya umpama pancaran Nur ke hati sanubari saya. Semakin terang dan cerah. Semakin teguh kefahaman dan semakin nampak yang ilmu makrifat itu sepatutnya mudah.
    Sekarang ini tiada lagilah cerita tentang zat, sifat, asmak, dan afal. Selagi boleh diceritakan atau dimithal-mithalkan maka selagi itulah ianya bukan Allah. Subhanallah. Maka barulah benar “bersalahan Allah itu dengan segala yang baharu”. Tiadalah perlu lagi risau jika terasa susah nak faham mertabat 7 atau mertabat 9 dan seangkatan dengannya.
    Allah itu Maha Esa yang tidak boleh dibahagikan. Yang boleh diceritakan ialah Diri kita atau Diri sebenar kita. Kemudian kita hanya mampu bertawakal dan berharap agar Allah lah sendiri mengenalkan diri Dia sendiri. Tiada rasa, tiada perkataan mampu untuk menceritakan siapa itu Allah.
    Maka saya mohon panduan dan doa Tn Guru Hj semoga saya didalam jalan yang benar.

    Like

  7. Asslamualaikum Ayahnda
    Ijinkan saya hanya ingin menjawab soalan ini dengan ringkas saja agar menjadi berkah bagi diri..
    Tuan guru Rahman belajarlah mati sebelum mati terlebih dahulu… InsyaAllah nanti akan bertemu jawabannya…
    Jika tuan tak belajar mati sebelum mati, maka tak akan pernah tuan akan kenal apa itu sifat, afal, asma dan Zat.
    Jika tuan masih belum tahu arti sebenar diri ini, maka bolehlah tuan guru rahman belajar kepada Ayahnda Tuan Guru Hj. Shaari…

    Like

  8. Jutaan trima ksh kpd tuan guru rahman krana sudi mluangkn masa utk brsama2 brdiskusi di laman blog makrifat tok kenali ini,,ssungguhnya tiada satu kuasa pn yg dpt mmbri kesan kpd sesuatu mlainkn allah,,pandglh Dia ddlm setiap prkara,,maka kita akn tmukn bahawa dtimur dbarat mhupn dmna shj Dia sntiasa mmnuhi ruang,,mliputi sgalanya itulh Dia,tiada ruang tiada zman tiada waktu tiada jarak ,,,yg ada hanya la sautun wala harfun tiada berhuruf tiada brsuara,,btapa indhnya ini bg yg mngrti,, igtlh apa pn yg brlaku apa pn yg trjd siapa pn si plakunya siapa pn yg mnjd mgsanya,itu dtgnya dr dalang yg satu,, trimalah seadanya ,,sesungguhnya buih ombak lautan itu smua adalah air jua,,,

    Like

  9. Moleknya janganlah kita memberanikan diri untuk mempersoal tahap ilmu seseorang apabila kita belum mengenal ilmu orang itu sampai hujungnya manakala haqiqatnya ilmu kita pun tidak pernah dan tidak akan pernah lengkap atau tamat sebabnya apa yang dinamakan Allah itu Mutlaq. Andainya ilmu sudah boleh memicarakan Zat Allah maka batallah ilmu itu sebab membataskan apa yang Mutlaq. Dan apabila ilmu sudah boleh membicarakan Zat Allah maka batallah Allah itu kerana sudah hilang Mutlaq Nya. Kalaupun Tuan sangka Tuan sudah boleh “mensyarahkan” Zat Allah, ilmu Tuan tetap masih tidak sempurna, cetek dan tidak lengkap sebab Tuan masih dalam angan-angan dan asyik dalam sangkaan sudah mengenal apa yang dikatakan Allah itu seperti juga kebanyakan orang yang menyangka mereka sudah kenal apa yang dikatakan Allah itu. Maka Tuan tertipu dengan ilmu Tuan.TIDAK ADA satu makhluk pun termasuk Muhammad b Abdullah yang mengenal Zat Allah. Yang ada hanya isyarat, ibarat,kiasan dan tamsilan dalam bahasa manusia untuk mengajarkan kepada manusia apa itu Rabbul Alamin yang menjadi punca segala kejadian dan menjadikan manusia dari setitik air mani dan bakal kembali dalam mati ke perut bumi. Laisa itu berarti apa yang dikatakan Allah itu bukan ini dan itu dan bukan mengatakan Allah itu begini dan begitu. Salam.

    Like

    1. Sungguh indah dan amat mendalam bahasa tulisan ananda. Itu barulah tulisan atau karangan dari seorang yang benar-benar mengenal Allah!. Jawapan ananda itu, memang btepat dan benar. Teruskan m,enulis wahai anandaku. Ananda ada bakat dan ada kebolehan dalam penulisan. Dari susunan ayat, sudah dapat ayahnda duga samaad lautan ilmu seseoranng itu dalam ataun cetek!.

      Apa guna ilmu didada disangkut hanya untuk perhiasan dinding!. Tajamnya parang itu,bilamana diguna untuk menebang pokok,bukan untuk disimpan didalam sarong. Untuk itu, pergunakanlah ilmu didada untuk dikongsi dgn org lain. Terima kasih atas tulisan ilmu yg penuh makna.amin

      Like

Leave a comment