Inilah Jawapan Satu Nama Allah Yang Tersembunyi 6 dec 6.56 pg

Tanggal 3hb Dec. bersamaan hari isnin, pukul 1.15 tengah hari. Bilamana satu hari suntuk yang bermula dari semalam, saya mengambil peluang untuk membaca  reply/feedback yang tuan-tuan kirim, yang selama ini belum kesempatan untuk saya membacanya. Terpanggil untuk menjawab persoalan manakah yang dikatakan satu nama Allah yang tersembunyi!.

Setelah saya buka dan baca feedback yang dikirim oleh para peminat ilmu kosong saya, sesungguhnya saya sendiri terperanjat dan terkejut, bilamana mendapat tahu yang bahawasanya ramai sahabat-sahabat diluar sana begitu menanti-nanti jawapan ini dan ada yang mengharap dan mendoakan supaya saya jangan berhenti dari terus berkarya!. Syukur kepada Allah swt, rupa-rupanya setelah saya melihat carta pembaca, mereka-mereka yang membuka laman web saya ini, pada tanggal 3hb Dec  jam 1.29 tengah hari, ianya sudah mencecah kepada angka 40,561 orang pembaca.

Betapa ramainya orang diluar sana yang mengkagumi dan menilai secara diam ilmu makrifat Tok Kenali!. Tok Kenali adalah dikenali melalui ilmu makrifatnya bukan dari ilmu kekuatan berjalan atas air, tembak tak meletup atau keretapi tak boleh berjalan selagi beliau tidak naik atau kekuatan memasukkan kembali ulat yang jatuh dari daging kakinya!. Kekuatan atau kehebatan Tok kenali itu, adalah ada pada ilmu makrifatnya!.

Ilmu makrifat itu, bukannya harta pusaka, yang boleh diturunkan kepada anak cucu!. Ilmu makrifat itu, adalah milik Allah, yang diturunkan kepada sesiapa yang dikehendaki Nya!. Biarpun muridnya ramai,anak atau  cucu serta keturunannya  ramai, namun belum tentu mendapat bahagian dalam ilmu ini!.

Alhamdullilah, seorang putera yang bernama Hj. Mohd Yusof Cik Wook, peranakan Banggol Cica Pasir Mas Kelantan, yang membesar dan menetap di Tumpat Kelantan, berkesempatan menuntut ilmu dengan beliau (Awang Mohd Yusuf Kenali) sesudah sedari kecil menuntut ilmu dengan Tok Selehong (Hj. Abdul Rahman nama asalnya).

Saya Hj, Shaari yang sedang berada dihadapan hati tuan-tuan sekarang, adalah anak kepada Hj. Mohd Yusof Cik Wook, generasi ketiga ilmu makrifat Tok Kenali kelantan. Namun ilmu saya, tidak hebat sebagaimana ilmu tuan-tuan, melainkan ilmu saya itu, hanya sekadar ilmu perumpamaan tin yang kosong!.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Sebelum menjawab satu nama Allah yang tersembunyi itu, izinkan saya untuk bertanya beberapa soalan?.

1) Soalan pertama: Manakah lebih besar dan manakah yang lebih afdal, antara nama Allah yang teresmbunyi berbanding dengan Allah itu sendiri?.

Saya mohon dan minta sangat-sangat kepada  tuan-tuan dan puan-puan sekalian menjawab soalan saya. Sesiapa yang sedang membaca blog ini, supaya jawab terlebih dahulu soalan yang saya kemukan, sebelum meneruskan bacaan karangan ini!. Jika tuan-tuan inginkan keberkatan ilmu dan barokah guru-guru terdahulu, sila patuh dan ikut apa yang saya sarankan ini!. Barulah mendapat barokah dan barulah beroleh kefahaman ilmu makrifat dengan izin Allah!.

Selalu kita dengar orang mengadu, bahawa mereka tidak faham bilamana mempelajari ilmu makrifat. Sebab apa setengah dari setengahnya mengadu tidak faham, sedangkan orang lain boleh faham?. Sebab mereka tidak faham adalah kerana mereka tidak patuh kepada saranan guru!. Untuk itu, bagi mendapat barokah faham, ikut dan patuhlah setiap apa yang saya sarankan. Itulah cara guru-guru terdahulu mengajar anak muridnya. Inilah cara, kaedah atau berfatonahnya guru-guru terdahulu dalam mendidik anak muridnya. Sedari kecil saya mengikuti syarahan atau ceraman ayahnda saya, beliau juga sebelum berceramah bab ini, beliau bertanyakan soalan yang sama sebagaimana saya tanya kepada tuan-tuan sidang pembaca yang budian sekalian!. Oleh itu, sila jawab setiap pertanyaan saya. Sekarang saya ingin bertanya kepada tuan-tuan sekalian,  mana lebih besar antara nama Allah yang tersembunyi dengan Allah itu sendiri?. Jawab……………………………………………

Seandainya jawapan tuan-tuan itu, memihak kepada Allah itu sendiri lebih besar berbanding nama yang tersembunyi, kenapa dahulukan nama berbanding tuan yang empunya nama?. Untuk itu, sepatutnya kita pelajari dulu tuan yang empunya nama. Dengan mempelajari dan mengenali tuan yang empunya nama, dengan sendirinya nama yang tersembunyi itu, tidak lagi bersembunyi!. Seandainya kita kenal kepada tuan yang empunya badan, dengnan sendirinya samaada nama yang tersembunyi, mahupun nama yang nyata, pasti akan datang sendiri!…………….

SEUMPAMA PERUMPAMAAN API!

2) Persoalan kedua: Sekarang saya mahu tuan-tuan sebut perkataan api!. Dengan menyebut nama api, apakah ianya boleh mendatangkan panas?. Cuba jawab pertanyaan saya?………………………. Sebut perkataan tajam, apakah dengan sebutan nama tajam itu, ianya boleh mendatangkan luka?, Cuba jawab pertanyaan saya?…………………………..

Apakah yang  besar, apakah yang lebih dan apakah yang ada pada nama?. Nama tidak boleh mendatangkan bekas?. Begitu juga dengan nama Allah, baik nama nyata, apa lagi nama Allah yang tersembunyi!. Apa ada pada nama, nama bagi Allah itu, tidak boleh mendatangkan apa-apa bekas dan tidak boleh mendatangkan apa-apa kesan!, melainkan Allah itu sendiri!. Saya bertanya lagi, apakah tuan-tuan ingin mengejar nama atau tuan-tuan ingin mengejar tuan yang empunya nama?. Sila jawab?………………………

Baiklah, sekarang bagi sesiapa yang ada mancis api, saya minta tuan-tuan nyalakan dan  cuba tuan-tuan sentuh, apakah tuan-tuan merasa panasnya api?.  Semasa tuan-tuan sebut nama api, apakah ianya boleh mendatangkan panas?. Ini bagi menunjuk dan membuktikan kepada kita bahawa, apa yang ada pada nama. Cuba jawab, apa ada pada nama?. ………………Itulah makanya, saya sarankan supaya tuan-tuan mengenal panasnya terlebih dahulu, baru nama api itu menyusul sendiri.

Bukan panas yang tersembunyi disebalik  nama api, sesungguhnya nama apilah yang tersembunyi disebalik panas!.  Kita nak kenal api, mari kita kenal panasnya dulu. Sebelum mengenal nama, mari kita kenal orangnya terlebih dahulu!.  Sesudah mengenal sifat panas, nama api itu, akan menyusul dengan sendiri. Mari kita kenal Allah terlebih dahulu, baru satu nama Allah yang tersembunyi akan menyusul dengan sendiri!.

3)Pertanyaan ketiga: Cuba sebut perkataan kaya, apakah dengan menyebut perkataan kaya, bermakna duit sudah bertaburan dihadapan mata kita?.

Cuba sebut nama harimau, apakah dengan menyebut nama harimau itu, mendatangkan hati tuan-tuan merasa takut?. Cuba sekiranya tuan-tuan berdiri dihadapan harimau, biarpun tuan-tuan tidak menyebut nama harimau, beranikah tuan-tuan berdiri dihadapan harimau dan berdiri dihadapan tuan yang empunya nama (iaitu berdiri dihadapan harimau itu sendiri)?. Mana lebih besar, mana lebih afdal dan mana lebih berfungsi diantara nama dengan tuan yang empunya nama!. cuba jawab…………………………………….

Makanya, apalah yang ada pada nama!………………………………………..Semua orang berkejar-kejar mencari nama yang tersembunyi!. Sedangkan tidak ramai yang menilik bahawa terlindungnya nama yang tersembunyi itu, hanya desebalik tubuh  tuan-tuan sendiri. Sayangnya tidak ada orang yang mahu melihatnya!.

Seumpama saya yang bernama Hj. Shaari, kebanyakkannya orang-orang diluar sana hanya mengenal saya melalui nama. Sekiranya saya berdiri dihadapan tuan-tuan sekalipun, tuan-tuan tidak dapat menyedari kehadiran saya. Sekiranya tuan-tuan kenal tuan yang empunya nama, sesungguhnya tuan-tuan tidak lagi perlu  kepada menyebut nama. Tak tahu nama saya sekalipun, tuan-tuan boleh tahu yang saya itu hj. Shaari. Begitu juga diri Allah berbanding nama Nya, Betul tak?, sila jawab………………………

Untuk megetahui satu nama Allah yang tersembunyi, mari kita belajar terlebih dahulu mengenal tuan yang empunya nama, barulah satu nama Allah yang tersembunyi itu, tidak lagi akan teresmbunyi, malahan ianya akan menyusul sendiri dengan nyata. Betul tak?……………………………

Sebelum mengenal satu nama Allah yang tersembunyi, apa kata kita timbulkan kembali terlebih dahulu batu yang tengelam!.  Kita belajar terlebih dahulu cara-cara  memotong batang pokok didalam benih!. Mahu tak!.sila jawab?…………………………..saya tidak lagi mahu berahsia dengan tuan-tuan, kali ini saya akan jawab, manakah yang dikatakan satu nama Allah yang tersembunyi!. Tetapi dengan syarat. Syaratnya, tuan-tuan hendaklah terlebih dahulu mempelajari ilmu menimbulkan kembali batu yang dicampak kedalam air, supaya ianya dapat kembali timbul dipermukaan air dan mempelajari ilmu menebang batang pokok didalam benih?………………………

Apakah tuan-tuan nak tahu, bagaimanakah caranya untuk menimbulkan batu yang tegelam?. Apakah tuan-tuan mahu tahu cara-cara menebang batang pokok didalam benih?……………Ayoh mari kita sama-sama ikuti cerita seterusnya.

Bukan mudah nak saya lepaskan satu nama Allah yang tersembunyi, melainkan tuan-tuan terlebih dahulu melalui proses-proses berikut;

BAGAIMANA CARA UNTUK MENIMBULKAN BATU YANG SUDAH TENGELAM

Bagaimanakah caranya untuk menimbulkan batu yang telah dicampakkan kedalam sungai?.  Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Sebelum menjawab soalan ini,  terlebih dahulu ingin saya ajar tuan-tuan cara-cara, kaedah atau langkah pertama untuk menimbulkan batu!. Cara atau kaedah pertama untuk menimbulkan batu, tuan-tuan kena jawab terlebih dahulu persoalan berikut!.

“Diantara penadol dan Allah, siapakah yang meyembuhkan penyakit dan siapakah yang melegakan penyakit sakit kepala?. Cuba jawab…………………

Sudah tentu sebagai umat Islam, jawaban kita itu memihak kepada Allah!. Sebagai umat Islam, sudah barang tentu, kita akan menjawab yang bahawasanya Allahlah yang meyembuh dan menghilangkan rasa sakit kepala. Jika itulah jawapan serta keputusan tuan-tuan, saya ingin ajukan satu lagi persoalan,

Saya ingin bertanya kepada tuan-tuan yang budiman serta yang bijak pandai sekalian. Seandainya tuan-tuan tidak menelah penadol, apakah sakit kepada kita itu, boleh hilang?. Cuba jawab………………………………

Setelah kita menelan ubat penadol, barulah sakit kepada kita itu, akan mula beransur  pulih. Saya ingin bertanya kepada tuan-tuan, apakah sakit kepala kita itu, boleh hilang sekiranya kita tidak menelan penadol?. Hilangnya sakit kepala kita itu, disebabkan kerana Allah atau kerana penadol?. Cuba jawab secara jujur dan secara rasional?. Jika kita tidak menelan penadol, apakah sakit kepala kita itu boleh hilang?. Kenapa setelah kita menelan penadol atau ubat pain keller, penyakit atau kesakitan kita itu boleh beransur pulih?. Cuba jawab?……………

Setelah menelan penadol, sakit kepala kita boleh hilang,  apakah hilangnnya sakit kepala kita itu, kerana ubat penadol atau kerana Allah?. Hukum akal yang waras, semua orang akan mengatakan yang menghilankan sakit kepala kita itu, adalah penadol!. Bilamana kita mengatakan penadol yang boleh menyembohkan sakit kepala, bererti kita sebagai umat Islam, telah membelakangi Allah dan telah mensyirikan Allah!.

Sekarang kita sedang berada di dua persimpangan!. Nak kata Allah yang meyembuhkan, ternyata yang meyemboh dan yang menghilangkan penyakit pening kepala kita itu, adalah penadol. Nak kata penadol salah dan tak kata penadol pun salah!. Kita sekarang dalam keadaan serba salah!.  Mempercayai penadol mengatasi kuasa Allah, sebagai umat Islam ianya salah dari segi hukum!. Jika nak kata Allah yang menyembohkan, jika tidak menelan penadol, sakit kepala tidak boleh hilang!. Sudahnya kemanakah pegangan serta iktikad kita?. Cuba jawab?……………………………

Sebab apa penadol boleh meyembohkan sakit kepala?. Sedangkan penadol itu, bukan Tuhan dan penadol itu, bukan Allah. Sungguhpun penadol itu bukan Tuhan dan bukan Allah,  tetapi kuasa yang ada pada penadol itu, sesungguhnya sekarang ini, boleh mengatasi kuasa Allah!.  Mana satu keyakinan yang hendak kita tunjangi?, sila jawab?………………………………..

Sebagai orang Islam, kita mengaku yang menghilangkan sakit itu, adalah Allah,  biarpun pengakuan kita itu, adalah pengakuan yang tidak kukuh. Namun sebagai umat Islam, kita harus mengakui kuasa Allah, biarpun keyakinan kita itu berada pada taraf yang tidak berapa yakin atau keyakinan yang samar-samar (separuh yakin).  Cuba tuan-tuan lihat orang yang menjalani pembedahan, sekiranya tidak ada ubat bius, apakah sakit itu boleh hilang?. Hilangnya rasa sakit diketika pembedahan itu, dikeranakan ubat bius atau dikerakan Allah?. sila jawab……………………  Hilangnya sakit itu, kerana Allah atau kerana ubat bius?. Cuba jawab?……………………………..jawab, jawab dan jawab secara jujur!. Inilah kaedah untuk kita mengetahui satu nama Allah yang tersembunyi!. Tanpa persoalan sebegini, kita tidak dapat lalui jalan makrifat dengan mudah!.

Jalan makrifat atau jalan ilmu tasauf itu, bukan mudah untuk difahami. Sungguhpun ianya bukan mudah atau bukan senang. Sebagai seorang cikgu (bukan guru),  saya akan cari jalan penyelesaian dengan kaedah yang mudah difahami. Cara untuk memahaminya ilmu ini, adalah melalui kaedah yang saya paparkan sekaranng ini. Sebelum kita sampai kepada satu nama Allah yang teresmbunyi, kita harus atau wajib terlebih dahulu menyelusuri terlebih dahulu kaedah ini.

Sebab apa ubat bius itu, boleh menyamai atau boleh mengatasi kuasa Allah?. Sebelum saya jawab soalan untuk menimbulkan batu yang tengelam didasar lautan dan sebelum menjawab satu nama Allah yang tersembunyi, terlebih dahulu saya ingin mendapat pandangan serta komen dari tuan-tuan!.

Setelah saya ukur kefahaman dari kalangan tuan-tuan barulah nama Allah yang tersembunyi itu boleh diberi. Saya bukan tidak boleh untuk menceritakannya ilmu ini secara terus terang. Kebimbangan takut-takut nanti terkeliru, tidak pasal-pasal ada pula yang menuduh saya sesat?.

Orang yang tidak faham, nanti mereka akan menuduh sesat, itu makanya membuat saya berhati-hati dalam menjawab persoalan makrifat!. Jika saya mendapat respont kefahaman yang baik dan maklum balas kefahaman yang boleh diterima, akan saya buka ilmu ini. Ilmu ini bukannya susah atau payah sangat!. Ilmu ini bukan ilmu rahsia, malahan dikehendaki semua orang tahu!.Itu adalah tujuan utama saya mengarang tajuk ini.

Faham baik-baik, siapakah yang meyembuhkan pening kepala sekiranya kita tidak menelan penadol dan siapakah yang boleh menahan daripada kesakitan bila mana kita tidak dibius semasa pembedahan?. Kita kata semuanya Allah. Jawapan tuan-tuan itu benar, tidak lain dari benar belaka adanya!. Tetapi persoalannya disini, apakah sembuh kiranya tidak telan penadol dan apakah tidak sakit kiranya tidak dibius?. Cuba jawab, saya nak ukur kefahaman tuan-tuan!. Kiranya sudah jelas dan sudah dapat menerima hakikat penadol dan hakikat ubat bius. Barulah hakikat satu nama Allah yang tersembuyi itu, dapat saya ceritadan saya jelaskan dengan mudah. Kiranya hakikat penadol dan hakikat ubat bius dan hakikat batu tengelam, tidak dapat tuan-tuan memahaminya. Apal lagi berkenaan hakikat satu nama Allah yang tersembunyi, akan betambah-tambah lah tidak fahamnya!…………………. Cuba masing-masing jawab………..

Jam 7.28 tarikh 5Nov

Terima kasih kepada para pembaca blog. Sudah banyak kaedah dan banyak cara yang telah saya terima dari peminat.

Sebelum jawab bab penadol, saya jawab dulu berkenaan timbulkan batu yang tenggelam dari dalam sungai. Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati  Allah sekalian. Dalam banyak-banyak pembaca blog, ada dua pembaca yang telah memberi jawapan yang baik, ini saya coppykan untuk para pembaca. Dengan membaca jawapan dari sahabat-sahabat diluar sana, bermakna saya tidak bersendiri dalam memberi jawapan!. Salah satunya dari blog;

sedutan dari blog mdsidek bertarikh 5hb Nov

(Huraian saya bagi tajuk diatas adalah begini…….Nama Allah tidak hanya 99 tetapi tdk terbilang dan tdk tersebut oleh lidah.Yg tinggal dan belum disebut itu ( katanya ke100) itu adalah sebenarnya Ilmu semata2 berpaksikan nombor.Tidak ada lagi satu sebenarnya..krn Ianya meliputi segala nama dlm AsmauLLahul Husna. Maka jgnlah dibilang2 nama Tuhan dgn nombor krn keujudanNya tdk bersempadan…tiada awal dan tiada akhir).

Tetapi jika tuan-tuan nak lagi jelas dan lagi mentap, mari kita ikuti kupasan dari seorang perempuan dari blog yang bernama QASEH. Seorang suri  dari bumi di Bawah Bayu, Sabah!,

Sedutan dari blog Qaseh bertarikh 5 hb Nov

Salam kemulian kepada tuan Hj. Shaari dan teman2 yg melayari blog Makrifat Tok Kenali. Terlebihi dahulu sy dan keluarga mengucapkan kepada Tn. Hj. Kerana kedatangannya ke negeri bayu telah membuka byk pertanyaan2 dan telah terjawab, terutamanya Nama Allah Satu dan tersembunyi. Pada malam kuliah Tn. Hj. Shaari telah menjawab dgn panjang lebar bagaimana untuk mengetahui nama Allah SWT yg tersembunyi itu, dan kami tidak sabar2 adakah penjelasaan nama yg satu itu sama seperti yg kami ketahui…..ya memang itulah namanya…… namun sebelum saya menulis bagaimana untuk mengetahui nama Allah SWT yg satu itu, sy harap Tn. Hj. Shaari dapat memperbetulkan jika ada kesilapan dalam tulisan sy ini….sy akan menulis sebagaimana dalam rakaman suara Tn. Hj. Shaari …..

Kata Tn. Hj. Shaari “ Barang siapa mengenal nama Allah yang satu maka mengenallah ia akan Allah SWT”…. Untuk mengenal nama yg satu Allah SWT..Tn. Hj. Telah memberikan satu kiasan iaitu ….barang siapa yg dapat menimbulkan semula batu yang dicampakkan ke dalam air, maka mengenallah ia akan nama Allah yang satu… (sebelum itu pd pendpt sy untuk menimbulkan batu yg dicampakkan kedlm air, sy perumpamakan batu sbg jasad/mahluk lalu jalanilah proses ‘Fana” iaitu matikan diri kamu sebelum mati …dan..biarlah anda ikuti tulisan ini selanjutnya….). Untuk lebih memahami lagi Tn. Hj. Shaari membawa kami mendalami kisah Nabi Musa AS, dimana pada suatu hari Nabi Musa bermunajat kepada Allah SWT, “Ya Allah, ya tuhanku perzahirkanlah rupa paras mu, ya Allah aku nak tengok, aku nak lihat dan aku nak tilik wajah mu ya Allah. Kata Allah SWT,”Tidak boleh ya Musa, kamu tidak mampu untuk melihat aku.” Namun Nabi Musa tidak berhenti bermunajat sampai tiga kali kepada Allah SWT.

Kata Allah, Ya Musa aku bukan mahluk, aku bukan ain, aku bukan sesuatu, aku bukan benda macam mana aku nak tunjukkan wajahku kepada mu, macam mana aku nak tunjuk wajahku kepada engkau ya Musa. aku ini tidak bersifat dan tidak berain…. Laisa kamislihi syaiun ……, apa yg kamu ingat itu, bukan aku, apa yang kau gambar-gambarkan itu, bukan aku, apa yang kamu pandang itu, bukan aku, bukan aku, bukan aku, macam mana aku nak perzahirkan wajah aku kepada mu ya Musa. Nabi Musa berkata lagi, Ya Allah ya tuhan ku aku ini seorang nabi, sedangkan orang bukan nabi boleh tunjuk-tunjuk tuhan dia, mereka boleh pegang tuhan mereka, boleh dimandikan, boleh di raba, boleh dibawa kesana kemari, sedangkan mereka itu bukan nabi, boleh tunjuk tuhan mereka, tapi aku sebagai seorang nabi, usahkan kata nak tunjuk, nak ceritapun aku tak boleh, tak reti, oleh itu bagaimanakah org nak percaya kepada aku, ya Allah , kata Nabi Musa.

Jadi ya Allah perzahirkanlah wajah mu, aku nak tengok, aku nak lihat, aku nak tilik, semoga boleh lah aku menceritakannya semula kepada kaum aku.” Lalu dgn kasih sayang Allah SWT berkatalah Allah kepada Musa, Ya Musa, sekiranya benar engkau nak melihat wajah ku, Aku bagi kau mengenal aku, hanya melalui satu kiasan sahaja (yakni satu perumpamaan). Jika kau tahu akan kiasan atau perumpamaan ku ini, maka engkau akan dapat mengenal aku dan akan dapat melihat aku pada jam ini, pada hari ini dan pada saat ini ya Musa.

Ya Musa, Aku tidak perlu tunjukkan wajah aku yang asli kepadamu, cukup dengan hanya melalui kiasan sahaja kamu akan dapat mengenal dan melihat Aku Allah swt. Lalu Allah berkata, ya Musa kau tengok bukit Tursina itu, jika engkau masih lagi melihat sifat bukit Tursina itu berdiri di tapaknya, kau tidak akan dapat melihat aku, tetapi jika sekiranya engkau tidak melihat lagi sifat bukit Tursina itu, maka disitulah engkau akan dapat melihat aku.

Bahasa mudahnya (kata tn. Haji Shaari). Allah berkata, jika engkau nampak bukit, engkau tidak akan nampak aku, jika engkau tidak melihat lagi sifat bukit, maka disitulah engkau akan dapat melihat aku.
Lalu Nabi Musa pun pandang bukit, setelah dipandangh, ditilik dan dilihat akan bukit Thursina itu, maka karamlah bukit dalam pandangannya.

Untuk mempermudahkan faham, Tn, Hj,Shaari mengumpamakan “menimbulkan semula batu yang ditenggelamkan”, Sekali fikir dengan akal yang lemah ini, mana mungkin batu yg dicampakkan ke dlm sungai boleh timbul balik. Begitu juga dgn bukit Tursina macamana untuk tidak ternampak bukit, sedangkan bukit tersergam ditapaknya. Nabi Musa pun pandang bukit Tursina..dan berfikir “Jika ada bukit aku tidak nampak Allah, setelah tidak terlihat bukit, barulah aku akan dapat melihat Allah.

Lalu Allah pun bertajalilah Nur Nya keatas bukit. Bertajali disini, bermaksud atau bermakna “menyatakan”, manakala makna atau maksud perkataan Nur itu pula, bukan bermaksud terang atau gelap (kata Tn. Hj. Shaari). Nur atau cahaya itu, bermakna atau bermaksud terang cahaya wajah Allah. Bilamana Allah menyatakan diri Nya atau mempernampakkan kenyataan diri Nya keatas Bukit Thursina, Pada saat itu, leburlah segala sifat, afaal, asma dan zat bukit!. Nabi Allah Musa diketika itu, bukan lagi terlihat atau terpandang bukit, malahan setelah lebur, hancur atau karam sifat, afaal, asma dan zat Bukit Thursina, maka disitulah wajah Allahlah yang terlihat dan terpandangn oleh Nabi Allah Musa!.

Nabi Musa bukan melihat Allah dalam bentuk sifat, malahan Nabi Musa melihat Allah dalam bentuk kiasan sahaja!. Hanya dgn melalui satu kiasan bukit sahaja, Nabi Musa sudah dapat memandang dan melilhat Allah!.

Setelah Allah mentajalikan (menyatakan) diri Nya keatas bukit itu, maka bukit itu pun meletup. Erti, makna atau maksud meletup itu pula, bukan membawa hancur atau pecah menjadi debu spt dinyatakan dlm Al-Quran. Meletup disini, adalah membawa maksud lebur dalam pandangan Nabi Musa!. Jadi Nabi Musa pun faham akan kiasan Allah itu.

Setelah Allah mentajalikan (menyatakan) pula Nur nya keatas Musa, lalu Musa pun pengsan, betulkah nabi Musa pengsan dan apakah betulkah Bukit Thursina meletup?. Maksud Nabi Musa pengsan dan maksud meletupnya Bukit Thursina itu, adalah bagi mengambarkan karam, lebur, binasa dan terkuburnya Nabu Musa dan Bukit Thursina dalam wajah Allah. Maka sedar, faham, maklum dan mengertilah Nabi Musa akan kiasa Allah SWT, melalui kisah Bukit Thursina itu!..

Jadi kata Hj. Shaari dgn menghayati kisah ini maka kenallah kita akan satu nama Allah SWT yang tersembunyi!. Jadi kisah ini amat dalam maksudnya…kata Hj. Shaari ..(jangan pandang pada huruf, tetapi pandanglah disebalik huruf)… Tn. Hj. Shaari menjelaskan bagaimana nak pandang di sebalik huruf pada kisah Nabi Musa tadi?.

Begini maksudnya kata hj Shaari, Kiasan kepada perkataan bukit meletup itu, bukannya bererti bukit itu, meletup hancur sampai menjadi debu (seumpama kena bom). Maksudnya disebalik Bukit Thursina itu, kata hj shaari. Bukit Tursina itu, adalah hanya nama, jadi hendaklah kita kembalilakan nama Tursina itu kepada Allah, setelah nama dikembalikan kepada Allah, bukit itu sudah tidak lagi bernama dan tidak lagi boleh terpanggil “Thur Sina!”, Sesudah dikembalilkan nama kepada Allah!, apa lagi yang hendak dipanggil?.

Setelah faham kiasan Allah pada bukit thursina, lalu nabi Musa megalihkan perhatiannya kepada dirinya. Dengan megambil iktibar, megambil faham dan megambil kiasan dari kisah bukit thursina, nabi Musa kiaskan cerita bukit thursina kepada dirinya sendiri!. Berkata Nabi Musa, sebagaimana aku kembalikan sifat, affal, asma dan zat bukit thursina kepada Allah, sebegitulah akan kukembalikan sifat diri aku kepada Allah……………..

Dari cerita kiasan bukit thursina, Nabi Musa kembalikan sekalian sifat bukit, sifat lonjong, sifat batu, sifat pasir, sifat pokok dan semua sifat yang ada pada bukit itu, kepada Allah, maka kembalilah bukit itu kepada wajah Allah dan tidaklah lagi terpandangn bukut!.

Sebagimana kiasan bukit, sebegitulah nak ku kembalilkan sifat diri aku kepada Allah. Sebagaimana kembalinya sifat bukit thursina kepadawajah Allah!. Sebegitujuga akan aku kembalikan sifat, asma’, afaal dan zat aku kepada Allah SWT (kata Nabi Musa). Jadi apabila semuanya telah dikembalikan segala segala nama, sifat, afaal dan zat kepada Allah, apa lagi yg tinggal, tersisa dan apa lagi yang terbaki?.

Setelah segalanya sudah lebur dan sudah kemballi kepada wajah Allah, maka apa yg dilihat, itulah Allah?. Apa yang dipandang, itulah Allah dan apa yang ditilik, itulah Allah!. Itulah cara Allah mengajar Nabi musa melalui kiasan bukit thursina. Yang mana dengan cerita kiasan Allah itu, Nabi Musa bawa kepada dirinya!. Sehingga Nabi musa juga karam, lebur dan binasa sebagaimana karam, lebur dan binasanya bukit thursina!.

Maka dari kiasan itu, dapatlah Nabi musa melihat Allah. Iaitu dengan cara mengembalikan segala nama kepada pemiliknya “Allah”. Nabi Musa kembalikan segala sifat kepada pemiliknya. Maka nyatalah Allah itu, setelah semua tidak ada (dikembalikan kepada Allah), sifat makhluk atau sifat apa yg ku pandang kini, sudah menjadi milik Allah.Yang memandangnpun milik Allah, yang dipandangpun milik Allah!.

Kini Nabi Musa sudah faham akan kiasan Allah SWT. Lalu Nabi Musapun bawa kiasan bukit Tursina itu dan letak kepada dirinya, jikalau Tursina bukit yang besar itu, boleh aku leburkan, inikan pula diri aku, lalu Nabi Musapun pandang dirinya. Bilamana memandang ia kepada sifat tangan, tangan Musa sudah menjadi milik Allah dan pandang kaki, sifat kaki sudah juga menjadi milik Allah!. Lalu bertanya Nabi Musa kepada dirinya sensdiri, “mana aku, mana aku dan mana aku” tangan milik Allah, kaki milik Allah jadi Nabi Musa pun pengsan, Kata hj Shaari, pengsan itu bukan maksudnya koma, bukan ertinya tidak sedar diri dan bukan bermaksdu pengsan. Maksudnya disini adalah bererti Nabi Musa itu juga karam dalam wajah Allah, setelah aku mengemblikan sifat diriku kepada mu ya Allah, jadi mana aku, aku sudah tidak ada kata Musa seperti tiadanya bukit Tursina.

Itulah maksud kata Allah, jika kau nampak bukit, engkau tidak akan nampak aku, jika kau tidak nampak bukit, barulah nampak akan nampak aku Allah swt. Kata hj, shaari, jika kita masih nampak kita gagah engkau tidakakan nampak yang gagah itu Allah. Jika kita masih nampak kita kaya, kita tidak nampak yang kaya itu Allah. Jadi sekarang aku tidak nampak diri aku lagi, yang kaya itu Allah, yang gagah itu Allah, yg besar itu Allah. Jadi mana diri aku, itulah maksud atau erti Nabi Musa pengsan.Pengsan itu membawa maksdu Nabi Musa karam “FANA” dalam wajah Allah sebagaimana karam dan fananya bukit Tursina, maka kenallah Nabi Musa akan wajah Allah.

Melalui cerita bukit thursina itu, mengerti dan fahamlah Nabi Musa akan bagaimana caranya Nabi Musa mengenal Allah!. Benarlah sebagaimana firman Allah, “dimana aku hadapkan wajahku di disitulah wajah Allah”. Kenallah ia akan Allah sesudah mengenal mahluk!.

Begitulah juga, jika kita hendak mengenal Allah melalui kiasan Nabi Musa dengan Bukit Thursina!. Dgn cara mengenal diri sendiri, maka akan kenallah kita kepada Allah Taala. Jika kita hayati betul-betul kisah bukit thursina, kita juga akan dapat menimbulkan batu yang sudah tengelam didasar sungai, kata hj shaari!.

Timbulnya itu bukan batu, bukan bererti batu yang timbul, yang timbul itu Allah, setelah batu sudah tidak lagi bersifgat batu!. Maka yg timbul itu adalah Allah, batu itu makhluk, sifat makhluk tetap akan tenggelam. Jadi yg timbul itu, adalah Allah.

Satu nama Allah tersembunyi itu, bilamana kita sudah karam dalam wajah Allah, segala-galanya sudah lebur, bilamana sudah lebur, boleh tak lagi sebut nama. Seumpama orang mati, boleh tak lagi sebut nama!, boleh tak lagi dengar.

Setelah segalanya binasa, tidak ada lagi yang menyebut dan tidak lagi ada yang melihat!. Setelah segalanya tidak terdengar dan tidak lagi terlihat, maka benarlah Allah itu tidak berguruf dan tidak bersuara!.

Yang tidak menyebut dan yang tidak mendengar itulah, yang dikatakan satu nama Allah yang tersembunyi! Tidak lagi terkata nama, nak kata apa lagi bilamana mulut dah tak ada, nak dengar apalagi bilamana telinga dah tak ada. Jadi nama Allah yang tersembunyi itu, adalah nama yg tidak berhuruf, nama tidak bersuara, nama tidak berjirim, nama yang tidak berjisim, jadi namanya apa???????????????

Nama Allah yang tersembunyi itu, adalah mana-mana nama yg tidak boleh di SEBUT (sesudah mulut tidak ada). Nak sebut apa lagi, dah mulut tak ada, itulah tersembunyinya nama Allah itu setelah karamnya segala sifat dalam wajah Allah!. Melainkan semuanya “Allah meliputi Allah”, Allah, Allah,Allah ………………. Nama Allah itupun, sebab masih boleh disebut!. Setelah ada sifat Nur Muhamad barulah Allah itu, bernama Allah. Pada asalnya Allah itu tidak bernama. Untuk memperkenalkan yang diriNya Allah, maka diberilah nama!. Kalau tidak ada nama, siapa nak panggil aku!. Seumpama Raja tidak ada rakyat, siapa nak mengatakan yang dia itu Raja!. Biarpun aku perkenalkan yang aku ini raja, Aku raja, aku raja, jadi siapa nak kata yang aku ini raja, jika tidak ada rakyat!.

Maka setelah adanya Nur Muhamad, barulah Aku itu bernama Allah. Jadi nama Allah yang tersembunyi itu, setelah lebur seluruh mahluk yang ada. Yang ada hanya Ahad, Ahad, Ahad. Mana ada lagi nama yang tersembunyi, setelah semuanya leburnya, setelah leburnya mahluk, apa lagi yang hendak dipanggil?.

Begitulah tuan/puan dan para pembaca dan para pencari nama Allah SWT yg Satu itu, harap dari penjelasan diatas dapatlah kita mengenal nama Allah yg tersembunyi itu. Saya tulis didalam blog ini pun atas izin Tn. Hj. Shaari dan mengikut rakaman suara tuan Hj. Sendiri.

Pada pendapat sy, nama Allah itu tidak ada yang tersembunyi, yang teresmbunyi itu, hanya sekadar istilah atau sekadar suatu usul!. Maksud pendapat saya ini, hanya akan dimengerti oleh sesiapa yang dianugerah Allah, akan penglihatan khasyaf. Hanya orang khasyaf dan yang dikehendaki Allah sahaja, yg akan mendapat nama Allah yg Satu itu. Moga-moga ianya memberi manaafat…amin….sekian wasalamualaikum…..dari saya Qaseh Negeri Dibawwah Bayu.

JAWAPAN !

Nak cari satu nama Allah yang tersembunyi itu, karamkan penadol dan karamkan batu!. Karamkan mulut dari berkata-kata dan karamkan mata dari melihat!. Setelah segala-galanya karam, apa lagi yang tinggal?, cuba jawab?……………Hendaklah kita kembalikan sifat, batu, sifat panadol, sifat Bukit Thursina  dan kembalilkan sifat diri kepada Allah. Setelah semuanya kita kembali, tenggelam, karam, fana’ dan baqokan diri kepada Allah secara total, secara mutlak, apa lagi yang tinggal pada kita?, Cuba jawab?…………… Jika segala-galanya sudah tidak ada, apa lagi yang tinggal untuk disebut, untuk diucap, untuk dibawa, untuk ditunjuk dan apa lagi yang hendak diperlihat lagi?………………………..Belajar ilmu makrifat itu, biarlah sampai kepada tempat letak, seumpama paking kereta itu, biar betul-betul pada tempat petak  parkingnya dan belajar itu biar sampai kepada garisan penamat!. Penamatnya ilmu makrifat itu,  bilamana karam, lebur, mati, binasa, ghaib, fana’ dan baqo’!. Sehingga lemah akal untuk menyatakan Allah……………………………..!

SEBAGAIMANA KARAMNYA BUKIT THURSINA DARI PANDANGAN NABI MUSA, sebegitulah hendaknya karamkam diri kita. BUKIT THURSINA ITU, TETAP BUKIT SEBAGAIMAN BERADA DITEMPATNYA SEKARANG INI!.

Meletup Bukit Thursina itu, bukan bermaksud berpindah tempat, hilang atau hancur lebur jadi debu, kiasan perkataan meletup itu, adalah bagi menunjukan makna meleburkan diri!. Bilamana kita sudah lebur dalam wajah Allah, boleh tak lagi kita berkata-kata? cuba jawab…………….., melainkan kata-kata kita itu, adalah kata-kata Allah. Itulah makanya turun ayat, “tidaklah yang memanah itu engkau ya Muhamad, melainkan Aku (Allah) yang memanah diketika memanahnya engkau ya Muhamad”. Kerana apa, kerana sifat Muhamad itu, sudak karam, fana’ dan baqo dalam wajah Allah!.

Disini bukan bererti bersatu atau bercantum dengan Allah. Disini bukan bermakna jabarian, muktazilah, kodariah, hulul atau wahdatu wujud?. Jika saudara dan saudari belajar sifat 20 dengan cermat, cuba tafsirkan kepada saya yang bodoh ini, apakah erti sifat wujud?.. Yang suka menuduh sesat itu, cuba tuan-tuan suruh mereka itu tafsir makna, maksud, atau erti sifat wujud!. Tidakkah wujud (ada) itu hanya sifat Allah!. Bilamana “ada” itu sifat bagi Allah, bermakna, bermaksud atau bererti, sifat bagi makhluk manusia itu, “tidak ada“. Jika kita sebagai makhluk manusia itu bersifat dengan sifat tidak ada, siapakah sepatutnya yang bersifat ada, jika tidak Allah………………. Yang ada itu, hanya sifat Allah, hanya sifat Allah dan hanya sifat Allah dan yangbersifat tidak ada itu, adalah sifat diri kita!…………….

Bilamana diri kita sudah tidak ada (tidak wujud), apa lagi yang hendak kita “sebut” dan apa lagi yang hendak kita “tengok!“. Jika mata ditutup atau tidak ada, apakah lagi kelihatan adanya sifat penadol dan apakah lagi kelihatan adanya sifat batu, samaada ianya tenggelam atau timbul? ?.  Cuba jawab?………………………

Yang menjadi sifat batu itu timbul atau tenggelam dan yang menjadi sifat penadol itu meyembuhkan itu, adalah kerana tuan-tuan adakan sifat diri dan tuan-tuan masih tertilik adanya sifat  makhluk. Cuba diri kita itu kita hilangkan, cuba kita hilangkan sifat batu dan cuba kita hilagkan sifat penadol!. Bilamana diri  dan penadol  kita hilangkan, leburkan dan kuburkan, mana lagi ada sifat penadol dan mana lagi ada sifat menyembuhkan ?. Mana ada lagi sifat tengelam dan mana lagi ada sifat timbul?

Sesudah diri kita tidak ada, apa lagi, apa lagi dan apa lagi yang hendak disembohkan oleh penadol dan apa lagi yang hendak ditimbukan oleh batu? Cuba jawab?…………….nak sembuh dan nak timbulkan siapa lagi, jika diri sudah tidak ada?.  Jika sekiranya diri tidak ada, mana mungkin adanya sifat penadol dan mana mungkin adanya sifat batu?. Sesungguhnya Penadol tidak ada, batu tidak ada, benih tidak ada dan diripun tidak ada. Yang bersifat ada itu, hanya siapa?, cuba jawab?…………….

Kefaham ilmu, hendak disalinkan kedalam bentuk ayat, bukan perkara mudah dan bukan suatu kerja senang. Jika senang, sudah ramai profesur dan pengarang yang mengarang tentang  ilmu makrifat!. Apa lagi ilmu makrifat yang menggunakan bahasa roh, bahasa hati dan bahasa jiwa!. Ini bahasa makrifat atau bahasa rohani yang hanya dimengerti oleh meraka yang bermakrifat!. Jika dibaca atau ditelaah oleh golongan yang pengajian atau yang berpendidikan ilmu feqah atau orang syariaat, maka sesatlah yang dapat mereka perkatakan. Sedangkan bilamana kita minta tunjuk ajar mana ilmu yang tidak sesat, merekapun sesat untuk menceritakan!. Sebenarnya siapa yang sesat, cuba tuan-tuan jawab……………..Saya sudah masak dengan tuduhan sesat, wahbi, syeah, hulul, wahdatul wujud, Syek siri Jenar, Al-halaj dan sebagainya.

Tidak kurang, selepas dari saya mengarang ini, ada suara-suara sumbang yang mengata dan yang akan menuduhkan bahawa karangan saya ini, adalah fahaman syek Siti Jenar, Al-Halaj,  Wahdatul wujud dan hulul dan sebagainya.

Sebab yang menuduh itu, orang yang belum mengenal diri dan orang yang belum karam dalam lautan makrifat! dan belum binasa diri!.  Cuba jawab pertanyaan saya dengan jujur, sebelum mengeluarkan tuduhan. Jika diri kita sudah tidak ada, apakah ada lagi perkataan hulul, wahdatul wujud?. Wahdatul wujud, hulul, jabariah atau kodarian itu, bilamana masih ada diri. Sesudah ketiadaan diri, apa lagi yang hendak dibahasakan, melainkan itulah yang dikatakan tidak berhuruf dan tidak bersuara!.

Yang dikatakan tidak berhuruf, tidak bersuara, tidak berjisim dan tidak berjirim itu, setelah ketiadaan diri, lebur, lenyap, hancur, terkubur, terbakar dan setelah terkaramnya diri kita dalam wajah Allah!. Sesudah terkaram, bolehkan lagi kita berkata-kata?. Itulah maksudnya PENGNSANNYA NABI MUSA!. Pengsan itu, bukan bererti koma atau tak sedarkan diri, pengsan disitu, adalah memberi maksud karam, fana dan baqa Nabi Musa dalam wajah Allah!.

Kepada pengemar ilmu tuduh menuduh dan pencinta tomah menomah itu, jangan lah ada lagi diri kamu, baru tidak ada tuduh menuduh dan baru tidak ada sifat dakwa mendakwa sesat atau salah. Sebanarnya orang yang tidak belajar ilmu mati dan tidak belajar ilmu karam itu, tidak mengerti akan apa maksud yang saya perkatakan!.

Berulamg kali saya nyatakan bahawa belajar ilmu makrifat itu, JANGAN SAMPAI TERLIHAT ADANYA DIRI! . Ingat, ingat, ingat………………….. pesan saya ini……………..

Jangan sampai terlihat adanya diri!. Ambil contoh Nabi Musa, bilamana Nabi Musa karam, bukit Thursina tidak lagi kelihatan dan Thursina tidak lagi terpandang. Yang meletup atau pengsan itu, adalah kiasan kepada sifat kewujudan  diri Nabi Musa. Bukannya bukit, sedangkan Bukit Thursina itu, masih tetap berdiri disitu sedari dulu sampai sekarang, tidak pernah berubah sedikitpun. Tamsil, kiasan, kiasan bukit itu, hendaklah kita bawa kepada diri.

Begitu juga dengan batu yang kita campakkan kedalam sungai, yang timbul itu, Allah, yang tenggelam itu Allah, yang mencampakkan itu Allah, yang dicampkan itu adalah juga Allah, yang zahir itu Allah, yang batin itu Allah, yang awal itu Allah dan yang akhir itu juga adalah Allah. Setelah segala-galanya Allah,  mana ada lagi sifat batu, mana ada lagi sifat penadol dan mana lagi adanya sifat Bukit Thursina!. Yang adaawal dan akhir itu adalah Allah, Allah, Allah dan Allah………………………………….

Disini terjawablah sudah maksud batu hendaklah ditimbulkan kembali itu, bukan bermaksud menimbul sifatnya batu, tetapi sebenarnya adalah bertujuan bagi menimbul  sifat Allah. menimbulkan batu itu, adalah suatu kiasan bahasa atau suatu istilah makrifat! semata-mata. Itulah cara guru-guru terdahulu memberi faham kepada anak muridnya supaya anak muridnya berfikir!. Jika tidak buat begitu, anak-anak muridnya tidak berfikir!. Jadi dengan cara itu, ilmu ini akan lebih berkesan, lebih diingati! dan lebih tersemat didalam hati!. Itulah cantik dan fatonahnya guru-guru terdahulu!.

Yang meyembuhkan itu Allah, sebab apa Allah yang meyembuhkan pening setelah kita makan penadol, sebabnya adalah kerana “penadol itu pun Allah“. Itu makanya bilamana tuan-tuan makan penadol, ianya boleh meyembohkan pening. Kerana sifat penadol itu sendiri, adalah tidak lain dari Allah jua!.

Sebab apa guru-guru terdahulu mengatakan penadol itu tidak lain dari Allah, sebabnya  adalah kerana sifat penadol itu, sifatnya sudah binasa!.  Setelah sifat panadol itu dibinasa,  maka sifat yang meyembuh itu, adalah sifat Allah!. Penadol tidak ada, yang ada, yang wujud, yang ujud dan yang maujud itu, hanyalah Allah!. Tidakkah yang wujud itu hanya sifat bagi Allah?. Mana ada lagi wujud, ujud atau maujud penadol. Penadol, batu, benih atau bukit itu, hanya satu kiasan, satu dalil dan satu istilah semata-mata.

Bahasa makrifat ini, adalah bahasa halus, bahasa dalam atau bahasa rohani, itulah makanya tidak ramai yang memiliki kepakaran dalam menghujahkan ilmu ini!. Saya pun tidak pakar, hanya sekadar ajok-ajok, tiru-tiru atau pinjam pakai mulut ayahnda saya Mohd Yusof Cik Wook!. Orang mati sahaja yang tahu berbahasa makrifat!. Memandangkan saya masih hidup, tidak layaklah saya memperdagangkan ilmu makrifat!. Ilmu Makrifat itu, adalah ilmu bagi mereka-mereka yang “mati sebelum mati!”.

Saya ini hanya berpura-pura mati, sebenarnya saya tak mati diri lagi. kalau saya mati, masakan saya boleh menullis!. jadi bermaknanya disini ilmu saya masih cetek dan masih rendah berbanding dengan ilmu tuan-tuan!. Makanya patutlah saya dituduh dan ditomah, kerana ilmu saya cetek berbanding tuan-tuan!. Saya tidak pandai sebagaimana para pengkeritik!. Pengkeritik terlebih pandai berbanding saya. Saya hanya sekadar penonton bola diluar padang, sedangkan tuan-tuan adalah pemain bola, jadi saya hanya berilmu cakap ditepi longkang, tetapi tidak pandai main sebagaimana tuan-tuan pengkeritik!.

Akhir sekali, apa yang hendak saya perkatakan disini, saya memang bodoh, tolol dan jahil ilmu, jadi ajarlah saya, pandulah saya dan perbaikilah saya. Apa-apa ilmu yang saya curahkan itu, tidak perlu tuan-tuan ambil sebagai ilmu, anggplah sekadar kita berbual-bual dikedai kopi!. Ini adalah ilmu yang tidak berguna dan ilmu yang tidak boleh dibuat ikutan. Saya minta, tuan-tuan lupakan sesudah baca!. Ingat lupakan, lupakan dan lupakan ilmu yang sesat dan salah ini. Saya cuma sekadar menguji minda dan membuka ruang berfikir!.

Tok Kenali selalu berpesan kepada anak muridnya. “jangan kamu megambil faham akan ilmu yanng aku ajar ini”. “Aku suruh kamu dengar sahaja, jangan mengambil faham atas ilmu yang aku ajar”. Tok kenali tidak ada kuasa untuk memberi faham, yang memberi fahan itu Allah swt!………………………………….

Tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati lagi yang dirahmati Allah sekalian.Dalam kegairahan kita mencari satu nama Allah yang tersembunyi,  jangan kita lupa bahawa nama Allah itu, sesungguhnya tidak tersembunyi, yag meyembuyikan nama Allah itu, adalah diri kita sendiri!.

Seperkara lagi, nama Allah itu, bukan sahaja anggka satu, 100, 1000, 3000 atau 5000. Sesungguhnya nama Allah itu tidak terbilang, terhitung dan tak terkira!. Hanya nak bagi sedap, nak bagi nampak bersungguh-sungguh dan nak menunjukkan yang Allah itu nama yangsebenar-benar  tidak berhurf dan tidak bersuara, diletak atau dinamaknnya satu nama Allah yang tersembunyi. Satu nama Allah yang tersembunyi itu, bagi mengambarkan yang nama Allah itu sebenar-benarnya tidak berhuruf dan tidak bersuara!.

Sebenarnya nama Allah itu tidak terbilang, tujuh lautan dijadikan tinta dan ditambah lagi tujuh lautan sekalipun,  untuk menulis nama Allah itu, tidaklah tertulis. Seperkara lagi, sekiranya kita ingin mengenal nama Allah, wajah Allah, menyatakan Allah dan meyembah Allah, jangan sekali-kali bergantung kepada dalil sifat, dalil asma’, dalil afaal atau dalil zat!. Selagi itulah kita dikatakan golongan orang yang tidak mengenal Allah!. Mengenal Allah, ingat Allah dan memandang Allah itu,  tidak lagi perlu kepada dalil. Dalil Allah itu, adalah Allah itu sendiri!.

Allah itu, adalah Allah, kenapa perlu lagi kepada dalil?. Allah itu, tidak lagi perlu kepada dalil!. Jika masih berdalil untuk mengigati dan mengenal Allah melalui ibadah,  melalui zikir, melalui puasa, dengan melalui alam, melalui ibadah atau dengan mendalilkan Allah dengan makhluk, sesungguhnya mereka itu adalah mereka-mereka yang rendah martabat makrifatnya!.

Kiranya kita masih mencari dalil untuk ingat kepada Allah, bererti kita masih meraba-raba, mencari-cari dan masih bersangka-sangka terhadap Allah. Bermakna tuan-tuan masih belum pasti, belum yakin dan belum  percaya kepada Allah. Masih didalam peringkat mencari, sedangkan peringkat mencari  itu, adalah bagi mereka yang belum berjumpa!.

Seumpama cincin yang hilang, bilamana sudah berjumpa, masakan masih mahu lagi mencari. Cincin yang sudah berada dijari, apakah perlu lagi tuan mencari ?. Allah beserta sifat dan berserta namaNya tidak tersembunyi, maksud atau erti tersembunyi itu, bagi mengambarkan sesuatu yang tidak berhuruf dan tidak bersuara. Bukannya perkataan tersembunyi itu, untuk menunjukkan kepada makna tersembunyi tetapi bagi menunjukkan bahawasanya Allah itu, tidak berhurf dan bersuara!.

Anggaplah kita itu, hanya kiasan kepada batu, kiasan kepada penadol,  kiasana kepada air teh susu dan anggaplah kita itu, hanya kiasan kepada  bukit thursina. Yang tidak ada, melainkan yang ada itu hanya Allah Taala!……………………..

Mana mungkin nama Allah itu tersembunyi, sedangkan Allah itu sendiri tidak tersembunyi, masakan namaNya pula tersembunyi?. Bilamana kita lihat alam, tidakkah terlihat Allah sebelum alam dan sesudah alam?. Bilamana kita lihat makhluk manusia (termasuk kita), tidakkah kita nampak Allah sebelum dan sesudah kita?.

Bilamana Allah sebelum dan Allahlah susudah kita, apakah ditengah-tengah masa itu atau diantarnya  kita nampak makhluk (kita)?. Jika awal itu Allah, maka akhirnyapun hendaklah juga Allah. Bilamana tidak ada ruang untuk kita ditengah-tengahnya, bermakna kita sesungguhnya tidak ada!, yang ada awal dan yang ada akhir itu, adalah hanya Allah!…………………

Jika tidak ada makhkuk diawal, tidak ada makhluk ditengah-tengah (diantara keduanya) dan tidak ada makhluk di akhirnya, bermaknanya disini, tidak ada ruang untuk adanya makhluk!. Oleh itu, mana adanya lagi sifat penadol, batu, bukit dan kita?. Yang ada itu Allah. Oleh itu manakah yang dikatakan Allah dan namaNya itu tersembunyi!. faham dan camkan baik-baik…………………..

Tuan-tuan yang saya hormati, kiranya tuan-tuan ingin mendapat jawapan yang elok dan tepat, selain Qaseh, tuan-tuan bacalah blog yang bernama ishakahmad dan latifah harun. Blog ishakahmad banyak membicarakan ilmu yang baik untuk kita pelajari. Beliau juga seorang guru makrifat.

Sambungan pada 6.32 6Nov Penamat kisah nama yang tersembunyi!

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah, permasalahan satu nama Allah yang tersembunyi itu, bukannya habis disitu sahaja jika hendak diperkhabarkan. Ada juga guru-guru terdahulu menghubung kaitkannya dengan roh atau Nur Muhamad!.

Tersembunyinya satu nama Allah itu, ada setengahnya yang mengatakan tersembunyi ia didalam sifat Nur Muhamad (roh).

Semasa dialam la takyin, iaitu semasa Allah bersendirian, inginlah Allah memperkenalkan dirinya itu Allah, lalu Allah jadikan sifat Nur Muhamad. Didalam sifat Nur Muhamad itulah tersembunyinya nama Allah!. Allah sembunyilkan namanya didalam sifat Nur Muhamad!. Setelah diperzahirkan Nur Muhamad, nama Allah tidak lagi terpanggil kerana tersembunyi dalam nama Nur Muhamad.

Seumpama kita makan rati canai. Asal mulanya rati canai itu, adalah dari yang bernama tepong!. Setelah terbentuk atau terzahirnya sifat roti, nama tepong sudah tersembunyi disebalik nama roti (nama tepong tidak lagi dikenali). Maka tersembunyilah nama tepong didalam sifat roti canai!.

Begitu juga seumpama kita minum susu. Asalnya susu itu, adalah daripada lembu, tetapi setelah terzahirnya susu, nama lembu sudah tersembunyi didalam nama susu!.

Didalam bab “satu nama Allah yang tersembunyi” itu,  pada asal mulanya tersembunyi nama Allah yang satu itu, adalah didalam nama Nur Muhamad. Sesudah itu, berturut-turutanlah tersembunyinya!. Pertamanya tersembunyi Allah itu didalan nama Nur Muhamad, kemudian  Nur Muhamad  itu pula tersembunyi didalam nama roh. Roh, tersembunyi didalam  nama nyawa. Nyawa tersembunyi didalam nama gerak dan gerak itu pula tersembunyi didalam nama tubuh (anggota). Manakala anggota-anggota tubuh itu pula,  tersembunyi didalam nama-nama yang banyak!.

Nama yang satu itu, sebenarnya tersembunyi ia didalam nama-nama yang  banyak!. Nama yang satu itu hilang didalam nama-nama yang banyak!. Cuba kita hilangkan nama-nama yang banyak itu, maka timbullah nama yang satu!. Seumpama hilangkan nama roti, nama kek, nama lempeng atau nama biskut didalam tepong!. Hilangkan nama susu kedalam lembu!

Kita tidak boleh pandang wajah diri kita sendiri, wajah diri kita sendiri itu, boleh dilihat, dipandang dan ditilik, setelah adanya cermin. Tersembunyilah rupa paras kita yang asal didalam cermin!. Setelah minilik cermin, maka terlupalah kita akan diri kita yang asal. Sedangkan wajah diri kita yang didalam cermin itu, sebenarnya diri yang palsu. Sungguhpun palsu, diri yang didalam cermin itulah yang selalu dilihat, ditilik dan diingatai orang!.

Mata kita tidak dapat untuk melilhat diri yang asal, diri kita yang asal tidak terlihat dan tidak tertilik oleh mata. Lalu kita ambil cermin, setelah diletak dan ditilik cermin,  barulah tertilik dan barulah kelihatannya diri. Setelah menilik rupa diri yang palsu didalam cermin, selalunya kita lupa kepada diri yang asal. Maka itulah yang dikatakan tersembunyinya diri yang asal didalam cermin!.

Setelah menilik cermin, kita tidak lagi ingat kepada diri yang asal. Kita asyik melihat cermin. maka tersembunyilah diri yang asal didalam sifat cermin.

Beggitulah kiasan tersembunyinya nama Allah yang satu itu didalam nama-nama yang banyak. Sebenarnya telah tersembunyi nama Allah yang satu itu, didalam nama-nama yang banyak, setelah kita tidak lagi terlihat diri yang  satu. Untuk meyingkap satu nama yang tersembunyi itu, hendaklah kita fana, baqa, lebur, buang, kubur dan tinggalkanlah diri yang zahir ini kepada Allah. Simpanlah diri yang zahir ini kedalam rumah Allah yang bernama QALBU. Tinggalkanlah diri zahir ini, didalam rumah Allah yang bernama Qalbu. Setelah ditinggal, hendaklah jangan lagi dibawa keluar!. Buang cermin, jangan lagi tilik cermin, kerana cerminlah membuatkan kita terlupa dan terlepas pandang untuk melihat kepada nama diri kita yang sebenar-benar diri!. Tinggalkan cermin diri yang palsu itu kedalam rumah Allah (Qalbu). Biarlah Allah yang jaga, kerana rumah Allah yang satu ini, terkawal dan dijaga sendiri oleh Allah, ianya pasti selamat!.

Setelah kita simpan diri beserta dengan nama-nama kita yang banyak, didalam rumah Allah, pastinya terbela, terkawal dan pasti selamat. Simpanan kita itupun juga akan berganda untungnya. Pelaburan itu, adalah pelaburan yang tidak akan pernah rugi. Bank simpanan yang bernama Qalbu itu, adalah bank yang tidak akan ada istilah susut nilai!. Mari kita campakkan nama-nama diri yang banyak ini sekali dengan sifat diri yang zahir , kedalam pelaburan bank Allah yang bernama Qalbu, barulah pelaburan itu, terlihat akan nama yang satu. Nama yang satu itu, sebenarnya tersembunyi disebalik cermin diri sendiri!. Mari kita sama-sama pecahkan cermin yang palsu itu, barulah terlihat nama yang satu!.  Sama-samalah kita pakai nama diri yang asal………………

Buang cermin, kuburkan, binasakan dan matikan cermin, barulah tuan-tuan terlihat yang bahawasanya tersembunyinya diri kita yang asal itu, disebalik cermin!. Buangkan segala yang bernama, tinggalkan segala nama dan campakkan ia kedalam rumah Allah(Qalbu). “Qalbu mukmin Baitullah” kalbu mukmin itulah sebenar-benar rumah Allah. Rumah Allah yang tidak pernah terbakar, tidak pernah dilanda banjir, tidak pernah dicuri orang, tidak pernah dicemari najis!. Rumah Allah di Kota Mekkah, pernah terbakar, pernah diruntuhkan beberapa kali, pernah dilanda banjir, pernah dicuri dan hilang. Tetapi rumah Allah yang bernama Qalbu itu, tidak pernah terusik, tidak pernah tercuri, terbakar atau terhilang!. Ianya adalah tempat rumah yang selamat dari diceroboh  orang. Percayalah bahawasanya rumah Allah yang bernama Qalbu itu, tebal dindingnya kalis dari dimasuki pencuri. Jadi, mari kita beramai-ramai berpakat sesama kita supaya menyimpan barang disana. Simpanlah diri kita disana, pasti selamat dan pasti tertitik satu nama Allah yang tersembunyi!.

Barang yang patut kita simpan itu, bukan emas, bukan permata atau bukan wang ringgit, tetapi yang patut kita simpan itu, adalah nama-nama diri termasuk diri jasad. Campakkan diri kedalam rumah Allah, supaya kita tidak lagi terpandang nama-nama yang banyak, sifat-sifat yang banyak, afaal-afaal yang banyak dan zat yang banyak. Nama-nama yang banyak itu, mari kita sama-sama kuburkan ia didalam rumah Allah yang bernama Qalbu. Setelah tersimpannya nama-nama yang banyak didalam Qalbu, maka tidaklah lagi terpanggil nama-nama yang banyak. Setelah nama-nama yang banyak itu tidak lagi terpanggil dan setelah tersembunyi nama-nama yang banyak itu, maka terzahirlah nama Allah yang satu!.

AYAT-AYAT TERAKHIR

Ini adalah ayat terakhir bagi satu nama Allah yang tersembunyi, selepas ini jangan lagi ada yang mendakwa tidak tahu!. Sudah panjang lebar saya kupaskan. Kiasan terakhir saya dalam bab ini, adalah perumpaan TITIK.

Bermulanya huruf alif itu, adalah asalnya dari satu titik. Dari huruf alif sampailah membawa kepada huruf ya, semua itu, asalnya adalah dari titik yang satu!. Sesudah berhuruf alif, kita lupa bahawasanya bermulanya huruf alif itu, adalah dari titk yang satu. Setelah berhuruf alif, maka tersembunyilah titik didalam huruf alif dan tersembunyilah titik dalam huruf-huruf yang banyak. tersembunyilah titik bermula dari huruf alif sampai kepada huruf ya.

Begitu juga dengan nama Allah yang satu , nama Allah yang satu itu, tersembunyi disebalik keberadaan diri. Setelah terdirinya diri kita, maka nama Allah yang satu itu, tersembunyi disebaliknya!.

Sebenar-benarnya titik itu, tidak terhijab, tidak terlindung, tidak terdinding dan tidak tersembunyi. Titik atau nama yang satu itu, sebenar-benarnya terzahir ia pada tiap-tiap sesuatu dan ternyata pada sekalian yang zahir, terlihat, terpandang dan tertilik pada sekalian yang nyata!. Titik itu, sebenarnya  tetap terzahir pada sekalian huruf, tinggal lagi ianya dikatakan tersembunyi disebalik huruf-huruf itu sendiri!.

Sebenarnya untuk melihat dan untuk menilik Allah itu, tiliklah makhluk dan tiliklah diri mu, kerana Allah itu terzahir pada sekalian yang zahir. Seumpama kiasan titik dengan huruf. Sebenarnya titik itu, tidak tersembunyi atau terlindung. Ianya terzahir dan terpapar pada setiap huruf, hanya kita yang terlepas pandang.

Allah bukan sesuatu tetapi zahir pada tiap-tiap sesuatu. Titik bukan huruf, tetapi terzahir pada tiap-tiap huruf. Nak cari titik, lihat, tilik, pandanglah huruf. Setelah tertilik huruf, maka akan dengan sendirinya tertiliklah titik. Tetapi sekiranya tertilik titik, ianya tidak lagi tertilik huruf!. cam baik-baik kata yang sedikit itu!……………….

Bilamana tuan-tuan tertilik diri atau tertilik nama-nama yang banyak itu, sebenarnya tuan-tuan sudahpun dengan sendirinya tertilik Allah!. Tetapi tuan-tuan buta mata hati dan buta mata zahir, sehingga terangnya Allah dalam tiap-tiap sesuatu itu, tidak tertilik oleh pandangan. Setelah tertilik Allah dalam tiap-tiap sesuatu itu, maka tidak lagi akan tertilik makhluk atau tidak lagi akan tertilik diri!.

Nama titik tersembunyi disebalik huruf, manakala nama Allah pula tersembunyi Ia, disebalik makhluk. Untuk itu, selepas dari ini jangan lagi ada pertelingkahan dan jangan lagi ada perdebatan tentang nama Allah yang tersembunyi!. Tersembunyi nama Allah itu, hanya pada istilah mata zahir semata-mata. Sebenarnya Allah dan nama Nya, tidak pernah tersembunyi!.  Sedang Allah lagikan zahir dan nyata-senyatanya, masakan nama pula boleh tersembunyi?. Tersembunyinya nama itu, adalah hanya disebalik nama-nama diri mu sahaja!.

Kita baca kitab, kita baca buku dan kita baca tulisan saya, tetapi tuan-tuan terlupa semasa membaca itu, bahawasanya bacaan huruf itu, tersembunyinya satu titik!. Tersembunyinya satu titik itu, sebenarnya hanya didalam huruf-huruf yang tuan -tuan baca. Hanya kita yang tidak mahu menilik!. Sedangkan titik itu, tidak sedikitpun meyembunyikan diri, malahan titik itu sebolah-boleh dan seolah-olah ingin memperlihat, ingin mempamir dan ingin memperkenalkan sifat dirinya melalui huruf-huruf yang sedang tuan-tuan baca!. Malangnya biarpun telah dalam berbagai-bagai bentuk, titik dan Allah memperkenalkan sifat dirinya, malangnya makhluk manusia tetap dalam berkeadaan buta.

Sehingga tidak tertilik Allah dalam yang banyak. Aku jadikan jin dan manusia dan Aku jadikan yang banyak itu, sesungguhnya supaya tertilik dan terllihat Aku, tetapi sebalilknya lagi menjauh hamba ku dengan Aku. Titik yang satu tidak tersembunyi, tersembunyinya titik yang satu itu, adalah hanya  disebalilk huruf yang banyak!.

Dengan banyaknya huruf, ku kira kamu ingat dan kamu tidak lupa kepada titik, malangnya lagi banyak huruf, lagi banyak yang lupa kepada titik. Lagi banyak sifat makhluk ku ciptaan, lagi banyak orang terlupaka kepada aku itu adalah Allah swt. Kenapa, kenapa dan kenapa……………………………………

Sebabnya adalah kerana tuan-tuan tidak matikan diri, sebabnya tuan-tuan tidak simpan nama-nama yang banyak itu kedalam perbendaharaan Allah yang bernama Qalbu!. Tuan-tuan masih melihat adanya “aku” dan adanya diri!. Tuan-tuan masih ada sifat keakuan!,  Itu makanya tuan-tuan asyik menuduh orang itu salah dan menuduh orang ini sesat, sedangkan yang sebenar-benar sesat dan yang sebenar-benar salah itu, adalah diri kita sendiri.

Bilamana kita bagi tahu, selalu menafikan kebolehan orang dan selalu memperkecil-kecilkan kepakaran orang. Inilah hijab ulamak zaman sekarang, tidak mahu mengaku kelemahan diri sendiri dan menebalnya beranggapan yang diri itulah yang pandai dan hebat. Orang yang sebegini, adalah orang-orang yang tidak dapat menerima kenyataan titik!. Meraka hanya nampak diri, sedangkan diri itu, adalah tipu daya semata-mata. Sedangkan diri mereka itulah huruf-huruf yang membuta dan yang membatukan mata kita dari melihat kehadiran titik dan dari melihat kehadiran Allah pada setiap  sesuatu!.

Amin dari hj shaari. maafkan saya yang tidak berilmu…………………………….

504 Replies to “Inilah Jawapan Satu Nama Allah Yang Tersembunyi 6 dec 6.56 pg”

  1. Yg berbahagia tuan guru………benar bagai dikata……saya dan juga peminat-peminat blog tuan sentiasa menanti akan kisah cerita “0” selanjutnya….ibarat orang kecanduan…..membuak-buak keinginan menatap kisah dari tuan guru….mudah-mudahan dilimpahi taufik hidayah buat tuan dan semesta alam…….amin……

    Like

  2. Salam Tuan Haji Bagi saya ,Yang besar segalanya hanya allah bukannya nama , apa ada pada sifat yang penting kita kenal tuan yang punya nama . tuan haji kita hendak mengetahui tuan yang empunya nama contohnya

    la ila ha illah (hanya yang ada allah) – bukan namanya

    dzat yang maha mutlak (tuan yan empunya yang mengadakan setiap sesuatu
    yang esa yang didalamnya terdapat namanya ke 100. apabila dzat yang maha esa memandang dirinya bersendirian maka dicipta Nur Muhamad dari Dzatnya maka dari nur muhamad itu terbit terjadi segala mahluk dialam semesta ini . oleh itu segala sesuatu itu adalah dari dzat maha mutlak , oleh itu apabila kita pandang sesuatu maka yang pandang pun allah maka yang di pandang pun juga allah kerana kita datang dari dzat yang maha muthlak . maka saya yang tidak tahu merumuskan bahawa bahawa segala ruh diri kita datang dari dzat yang maha mutlak berasal dari nur muhamad yang tiada lain dari Dzat yang mutlak , maka saya ibaratkan seperti :

    dzat yang maha mutlak ibarat air laut yang tenang
    Nur muhamad ibarat ombak dan kita ini di ibarat buih2

    Oleh itu kita bukan dzat yang maha mutlak tetapi tidak lain darinya juga.

    oleh itu kesimpulan kenaklah allah yang mutlak bukan pada namanya

    sekian terimakasih tuan haji jika ada kesilapan mohon ampun dan maaf .

    Like

  3. Allah meliputi sesuatu tetapi bukan sesuatu..panadol dan ubt bius tetap dari allah..sakit pening pun dari allah, ubat pun dari allah..sakit atau sembuh untuk nyatakan kuasaNya..allah lah yang awal dan allah lah yang akhir

    Like

    1. Salam mahabbah tuan guru…ana bernama maliki dari palembang..

      ana mau bertanya? boleh kah ana mendapatkan buku tok kenali klantan….

      terima kasih tuan guru.

      Like

      1. salam tuan guru,,ini alamat ana (maliki) jl.tunas harapan no. 51 rt. 10, kel. sukamaju Kec. sako Palembang 30164.

        terima kasih tuan Guru

        Like

      2. No Telephone : 0853-83054941, ini no fon ana (Maliki) tuan guru..tuan guru dapat salam dari tuan Muslim Zaini di palembang buat Tuan guru.

        Like

    2. SAAT AKU MENCOBA MEYAKINKAN DIRI UNTUK MENCARI TUHAN DALAM DIRI KU DENGAN MENINGGALKAN SIFAT “aku”
      HINGGA AKU SAMPAI PADA PELENELUSURAN KU,PEMANDANGAN YANG BATHIN
      AKU MELIHAT BOHLAM LAMPU KECIL YANG TERANG TETAPI BEGITU AKRAB,AKU TIDAK INGAT TAPI AKU MELIHAT DAN MERASAKAN ITU ADA ITU DZAT,ATAU HAL YG TAK BISA DI JELASKAN SEBELUM KITA MELIHAT SENDIRI.

      Like

  4. salam Mahabbah Tuan Guru…
    atas fahaman yg ALLh berikan kpd yg fakir ini….

    jelas SEGALA GALANYA ALLH…PANDANG YG BANYK TERNYATA ALLH…ALLH NYATA ATS SEGALA SESUATU..

    DIatas kiasan CAHAYA MATAHARI..jelas meletakkan bahawa SEMUA NYA bersandarkn ALLH..CAHAYA TIDAK BOLEH BERDIRI SENDIRI…TERGNTUNG KALAU DISEBUT CHAYA SAHAJA…
    ROH ALLH…ROH tidak boleh berdiri sendiri….PANADOL ALLH….SAKIT ALLH….SIHAT ALLH…ALLH…ALLH..ALLH…

    LALU…tidak timbul lagi persoalan PANADOL atau ALLH…sebab IANYA DARI ALLH JUA…pandang rata rata..tiada lagi trnyata sifat MAKHLUK…SAKIT pn MAKHLUK…SIHAT pn MAKHLUK…PANADOL pn MAKHLUK…

    WALLAHUA’LAM….MOhon Bimbingan Wahai Tuan Guru..

    Like

  5. Bagi saya yg baru nak faham…leburkanlah..binasakanlah..hancurkanlah…zahirnya panadol..zahirnya bius…makanya nanti nampaklah dan nyatalah
    ….mohon dicerahkan lagi Tuan….

    Like

  6. asallamualaikum,sy sering membaca krngan tn hj saari ttg ilmu makrifat tanpa jemu,semoga tuan d cucuri rahmat dan d kasihi allah s.w.t. Pd pndangan sy yg kurang dan lemah dlm ilmu ini perkara sakit,sihat,susah,senang dan sbnya adalah dari empunya nama iaitu allah s.w.t.tanpa penyerahan segala sesuatu yg terjadi ats diri sbnrnya dr yg menciptanya maka timbul dr akl fikiran yg selain dia yg menyebab sesuatu hal.andai saja kita tahu segalanya dtg sebagai ujian dari allah s.w.t. Adakah kita redha dgn ketentuannya.setiap sesuatu ada pasangannya,begitu juga halnya dgn sakit pasti ada ubatnya kecuali meninggal dunia.bagi yg berkuasa ada yg menguasai.panadol dan sakit kepala dtg dari kudrat dan irodat allah s.w.t.keduanya adalah rahmat allah s.w.t. Pd hambanya supaya mengingati pd ujudnya tidak pd yg lain.itu pun bg hambanya yg mahu bersyukur.

    Like

  7. Assalamualaikum,

    Tuan Guru yang dikasihi Allah swt. Semoga sentiasa didalam kerahmatan Allah swt. Guru ku, Jawapannya adalah ” AKU”. Itulah nama yang tersembunyi yang mampu saya jawabkan. Samada benar atau tidak jawapan saya itu. Mohon di ajar kepada diri saya ini. Semoga bimbingan guru menambah keberkatan kepada kami semua. DAN diberi kefahaman sebagaimana yang Tuan Guru faham. Semoga ALLAH SWT menambah rahmat keatas diri Tuan Guru dan kepada sekalian sahabat yang mencari……. Amin Ya Allah……

    Like

  8. Assalamualaikum Tuan GuruKu,

    Di dalam Al Quran ada juga disebut,
    Kepunyaan ALLAH SEGALA YANG ADA di langit, dan yang di bumi, dan ALLAH MELIPUTI segala sesuatu.(AnNisa: 126)
    Setiap sesuatu itu hanyalah dalil bagi Allah…
    Seperti yang selalu Tuan Guru ucapkan, bila kita Melihat adakah perlu kita meraba-raba mencari ada tak Mata untuk kita dapat Melihatsedangkan kita terus sahaja Melihat tanpa meraba mencari mata terlebih dahulu(Mata ituhanyalah dalilnya Melihat)
    Panadol, Ubat Bius atau apa saja hanyalah dalil bagi Allah, kerana sesungguhnya Allah itu Allah..Allah..Allah……………………………………….
    Itulah pandangan Doif saya yang selalu menanti Hujan Ilmu dari Tuan Guru untuk menyuburkan Hati yang sentiasa dahaga ini.
    Semoga Guruku Sentiasa DiRahmati Allah Selalu…Amin…

    Like

    1. Yg Berbahagia Tuan Guru………tak akan melihat mata zahir tanpa mata batin…tak akan mendengar telinga zahir tanpa telinga batin….yang zahir hanya cerminanNYA sahaja tempat memandangNYA jua……segala sakit segala ubat cerminanNYa juga tetapi QADIMnya dia tidak memberi bekas padanya……….mohon pencerahan dr tuan guru………..wallahualam………

      Like

  9. salam Tuan Guru hj,
    Pada pemahaman bodoh saya,sebutlah apa apa nama sekalipun itulah nama bagi tuan yg empunya nama…Sekalian alam itulah AKU dan AKU adalah sekalian alam. Nama tak memberi bekas, yg penting kita ingat..ingat..ingat pada tuan yg empunya nama…Wallahualam…moga di beri pencerahan oleh tuan yg empunya nama.

    Like

  10. Assalamualaikum….
    Panadol dan memakan panadol untuk menghilangkan pening itu adalah merupakan Syariat dan Tarikat dlm kita menjalani kehidupan. Maka hakikat yang menyembuhkan pening itu adalah Allah sendiri, kerana dari Dia pening itu datang dan kepada Dia jualah pening itu kembali…. Mohon tunjuk ajar dari Ustaz…

    Like

      1. Kita disebut manusia karna hidup ..
        Jika mati mayat namany,
        Jika kau tau perbedaan orang mati dan orang yg hidup, maka kau kan tau rahasianya …

        Like

  11. Salam untuk mengenal nama Allah SWT yang satu itu, dari pengamatan saya dan membaca berulangkali kiasan2 Tn. Hj. Shaari, umpama timbulkan batu yg dicampakan ke dalam air, maksudnya ‘FANA” atau matikan diri kamu segala sifat, afaal, zat dan nama barulah boleh menimbulkan batu, tetapi bukan batu yg timbul ia umpama jadad tenggelam jadi yg timbul itu adalah diri sebenar diri… maka apabila lebur sebenar-benar lebur di dalam wajah yang maha esa …maka akan terpandang dan terlihatlah empunya diri yg tidak bernama, tidak berhuruf, tidak bersifat akan terdiam kaku, terpegun, terngangahlah lah ia ……itulah yg maha esa, Ahad… dan perasaan mengetahui nama yg satu ini tidak dapat diluahkan tidak dpt diceritakan kepada sesiapa pun hanya yg betul-betul menghayati ilmu khasyaf dan dianugerahkan kelebihan dpt mengetahui nama Allah yg satu…..

    Like

  12. Salam…
    Dengan rendah hati … saya bersetuju dengan sebahagian pendapat rakan-rakan di atas… pada awalnya saya beriya-iya nak tahu nama ALLAH yang lagi satu tu. Tapi setelah meneliti pernyataan-pernyataan di atas, saya rasa x tahupun x apa tahupun x apa kerana yang nak bagi tahu atau x nak bagi tahupun DIA. Usaha tetap usaha namun diri empunya diri lebih penting bukan? Jika tuan diberi gerak olehNYA untuk email kepada saya akan nama itu tuan emailkanlah…Jika tidak saya tetap bersyukur kerana saya tetap ada DIA yang saya sembah dan DIA tempat saya mohon pertolongan… email saya : hasnool7@gmail.com atau pintarmas@yahoo.com

    Like

  13. Assalammualaikum kepada semua, sekadar pandangan dan penghayatan di sini yg diizankan oleh Allah Yang Maha Berkuasa ketika & saat ini kepada hambaNya yg daif dan terima kasih kepada Tuan Hj. Shaari atas perkongsian ilmu kepada semua, kerana ilmu untuk dikongsi bukan untuk dimegah2 atau disimpan kerana semua ILMU adalah miliknya. Setiap persolan di atas pada fikiran saya tiada salah dan betul mengikut peringkat pemahaman masing2 dan yakin menduakan dari segala asal ‘ALAM’ akan mengakibatkan ‘syirik.
    Berikut menjawab pemahaman saya adalah seperti berikut:
    Allahhu Ahad = Allah itu Esa
    Esa = Semua = 0 (simbol infiniti)
    Allahu Wahid = Allah Yang Satu
    Satu = Tiada yang lain kecuali Nya = 1
    “All For One & One For All”
    Salahkan saya menyatakan jika hendak berjalan ke ilmu maarifat ianya mengikut turutan ‘IMU’ berikut:
    Shaariat – Tarikat – Hakikat – Maarifat, berasarkan kajian alam….bumi, bulan, matahari & pelbagai lagi merupakan satu bulatan yang tiada hentinya sentiasa berpusing (melawan jam), seperti pusingan khabah juga melawan jam maka terhasillah tenaga ‘Negative’ di mana ikut jam jhasilkan ‘positive. Intipati 4 asas tersebut saya kaitkan dgn berikut:
    Shaariat = Tanah = Diri = Cermin Diri = Pertahanan = Solat: Berdiri = Warna: Hijau :Contoh cara agama lain solat: Kristian = kitab Injil
    Hakikat = Air = Malaikat = Cari Diri = Kekuatan = Solat: Rukuk = Warna: Biru: Contoh cara agama lain solat: Budha = Pecahan kitab Zabur
    Tarikat = Angin = Raab = Kenal Diri = Penjaga = Solat: Duduk antara dua sujud: Contoh cara agama lain solat: Yahudi = Kitab Taurat
    Maarifat = Api = Syaitan = Kenal Allah =Penghukum = Solat: Sujud : Contoh cara agama lain solat: Hidu : Pecahan kitab Zabur
    Nota: Islam mempunyai semua pecahan2 tersebut, contoh semua posisi solat kita lakukan seperti dilakukan 1/4 dari agama2 lain.
    ILMU itu tidak akan habis, seperti pandangan saya jika dibelajar dari no1 ke no 2 ke no 3 dan ke no 4, ianya akan berulang kembali ke no 1 dan seterusnya infiniti.. itulah 0 =Esa = Semua. Wallahhualam. Kalau Tuan Hj. Shaari dapat mengongsi ILMU yang Tuan Hj. Shaari ada secara ikhlas kerana Allah Taala, sudikanlah..saya amat bertuah & bersyukur sekali.
    Ini emali saya: ermieq010@gmail.com

    ~Perjalanan Roh~

    Like

    1. Salam tn hj..
      Amatlah teruja membaca nukilan yg bukan mudah untuk di translate. Dalam erti kata lain..segala penyataan, pemahaman dan penulisan diatas hanya akan lebih jelas dan nyata pada diri sendiri sekiranya ianya dapat di amalkan sendiri.
      Umpama kita minum kopi…kita tidak akan dapat merasakan sama ada rasanya pahit ataupun manis selagi kita sendiri merasakannya. Pada pendapat saya yang hina ini..selagi kita tidak mencari ape itu “mati sebelum mati”, hanya sekadar fahaman dan huraian sahaja…agak payah untuk kita memahami ape lagi untuk merasakan sendiri ape yg tersirat disebalik “mati sebelum mati”. Insya Allah, dgn bimbingan tn hj. semua pemahaman dan persoalan akan terjawab dgn sendirinya.

      Pendek kata…semua persoalan dan penyataan diatas HANYA akan lebih jelas sekiranya kita sendiri dapat merasakan ape itu “mati sebelum mati”. Allah sahaja yang memberikan rahmat kepada makhluk yg DIA inginkan. Kita cuma sekadar dapat berdoa untuk mendapatkan rahmat dan hidayatNya.

      Bi iznillah hi wa rasulluhu…Inna lillahi wa inna ilaihi hi rojiun…..
      …Dgn izin Allah dan para RasulNya…Dari Allah kami datang dan kepada Allah jua kami kembali.

      Like

  14. Salam kemulian kepada tuan Hj. Shaari dan teman2 yg melayari blog Makrifat Tok Kenali. Terlebihi dahulu sy dan keluarga mengucapkan kepada Tn. Hj. Kerana kedatangannya ke negeri bayu telah membuka byk pertanyaan2 dan telah terjawab, terutamanya Nama Allah Satu dan tersembunyi. Pada malam kuliah Tn. Hj. Shaari telah menjawab dgn panjang lebar bagaimana untuk mengetahui nama Allah SWT yg tersembunyi itu, dan kami tidak sabar2 adakah penjelasaan nama yg satu itu sama seperti yg kami ketahui…..ya memang itulah namanya…… namun sebelum saya menulis bagaimana untuk mengetahui nama Allah SWT yg satu itu, sy harap Tn. Hj. Shaari dapat memperbetulkan jika ada kesilapan dalam tulisan sy ini….sy akan menulis sebagaimana dalam rakaman suara Tn. Hj. Shaari …..

    Kata Tn. Hj. Shaari “ Barang siapa mengenal nama Allah yang satu maka mengenallah ia akan Allah SWT”…. Untuk mengenal nama yg satu Allah SWT..Tn. Hj. Telah memberikan satu kiasan iaitu ….barang siapa yg dapat menimbulkan semula batu yang dicampakkan ke dalam air, maka mengenallah ia akan nama Allah yang satu… (sebelum itu pd pendpt sy untuk menimbulkan batu yg dicampakkan kedlm air, sy perumpamakan batu sbg jasad/mahluk lalu jalanilah proses ‘Fana” iaitu matikan diri kamu sebelum mati …dan..biarlah anda ikuti tulisan ini selanjutnya….). Untuk lebih memahami lagi Tn. Hj. Shaari membawa kami mendalami kisah Nabi Musa AS, dimana pada suatu hari Nabi Musa bermunajat kepada Allah SWT, “Ya Allah, ya tuhanku perzahirkanlah rupa paras mu, ya Allah aku nak tengok, aku nak lihat dan aku nak tilik wajah mu ya Allah. Kata Allah SWT,”Tidak boleh ya Musa, kamu tidak mampu untuk melihat aku.” Namun Nabi Musa tidak berhenti bermunajat sampai tiga kali kepada Allah SWT.

    Kata Allah, Ya Musa aku bukan mahluk, aku bukan ain, aku bukan sesuatu, aku bukan benda macam mana aku nak tunjukkan wajahku kepada mu, macam mana aku nak tunjuk wajahku kepada engkau ya Musa. aku ini tidak bersifat dan tidak berain…. Laisa kamislihi syaiun ……, apa yg kamu ingat itu, bukan aku, apa yang kau gambar-gambarkan itu, bukan aku, apa yang kamu pandang itu, bukan aku, bukan aku, bukan aku, macam mana aku nak perzahirkan wajah aku kepada mu ya Musa. Nabi Musa berkata lagi, Ya Allah ya tuhan ku aku ini seorang nabi, sedangkan orang bukan nabi boleh tunjuk-tunjuk tuhan dia, mereka boleh pegang tuhan mereka, boleh dimandikan, boleh di raba, boleh dibawa kesana kemari, sedangkan mereka itu bukan nabi, boleh tunjuk tuhan mereka, tapi aku sebagai seorang nabi, usahkan kata nak tunjuk, nak ceritapun aku tak boleh, tak reti, oleh itu bagaimanakah org nak percaya kepada aku, ya Allah , kata Nabi Musa.

    Jadi ya Allah perzahirkanlah wajah mu, aku nak tengok, aku nak lihat, aku nak tilik, semoga boleh lah aku menceritakannya semula kepada kaum aku.” Lalu dgn kasih sayang Allah SWT berkatalah Allah kepada Musa, Ya Musa, sekiranya benar engkau nak melihat wajah ku, Aku bagi kau mengenal aku, hanya melalui satu kiasan sahaja (yakni satu perumpamaan). Jika kau tahu akan kiasan atau perumpamaan ku ini, maka engkau akan dapat mengenal aku dan akan dapat melihat aku pada jam ini, pada hari ini dan pada saat ini ya Musa.

    Ya Musa, Aku tidak perlu tunjukkan wajah aku yang asli kepadamu, cukup dengan hanya melalui kiasan sahaja kamu akan dapat mengenal dan melihat Aku Allah swt. Lalu Allah berkata, ya Musa kau tengok bukit Tursina itu, jika engkau masih lagi melihat sifat bukit Tursina itu berdiri di tapaknya, kau tidak akan dapat melihat aku, tetapi jika sekiranya engkau tidak melihat lagi sifat bukit Tursina itu, maka disitulah engkau akan dapat melihat aku.

    Bahasa mudahnya (kata tn. Haji Shaari). Allah berkata, jika engkau nampak bukit, engkau tidak akan nampak aku, jika engkau tidak melihat lagi sifat bukit, maka disitulah engkau akan dapat melihat aku.
    Lalu Nabi Musa pun pandang bukit, setelah dipandangh, ditilik dan dilihat akan bukit Thursina itu, maka karamlah bukit dalam pandangannya.

    Untuk mempermudahkan faham, Tn, Hj,Shaari mengumpamakan “menimbulkan semula batu yang ditenggelamkan”, Sekali fikir dengan akal yang lemah ini, mana mungkin batu yg dicampakkan ke dlm sungai boleh timbul balik. Begitu juga dgn bukit Tursina macamana untuk tidak ternampak bukit, sedangkan bukit tersergam ditapaknya. Nabi Musa pun pandang bukit Tursina..dan berfikir “Jika ada bukit aku tidak nampak Allah, setelah tidak terlihat bukit, barulah aku akan dapat melihat Allah.

    Lalu Allah pun bertajalilah Nur Nya keatas bukit. Bertajali disini, bermaksud atau bermakna “menyatakan”, manakala makna atau maksud perkataan Nur itu pula, bukan bermaksud terang atau gelap (kata Tn. Hj. Shaari). Nur atau cahaya itu, bermakna atau bermaksud terang cahaya wajah Allah. Bilamana Allah menyatakan diri Nya atau mempernampakkan kenyataan diri Nya keatas Bukit Thursina, Pada saat itu, leburlah segala sifat, afaal, asma dan zat bukit!. Nabi Allah Musa diketika itu, bukan lagi terlihat atau terpandang bukit, malahan setelah lebur, hancur atau karam sifat, afaal, asma dan zat Bukit Thursina, maka disitulah wajah Allahlah yang terlihat dan terpandangn oleh Nabi Allah Musa!.

    Nabi Musa bukan melihat Allah dalam bentuk sifat, malahan Nabi Musa melihat Allah dalam bentuk kiasan sahaja!. Hanya dgn melalui satu kiasan bukit sahaja, Nabi Musa sudah dapat memandang dan melilhat Allah!.

    Setelah Allah mentajalikan (menyatakan) diri Nya keatas bukit itu, maka bukit itu pun meletup. Erti, makna atau maksud meletup itu pula, bukan membawa hancur atau pecah menjadi debu spt dinyatakan dlm Al-Quran. Meletup disini, adalah membawa maksud lebur dalam pandangan Nabi Musa!. Jadi Nabi Musa pun faham akan kiasan Allah itu.

    Setelah Allah mentajalikan (menyatakan) pula Nur nya keatas Musa, lalu Musa pun pengsan, betulkah nabi Musa pengsan dan apakah betulkah Bukit Thursina meletup?. Maksud Nabi Musa pengsan dan maksud meletupnya Bukit Thursina itu, adalah bagi mengambarkan karam, lebur, binasa dan terkuburnya Nabu Musa dan Bukit Thursina dalam wajah Allah. Maka sedar, faham, maklum dan mengertilah Nabi Musa akan kiasa Allah SWT, melalui kisah Bukit Thursina itu!..

    Jadi kata Hj. Shaari dgn menghayati kisah ini maka kenallah kita akan satu nama Allah SWT yang tersembunyi!. Jadi kisah ini amat dalam maksudnya…kata Hj. Shaari ..(jangan pandang pada huruf, tetapi pandanglah disebalik huruf)… Tn. Hj. Shaari menjelaskan bagaimana nak pandang di sebalik huruf pada kisah Nabi Musa tadi?.

    Begini maksudnya kata hj Shaari, Kiasan kepada perkataan bukit meletup itu, bukannya bererti bukit itu, meletup hancur sampai menjadi debu (seumpama kena bom). Maksudnya disebalik Bukit Thursina itu, kata hj shaari. Bukit Tursina itu, adalah hanya nama, jadi hendaklah kita kembalilakan nama Tursina itu kepada Allah, setelah nama dikembalikan kepada Allah, bukit itu sudah tidak lagi bernama dan tidak lagi boleh terpanggil “Thur Sina!”, Sesudah dikembalilkan nama kepada Allah!, apa lagi yang hendak dipanggil?.

    Setelah faham kiasan Allah pada bukit thursina, lalu nabi Musa megalihkan perhatiannya kepada dirinya. Dengan megambil iktibar, megambil faham dan megambil kiasan dari kisah bukit thursina, nabi Musa kiaskan cerita bukit thursina kepada dirinya sendiri!. Berkata Nabi Musa, sebagaimana aku kembalikan sifat, affal, asma dan zat bukit thursina kepada Allah, sebegitulah akan kukembalikan sifat diri aku kepada Allah……………..

    Dari cerita kiasan bukit thursina, Nabi Musa kembalikan sekalian sifat bukit, sifat lonjong, sifat batu, sifat pasir, sifat pokok dan semua sifat yang ada pada bukit itu, kepada Allah, maka kembalilah bukit itu kepada wajah Allah dan tidaklah lagi terpandangn bukut!.

    Sebagimana kiasan bukit, sebegitulah nak ku kembalilkan sifat diri aku kepada Allah. Sebagaimana kembalinya sifat bukit thursina kepadawajah Allah!. Sebegitujuga akan aku kembalikan sifat, asma’, afaal dan zat aku kepada Allah SWT (kata Nabi Musa). Jadi apabila semuanya telah dikembalikan segala segala nama, sifat, afaal dan zat kepada Allah, apa lagi yg tinggal, tersisa dan apa lagi yang terbaki?.

    Setelah segalanya sudah lebur dan sudah kemballi kepada wajah Allah, maka apa yg dilihat, itulah Allah?. Apa yang dipandang, itulah Allah dan apa yang ditilik, itulah Allah!. Itulah cara Allah mengajar Nabi musa melalui kiasan bukit thursina. Yang mana dengan cerita kiasan Allah itu, Nabi Musa bawa kepada dirinya!. Sehingga Nabi musa juga karam, lebur dan binasa sebagaimana karam, lebur dan binasanya bukit thursina!.

    Maka dari kiasan itu, dapatlah Nabi musa melihat Allah. Iaitu dengan cara mengembalikan segala nama kepada pemiliknya “Allah”. Nabi Musa kembalikan segala sifat kepada pemiliknya. Maka nyatalah Allah itu, setelah semua tidak ada (dikembalikan kepada Allah), sifat makhluk atau sifat apa yg ku pandang kini, sudah menjadi milik Allah.Yang memandangnpun milik Allah, yang dipandangpun milik Allah!.

    Kini Nabi Musa sudah faham akan kiasan Allah SWT. Lalu Nabi Musapun bawa kiasan bukit Tursina itu dan letak kepada dirinya, jikalau Tursina bukit yang besar itu, boleh aku leburkan, inikan pula diri aku, lalu Nabi Musapun pandang dirinya. Bilamana memandang ia kepada sifat tangan, tangan Musa sudah menjadi milik Allah dan pandang kaki, sifat kaki sudah juga menjadi milik Allah!. Lalu bertanya Nabi Musa kepada dirinya sensdiri, “mana aku, mana aku dan mana aku” tangan milik Allah, kaki milik Allah jadi Nabi Musa pun pengsan, Kata hj Shaari, pengsan itu bukan maksudnya koma, bukan ertinya tidak sedar diri dan bukan bermaksdu pengsan. Maksudnya disini adalah bererti Nabi Musa itu juga karam dalam wajah Allah, setelah aku mengemblikan sifat diriku kepada mu ya Allah, jadi mana aku, aku sudah tidak ada kata Musa seperti tiadanya bukit Tursina.

    Itulah maksud kata Allah, jika kau nampak bukit, engkau tidak akan nampak aku, jika kau tidak nampak bukit, barulah nampak akan nampak aku Allah swt. Kata hj, shaari, jika kita masih nampak kita gagah engkau tidakakan nampak yang gagah itu Allah. Jika kita masih nampak kita kaya, kita tidak nampak yang kaya itu Allah. Jadi sekarang aku tidak nampak diri aku lagi, yang kaya itu Allah, yang gagah itu Allah, yg besar itu Allah. Jadi mana diri aku, itulah maksud atau erti Nabi Musa pengsan.Pengsan itu membawa maksdu Nabi Musa karam “FANA” dalam wajah Allah sebagaimana karam dan fananya bukit Tursina, maka kenallah Nabi Musa akan wajah Allah.

    Melalui cerita bukit thursina itu, mengerti dan fahamlah Nabi Musa akan bagaimana caranya Nabi Musa mengenal Allah!. Benarlah sebagaimana firman Allah, “dimana aku hadapkan wajahku di disitulah wajah Allah”. Kenallah ia akan Allah sesudah mengenal mahluk!.

    Begitulah juga, jika kita hendak mengenal Allah melalui kiasan Nabi Musa dengan Bukit Thursina!. Dgn cara mengenal diri sendiri, maka akan kenallah kita kepada Allah Taala. Jika kita hayati betul-betul kisah bukit thursina, kita juga akan dapat menimbulkan batu yang sudah tengelam didasar sungai, kata hj shaari!.

    Timbulnya itu bukan batu, bukan bererti batu yang timbul, yang timbul itu Allah, setelah batu sudah tidak lagi bersifgat batu!. Maka yg timbul itu adalah Allah, batu itu makhluk, sifat makhluk tetap akan tenggelam. Jadi yg timbul itu, adalah Allah.

    Satu nama Allah tersembunyi itu, bilamana kita sudah karam dalam wajah Allah, segala-galanya sudah lebur, bilamana sudah lebur, boleh tak lagi sebut nama. Seumpama orang mati, boleh tak lagi sebut nama!, boleh tak lagi dengar.

    Setelah segalanya binasa, tidak ada lagi yang menyebut dan tidak lagi ada yang melihat!. Setelah segalanya tidak terdengar dan tidak lagi terlihat, maka benarlah Allah itu tidak berguruf dan tidak bersuara!.

    Yang tidak menyebut dan yang tidak mendengar itulah, yang dikatakan satu nama Allah yang tersembunyi! Tidak lagi terkata nama, nak kata apa lagi bilamana mulut dah tak ada, nak dengar apalagi bilamana telinga dah tak ada. Jadi nama Allah yang tersembunyi itu, adalah nama yg tidak berhuruf, nama tidak bersuara, nama tidak berjirim, nama yang tidak berjisim, jadi namanya apa???????????????

    Nama Allah yang tersembunyi itu, adalah mana-mana nama yg tidak boleh di SEBUT (sesudah mulut tidak ada). Nak sebut apa lagi, dah mulut tak ada, itulah tersembunyinya nama Allah itu setelah karamnya segala sifat dalam wajah Allah!. Melainkan semuanya “Allah meliputi Allah”, Allah, Allah,Allah ………………. Nama Allah itupun, sebab masih boleh disebut!. Setelah ada sifat Nur Muhamad barulah Allah itu, bernama Allah. Pada asalnya Allah itu tidak bernama. Untuk memperkenalkan yang diriNya Allah, maka diberilah nama!. Kalau tidak ada nama, siapa nak panggil aku!. Seumpama Raja tidak ada rakyat, siapa nak mengatakan yang dia itu Raja!. Biarpun aku perkenalkan yang aku ini raja, Aku raja, aku raja, jadi siapa nak kata yang aku ini raja, jika tidak ada rakyat!.

    Maka setelah adanya Nur Muhamad, barulah Aku itu bernama Allah. Jadi nama Allah yang tersembunyi itu, setelah lebur seluruh mahluk yang ada. Yang ada hanya Ahad, Ahad, Ahad. Mana ada lagi nama yang tersembunyi, setelah semuanya leburnya, setelah leburnya mahluk, apa lagi yang hendak dipanggil?.

    Begitulah tuan/puan dan para pembaca dan para pencari nama Allah SWT yg Satu itu, harap dari penjelasan diatas dapatlah kita mengenal nama Allah yg tersembunyi itu. Saya tulis didalam blog ini pun atas izin Tn. Hj. Shaari dan mengikut rakaman suara tuan Hj. Sendiri.

    Pada pendapat sy, nama Allah itu tidak ada yang tersembunyi, yang teresmbunyi itu, hanya sekadar istilah atau sekadar suatu usul!. Maksud pendapat saya ini, hanya akan dimengerti oleh sesiapa yang dianugerah Allah, akan penglihatan khasyaf. Hanya orang khasyaf dan yang dikehendaki Allah sahaja, yg akan mendapat nama Allah yg Satu itu. Moga-moga ianya memberi manaafat…amin….sekian wasalamualaikum…..dari saya Qaseh Negeri Dibawwah Bayu.

    Like

  15. memang kalo dikatakan antara panadol dan Allah mana yg menyembuhkan. Mulut kita yg mengatakan Allah, tapi hati tidak meyakinkannya. Ubat bius pula, ya mulut kita akan akan mengatakan Allah yg menghilangkan sakit, tapi hati tidak.

    saya mengaku, tidak tahu bagaimana hendak menjawab persoalan ini. mungkin antara sebab kenapa kita pilih panadol dan ubat bius adalah kerana kita yakin dan dpt melihatnya.

    saya nak kongsi sedikit cerita:
    semasa saya masih kecil, waktu tu saya belum kenal lagi pada ilmu makrifat. waktu itu saya ke hospital utk dicucuk, apabila jarum itu hendak menembus pada tgn saya, hati saya mengatakan, lepaskanlah, serahkanlah. dan apabila saya ikut kata hati, saya seolah-olah merasa nikmat dicucuk itu, tidak merasa sakit sedap rasanya. adakah ini dinamakan menyerah?

    Begitu juga apabila hendak sunat dan lain2. perasaan serah diri itu hanya hadir dan rasa bila saya berada dlm keadaan itu.

    Like

  16. Tuan yg di kasihi…seorang dungu pernah berkata ‘sekiranya engkau masih boleh menceritakan tentang tuhanmu..akan ketahuilah itu bukan Allah’..(aku hanya kakak tua tidak aku faham maksud kecuali apa yg di tunjukkan tuan ku)..

    Moga terbimbing si bodoh ini…

    Like

    1. Salam dan selamat kepada Hj Shaari dan sahabat sahabat sekelian.Nak berbahasa dan berkias saperti Hj Shaari saya tak pandai tetapi apa yang dinyatakan oleh Hj Shaari saya boleh rasa dan hayatinya.Adapun yang dikisahkan,dikiaskan,diceritakan oleh Hj Shaari itu saya pernah alami dan saya pernah lalui. Badai dan ombak ganas itu ku tempuhi jua,ketakutan itu menjadi keberanianku, kesilapan itu pengajaran bagiku, lapar dahaga itu makananku…..rasa sebak didada hanya tuhan yang tahu….
      Semoga Allah SWT senantiasa membimbing dan menolong kita agar dapat senantiasa menjadi insan yang berakal yang mampu mengatasi dorongan hawa nafsu serta gejolak syahwat yang ada pada diri kita sesuai dengan hukum-hukum syara yang ditetapkan oleh Allah SWT, sehingga dengan izin dan pertolongan-Nya kita dapat meningkatkan lagi derajat ruh kita menjadi Qolbu dan Ruh. Maafkan hamba jika tersasar bahasa, terlupa adat dan budi bicara. Izinkan hamba berbicara sepatah dua kata buat penglipur lara.

      Ketika nafsu sudah reda dari perbuatan-perbuatan maksiat-maksiatnya dan rasa mulai tenang kerananya, namun kadang kadang masih berubah-ubah diantara sadar dan lalai, atau antara ingat dan lupa antara dorongan taat dan dorongan maksiat, maka ia dinamakan qolbu.

      Insan yang ruhnya sudah sampai darajat qolbu maka ia sudah dapat meninggalkan perbuatan-perbuatan maksiat dan dosa dosanya dengan tenang, karena dorongan-dorongan hawa nafsu untuk berbuat maksiat dan dosa sudah mulai reda dari dirinya. Bahkan ia merasa malu kepada Allah jika muncul keinginan berbuat maksiat, serta gelisah hatinya jika berbuat khilaf. Allah maha mengetahui.
      Rosulullah SAW bersabda : “Ketika kamu tidak merasa malu, maka berbuatlah apa saja yang kamu kehendaki” (HR. Bukhari & Muslim). Ini menunjukkan bahwa jika ruh sudah sampai derajat qolbu, maka akan tumbuhlah rasa malu kepada Allah yang akan menjadi benteng yang sangat kokoh dari terjerumus kepada perbuatan nista dan dosa.

      Ibadah bagi orang yang berderajat qolbu sudah terasa indah dan nikmat. Sholat dan dzikirnya khusyu’, do’a dan munajatnya sungguh-sungguh, amalnya ikhlas, kata-katanya bermakna dan akhlaknya mulia. Seorang mukmin yang derajat ruhnya sudah naik ke derajat qolbu maka hatinya sudah mulai dimasuki “Nurullah” atau “Cahaya-cahaya Allah”, hidayah dan ilmu kurnianya meresap dan bercahaya di dalam qolbunya, sehingga ia dapat dijadikan tempat bertanya dan meminta fatwa.

      Rasulullah SAW bersabda :”Mintalah fatwa kepada qolbumu. Kebaikan itu adalah yang mententeramkan nafsu dan qolbu, sedangkan dosa adalah yang menggelisahkan nafsu dan meresahkan qolbu” (HR. Ahmad).Mukmin yang ruhnya sudah sampai derajat qolbu, maka keimanannya kepada Allah dan Rosul-Nya begitu suci, kukuh dan mendalam, mendahului akal dan fikirannya. Satu ayat Allah yang ia dengar atau baca akan langsung bersinar dan mencahayai dirinya, mencahayai orang yang di sisinya, mendorong amal dan membangkitkan semangat berjuang di jalan-Nya. Bahkan ayat-ayat Al-Qur’an yang telah ia baca walaupun akalnya belum sampai pemahamannya atau bukti belum
      ditemukannya, jika itu adalah berita atau janji dari Allah, ia akan mengimani dan meyakininya.

      Para sahabat Rasulullah SAW adalah gambaran peribadi-peribadi berderajat qolbu ini.Sesaat setelah masuk Islam, satu ayat Al-Qur’an yang ia dengar atau baca, kemudian satu taushiah Rasulullah yang ia terima akan merubah kepribadiannya,membangkitkan amalnya dan mengobarkan semangat jihadnya.

      Tidak sedikit sahabat Rasulullah SAW yang telah menjadi “Pahlawan Islam” yang luar biasa jasanya dalam dakwah Islam walaupun belum sempat khatam Al-Qur’an, karena beliau syahid di medan jihad sebelum Al-Qur’ an selesai diturunkan. Diantara sahabat tersebut adalah Mush’ab Bin Umair, Hamzah Bin Abdul Muthalib, Zaid Bin Haritsah, Abdullah Bin Rawahah & Ja’far Bin Abi Thalib.

      Allah SWT berfirman :“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut asma Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat ayat-Nya, maka bertambahlah iman mereka karenanya” (QS.8. Al-Anfaal : 2).Ruh yang sudah sampai derajat Qolbu senantiasa Tawajjuh, menghadap Allah SWT baik dalam keadaan berdiri, duduk maupun berbaring.

      Hamba-hamba Allah yang berqolbu bersih atau selamatlah yang akan beruntung & mulia di saat menghadap Allah di akhirat kelak. Allah SWT berfirman :”Pada hari yang tiada gunanya harta benda dan anak-anak, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan qolbu yang selamat” (QS.26. As-Syu’araa’ : 88-89).

      Ketika qolbu sudah disinari cahaya-cahaya “Tawajjuh”, terus-menerus cahaya tawajjuh itu datang ke dalamnya, kemudian ia merasa tenang menghadap Allah dan tukma’ninah di dalam dzikir kepada-Nya, maka ia dinamakan “Ruh”. Ruh yang telah sempurna sebagai ruh.

      Ruh akan senantiasa merindukan saat-saat “Tawajjuh”, yaitu saat-saat menghadap dan mendekat kepada Allah. Ia akan merasakan ketenangan yang tidak terkira di saat dzikir, ibadah dan aktiviti amal-amal sholeh lainnya. Di dalam sholat ia sangat menikmati dan hanyut dalam khusyu saat menggetarkan kalimat “Inni Wajjahtu Wajhiya Lilladzi Fathorossamaawaati wal ardho …”
      yang artinya “Sesungguhny aku menghadapkan wajahku (beserta seluruh jiwa ragaku) ke Hadirat Dzat Yang Menciptakan langit dan bumi …..”. Tawajjuh yang sungguh-sungguh ini disambut oleh Allah yang kemudian memancarkan ke dalam dirinya cahaya-cahaya “Muwajahah”, yaitu cahaya menghadap-Nya Allah untuk menerima tawajjuh-nya ruh seorang hamba. Jadi “Ruh” adalah permulaan tempat bersinarnya cahaya-cahaya “Muwajahah”.

      Jika Allah sudah memancarkan cahaya “Muwajahah” ke dalam ruh seorang hamba-Nya, maka tersingkap hijab dari dirinya dan terbukalah pintu untuk masuk ke Hadirat Allah, Dzat yang paling dicintai oleh seorang hamba.Orang yang sudah sampai derajat “Ruh” ini, terkadang mulai muncul dalam kehidupannya “Khoriqul ‘Adat”, yaitu hal-hal yang diluar kebiasaan kebanyakan orang, baik yang berupa “Ma’unah” atau “Karomah”. Ma’unah adalah pertolongan Allah yang diberikan kepada orang orang mukmin yang taat dan istiqomah, sedangkan “karomah” adalah pertolongan dan penghormatan dari Allah kepada “Waliyullah”. Waliyullah ialah orang orang yang sangat dicintai dan disyangi oleh Allah SWT.Dikurniai oleh Allah kesanguppan sholat, dzikir, Al Quran, puasa dan ibadah-ibadah lain yang luarbiasa.Doanya mustajab sehingga dapat menjadi jalan pertolongan Allah bagi sesamanya.Kekuatan pendengaran dan pandangan dan tenaga jasadnya dapat menjadi luar biasa.Bahkan ia diberi kurnia oleh Allah swt dapat mengetahui sesuatu yang tersembunyi atau belum terjadi.

      Rasulullah saw bersabda, bahwa Allah swt berfirman (dalam hadits Qudsi),”Tidaklah seorang hamba taqarrub (mendekat) kepada ku dengan sesuatu yang lebih aku cintai daripada dengan segala sesuatu yang aku wajib atasnya.Dan terus menerus hambaku taqarrub kepada ku dengan amal-amal sunnah sehingga aku mencintainya.Ketika aku telah mencintainya,AKU menjadi pendengaranya yang denganya ia mendengar, menjadi matanya denganya ia melihat,menjadi tanganya yang denganya ia memukul dan menjadi kakinya yang dengan ianya ia berjalan.Dan sesungguhnya jika ia memohon kepada AKU nescaya akan AKU berikan dan jika ia memohon perlindungan dari AKU nescaya aku akan melindunginya,” (HR:Bukhari)

      Semoga Allah SWT membersihkan roh kita dan memberikan derajat yang tinggi di sisinya.Amin. WallahuAlam.

      Liked by 1 person

      1. Assalamualaikum,..
        penyuncian diri dengan menterjemahkan mencari Allah…Seorang isteri sahabat saya sanggup meninggalkan suami serta empat anak2 yang masih kecil bertujuan mencari tuhan..hingga kini setiap persoalan berkaitan pendiriannya, jawapannya hanya Allah, Allah dan Allah..Kes mereka ini masih dibicarakan di mahkamah…wallahu a’lam.

        Like

  17. Salam ustaz, izinkan saya menceritakan pengalaman saya dalam mendalami makrifat. 5 tahun dahulu saya telah mula secara perlahan cuba mencari ilmu ini. Dengan izin Allah, telah bertemu saya dengan seorang yg suka membangkitkan persoalan2 sepert persoalan yg ustaz bagkitkan di blog ini..namun setiap persoalan yg dibagkitkan, tidak pernah saya dapat jawapannya. Saya cuma dikiaskan yg boleh saya simpulkan semuanya adalah dari Allah..Allah dan Allah..

    Ya benar, kiasan beliau mmg sama dgn kiasan yg selalu ustaz sebutkan di blog ini. Namun bila sy melihat dari sudut syariat, timbul isu sesat dalam diri saya.. saya sangat mendambakan ilmu kemakrifatan, namun saya takut pegangan saya boleh membuatkan timbul kesyirikan kepada Allah..say masih keliru,tak perlu rasanya untuk saya bertanyakan perkara yg lebih mendalam kerana saya tahu ustaz pasti tidak akan menjawabnya. Saya faham, mungkin jawapan ustaz akan menimbulkan rasa tidak senang masyarakat luar kerana sy sudah boleh bayangkan apa jawapan ustaz…ustaz juga mungkin boleh bayangkan apa yg ingin saya tanyakan..

    Untuk diringkaskan sy ingin bertanya, adakah dengan membeli 2 buku yg ustaz jual dapat membantu saya mendalami makrifat?? Saya tidak mengharapkan lebih, tapi sekurang2nya dgn membaca buku tersebut dapat sy membuka fikiran sy tentang makrifat ini bagi saya sudah cukup bersyukur..saya tidak mahu terus terkeliru..jika ya jawapan ustaz, saya amat berharap dapat memiliki buku tersebut…

    Like

  18. Assalamualaikom wbt.
    Tuan Guru serta keluarga yang dikasihi serta semua sahabat pelayar blog ini.

    Tiada kata yang bolih diucap kerana “Almutu kabla anta mautu”. Kini sudah tidak bersuara lagi tetapi diperzahirkan pula melalui abjad yang asalnya dari titik yang tidak bermakna. Lalu berhuruf menghasilkan sejuta cerita pesona. Tenggelam dan karamlah titik dilautan bahasa. Hilanglah dia dipandangan mata, tapi nyata dibalik yang nyata. Kenapa ? sebab sedang dia mentaati perintahNya. Dia juga yang menyampaikannya. Itulah tanda sujud dan patuhnya Dia Kepada Dia.

    Segala tenaga telah tuan kerah dan perahkan bagi menimbulkan idea untuk memahamkan bahasa rohani. Berbagai analogi telah diilhamkan bagi menyempurnakan maksud. Bahasa mutiara dan kalam emas itu amat indah di tatapi, direnungi. Perbendaharaan yang disimpan dirumah Allah, kini telah hemburkan tanpa rasa kedekut walaupun sedikit. Umpama kasih dan sayangnya Allah kepada makhlukNya. Tangan ditadah, mata terbeliak, telinga dibuka, nyawa terus bernyawa, otak berputar mencari faham. Apakan daya semuanya milik Allah. Faham itu datang sendiri umpama makan gula manis datang sendiri. Hanya Dia penentu segala.

    Pepatah, “Patah sayap, paruhkan ku tongkat jua “ tetap bersemarak di kalbu dan akan terus bersemarak, berperang dan berjihad menegak kalimah ‘La ilaha ila allah’. Agama tauhid pembawaan Rasullullah.

    Terima kasih, terima kasih dan terima kasih. 99 nama Allah satu tersembunyi. Dari firasat dan kefahaman yang terilham, sesungguh benarlah kata tuan itu:-

    i) Apalah ertinya ‘nama’ jika Empunya ‘nama’ tidak dikenali umpama memanggil orang yang pekak yang tidak akan menyahut. Sia-sia.

    ii) Apalah erti mengenali ‘Empunya nama’, jika masih memanggil-manggil/menyebut-nyebut. Sia-sia.

    iii) Temuilah dan berhari rayalah, merdekalah dengan ‘Empunya nama’ yang tidak berhuruf dan tidak bersuara itu. Benarlah ‘Almutu kabla anta mautu’. Akan bertemulah kerajaanNya ‘Latata harratun illa biiznillah’. Damailah disana selama-lamanya. Amin.

    Terima kasih Tuan Guru ku.

    Like

    1. Alhamdulillah..penerangan yg sngt jitu dr tuan guru hj shaari.Syukur kpdNya kerana memberi kefahaman kpd sesiapa yg dikehendakinya.Buat tuan ishakahmad,memandangkn tuan dr Sri gombak,bolehkh sy mendapatkn no telefon tuan utk sebarang pertanyaan/kemusykilan/berguru dgn tuan?sy yg jahil ini masih terkapai2 memerlukn bimbingan..terima kasih.

      Like

  19. Assalamualaikum wbt,

    Umpama meredah sungai mencari punca air melalui jalan yg berliku lagi bahaya…punca yg tak pernah kering dan sentisa mengalirkan air nya. Alangkah beruntungnya jika hamba yg fakir ini mendapat bimbingan dari Tuan Guru Hj Shaari serta guru-guru lain yg telah lama jumpa,mandi, menyelam dan minum di punca air itu…penerangan yg sungguh terang lagi jelas dari Tuan .

    Like

  20. Saudara Gombaksetia yang dikasihi.

    Saya bukanlah seorang tuan guru sebagaimana tuan sangka. Tuan guru ( Ust. Hj. Shaari ) saja-saja je memanggil saya dengan panggilan itu. Saya juga seperti tuan, baru nak ambil faham dan mengkaji dengan fahaman kerohanian ini. Kata Tuan guru lagi, sebenar-benar guru itu adalah diri sendiri. Jika tuan sudi untuk berbincang-bincang, saya juga seronok untuk menyertainya.

    Sebenarnya, saya juga selalu keluar bertemu sahabat-sahabat di Sg. Buloh terutama tuan Guru Pak Din dan Guru Tok Kenali dan Pak Guru Mail pada hari yang berkelapangan. Jika tuan nak menyertainya, sila masokan no. tel. tuan dalam blog ini untuk saya hubungi.

    Ingatlah barang yang sudah mati tak akan hidup kembali. Banyak mencari tapi tidak mengamalkannya, “sia-sia” sahaja. Biar sedikit ilmu tapi “banyak amalnya”. Semuga tuan mengerti dengan bahasa rohani ini. Amin.

    Terima kasih kerana ingat pada saya yang bukannya saya. Amin.

    Like

    1. Kalu sudah begitu kata tuan,kecik tapak tgn..padang bola sy tadahkn.sy tinggalkn no tipon sy disini utk dihubungi.0193001340-shahdan.bagaimana utk beramal tuan?sy sendiri tidak berilmu..yg berilmu hanyalh Dia..sy sendiri jahil,bodoh dn yg sewaktu dgnnya.Amin..

      Like

  21. Benar coretan mu itu, tuan Gombaksetia. Jika itu penyerahannya. Tak perlu lagi dicari. Sudah cukup dan memadai. Tak perlu nak cari lagi. Amin.

    Dari saya yang bukannya saya. Terima kasih.

    Like

  22. Syukur kepada Tuhan…Atas segale limpah kurnianye dgn segale Rahmatnye dan Sifatnye Yg Pemurah Lagi Penyayang dapatlah kiranye hambe yg tuli ini…dan buta ini memahami…Ilmu yg sgt halus….Allahuakbar…syukurlah dapat kiranye hambe dipertemukan dengan Tuan Haji Shaari…Alhamdulillah…

    Like

  23. salam tuan guru,jawapan saya masih lagi tidak berdaya untuk menjawab soalan tuan guru.sy terpaggil untuk mendalami ilmu ini kerana hati saya kosong tidak mengerti di mana jalan saya.mohon tuan guru mengajar kepada saya

    Like

    1. Jalan yg tuan cari itu, sebenarnya sudah terbuka dan terbentang luas. Jln itu ada pd qalbu tuan-tuan sendiri. carilah disana.Disana ada segala-galanya. Itulah rumah Allah.Dirumah Allah ada roh, ada hati, ada jiwa, ada anggota 7, ada quraan, ada hadia dan segala2nya ada. Mari kita mendaftar masuk keuniversiti itu.t.kasih drp hj shaari

      Like

    2. Kosong itulah sebenar-benarnya berisi!. Cuba tuan bayangkan kiranya tuan dtg berjumpa sy dgn membawa gelas yg penuh, bagaimana sy nak isi, cuba bawa gelas yg kosong, baru sy boleh isi. T.kasih jadikan diri kosong drp hj shaari

      Like

  24. assalamualaikum ustaz,
    terima kasih memberitahu saya perkara ini. walaupun saya jahil dan tk mahir tentang agama..tapi tatkala membaca dan mengaplikasikan pemahaman yg ustaz beri tlh menyebabkan satu perasaan yg pelik…terutama ketika menyebut nama allah, solat atau bila melihat perkara lain. saya rasa saya perlu beguru atau mencari guru..utk memahami lebih lanjut.

    Like

  25. Salam ya tuan guru..adakah ungkapan “Aku adalah engkau. Engkau adalah aku..”sesuai digunakan bg yg telah karam? kebanyakan kita menyuluh didalam terang..mata celik,tapi buta. Maaf tuan guru andai tersilap.minta bimbing hamba yg hina lagi faqir ini.

    Like

    1. Orang makrifat yang sempurna itu, tidak akan sekali-kali terucap perkataan “aku adalah Engkau dan Engkau adalah aku”. Sesiapa yang masih melafaz perkataan itu, adalah mereka-mereka yang sama sekali tidak mengenal diri dan jauh sekali mengenal Allah!.

      Ayat atau bahasa seperti itu, tidak boleh guna untuk Allah. Ayat-ayat atau bahasa seperti itu, hanya boleh dibahasa kepada sesama makhluk. Seumpama kita jumpa hariamau atau buaya yang nak makan kita atau kita berhadapan dengan musuh yang ramai, kita boleh lafas perkataan “aku engkau dan engkau aku”. Tapi bukan untuk kita dengan Allah . Saya kira tuan keliru mentafsir perkataan itu!. Harap jangan cepat melatah dan jangan cepat menuduh bila mentafsir sesuatu yang kita dengar?.

      Sekiranya masih adanya ujud aku dan masih adanya ujud Allah, hukumnya adalah syirik!.

      Saya mahu bertanya kepada tuan-tuan sekalian, apakah erti wujud?, setahu saya yang bodoh ini, wujud itu ertinya “ada”!.

      Saya mahu bertanya lagi, siapakah yang bersifat “ada” atau siapakah yang bersifat “wujud”?, setahu saya yang jahil ini, makna, maksud atau erti perkataan ada itu, adalah hanya bagi Allah, bukan hanya bagi “makhluk”!.

      Jika wujud, ujud dan maujud itu, adalah hanya bagi Allah, mana lagi boleh disebut perkataan “aku engkau dan engkau aku”. Bahasa aku engkau dan engkau aku itu, hanya bagi makhluk sesama makhluk bukannya untuk makhluk dengan Allah!

      Dalam ceramah saya, saya selalu mengungkap perkataan itu. Tetapi hendaklah tuan tahu, yang bahawasanya ungkapan saya itu, adalah ungkapan yang bertujuan untuk ditujukan kepada sesama makhluk, sesama makhluk dan sesama makhluk……………….Bukan untuk dituju kepada kita dengan Allah ……………….. Nasihat ini, bukan sahaja dituju kepada tuan, tetapi kepada semua sidang pembaca kitab Tok Kenali dan kepada para pendengar ceramah hj shaari!. Jangan cepat menuduh dan jangan cepat melatah………………

      Untuk mengelak kekeliruan, disini saya nak terangka lagi, supaya dilain hari tuan tidak lagi membuat tuduhan liar!.

      Ini adalah fahaman, pegangan dan kedudukkan iktikad orang yang bermakrifat yang sebenar!. Yang ada itu hanya bagi Allah, kenapa masih lagi disebut perkataan aku?. Jika wujud aku dan wujud Allah dan jika masih ada perkataan aku dan masih ada perkataan Allah, bererti tuan-tuan adalah seorang yang telah menduakan Allah Taala (syirik).

      Cuba tuan jawab pertanyaan saya, apakah erti wujud?, apakah wujud itu bermaksud dua?, setahu saya yang kurang berilmu ini, wujud itu, hanyalah “satu” iaitu Allah. Setahu saya, ertinya wujud itu, adalah sifat hanya bagi Allah. Jika sekiranya wujud itu hanya sifat bagi Allah, kenapa masih ada lagi wujud sifat selain dari Allah dan kenapa masih ada lagi wujudnya sifat aku engkau dan engkau aku?. Jika masih ada lagi sifat aku dan masih lagi ada sifat engkau, bererti masih ada dua yang bersifat wujud (dua yang bersifat ada).

      Jangan sekali-kali terlatah perkataan aku Allah dan Allah aku!. Mereka-mereka yang mulut celupar seperti inilah, yang menyebabkan ramai orang lari dari mendekati makrifat!. Aku engkau dan engkau aku itu, bukan bermaksud aku Allah dan Allah itu aku!. Tuan jangan salah fahan dan jangan salah mengerti!, Perkataan aku engkau dan engakau aku itu, adalah hanya digunakan kepada sesama amkhluk bukan untuk Allah!. Ingat itu……………………………

      Orang-orang seperti inilah yang selalu mengeliru, menyesat dan memesongkan akidah orang ramai. Jika ada Allah, mana lagi adanya “aku”!. Jika adanya aku, mana lagi adanya Allah!. Kerana sifat wujud atau sifat ada itu, cuma satu.

      Allah itu adalah Allah, tidak ada lain selain Allah. “La maujud Bilhaqqi Ilallah” (tidak ada yang maujud ini, selain Allah). Drp hj Shaari

      Like

  26. Salam kepada batang tubuh yang menanggung menyimpan Rahsia Allah S.W.T. Dengan restu dan izin bapa guru batang tubuh yang bergelar Muhammad ini. Setelah membaca dan memahami huraian, lafaz dan bahasanya saya yakin melalui RASA DAN RASA HATI SAYA masih ramai dikalangan yang membacanya tertanya-tanya lagi, masih tidak fsham lagi

    Like

    1. Mohon maaf kerana Maha Suci NYA tertekan kekunci yang salah menyebabkan text yang belum habis terkirim dengan kehendak NYA. Batang tubuh Muhammad ini teruskan. MANUSIA ITULAH RAHSIA AKU DAN AKULAH RAHSIANYA (lebih kurang begitulah). Jika dihitung dengan nombor, 99 dikatakan nama Allah yang nyata dan 1 dikatakan tersembunyi. Seperti mana penerangan yang diberikan diatas ianya hanyalah sekadar bahasa sahaja….bahasa juga Maha Suci dari DIA juga datangnya. Memandangkan kematangan ilmu itu juga adalah mengikut zamannya….maka akhir zaman ilmunya juga perlu dihujah mengikut zamannya. Zaman realiti, zaman yg nyata (bukan lagi tersembunyi) maka kita lihat dari alam realitinya supaya kita faham. Jika Maha Suci Allah SWT itu bersembunyi dalam batang tubuh manusia, maka nyatalah bahawa nama yang satu yang tersembunyi itu adalah batang tubuh yang menanggung Rahsia Allah itu lah yang sebenar-benarnya.

      Mudah-mudahan cepat sikit kita memahaminya. Dari DIA datangnya tulisan ini maka kepada DIA lah jua dipulangkan tulisan ini. Mohon ampunbapa guru ku.

      Wassallam

      Like

    2. Dato,kita hanya berkuasa bertablik (meyampai), sesungguhnya yg memberi faham itu, adalah Allah. Yg kita tdk faham, mungkin blh difahami org lain dan yg org tak faham oleh org, mungkin kita faham. Baginda Rasul pernah merajuk 3 bln dr bertablik. lalu Allah turunkan ayat, Tidakku utus engkau ya Muhd melainan bertujuan utk betablik (meyampaikan)sesunggunya yg memberi faham itu Allah. Apa lg kita makhluk biasa.amin drp hj shaari

      Like

    3. Salam semua,
      InsyaAllah dengan sifat Maha yang tak terbilang banyak moga diberi cahaya iman dan tauhid serta petunjuk.Saya meminta izin kepada tuan guru agar dapat kita bermuzakarah atau saling memberi pandangan dengan izin Allah ini kerana tanpaNya tiadalah dapat sesuatu yang ada(batin) itu dikatakan(dizahirkan).
      Jika Saudara/Saudari mencari nama maka terzahirlah namaNYA,akan tetapi kenyataan (NAMA) akan terkuasai oleh satu (NAMA) yang baru,iaitu yang menguasai seluruh (NAMA) itu.jika Saudara/Saudari mencari rahsia (NAMA) yang satu itu maka terzahirlah ia. akan tetapi setiap yang Zahir pasti akan ada BatinNYA. Setiap Batin ada ZahirNYA.maka (NAMA) adalah pengenalan unuk setiap sifat-sifat dimana dari sudut zahir mahupun Batin. Ini kerana Sifat terzahir ole Sifat Batin itu sendiri.Jikalau kita memahami,menghayati atau mengenali (NAMA) yang satu itu maka terzahirlah (NAMA) yang baru bagi Batin yang menguasai nama yang terzahir itu.
      Setiap Zahir Perbuatan terdiri dari Batin Perbuatan itu.Setiap Zahir Nama terdiri dari Batin Nama itu.Setiap Zahir sifat terdiri dari Batin Sifat itu.Setiap Zahir Zat terdiri dari Batin Zat itu.
      Untuk mengenali mahupun mengetahui Nama yang satu itu bukan dengan penzahiran mahupun batiniah pancaindera yang zahir maupun batin akan tetapi (keikhlasan) dari ALLAH.
      ALLAH wajib ADA
      ADA wajib ALLAH
      Untuk mengenali NAMA itu hanya ALLAH sahaja yang mengetahui NAMANYA.iaitu serahkan kepada ALLAH kembali.setiap yang kita fahami pasti ada yang menguasai kefahaman kita itu.maka NAMA yang Satu itu ialah yang mengusai seluruh ALAM-ALAM.untuk merasai,dicahayai.dipandangi maka serah segala jiwa raga dengan keikhlasan kepada allah kembali.KERANA ALLAH ADA kita tiada sesungguhnya.MAKA NAMA YANG SATU ITU MILIK ALLAH.untuk merasainya serah kembali kepada ALLAH.kalau nak tidor ikut cara RASUL tidur,kalau nak makan ikut cara RASUL makan,kalau nak beribadah ikut cara rasul beribadah kalau nak memahami ikut cara RASUL memahami.sebelum sampai ke kemuncak kuasai permulaan barulah sampai tujuan.KERANA IA TIDAK BERAWAL DAN TIDAK BERAKHIR IA (AHAD).MAKA disni nama tidak bole dinukil atau dipahami tanpa izin ALLAH ini kerana ia FANA’.tidak bole ditunjuk,dipahami tetapi ia WUJUD.banyak2lah zikrullah dengan serah/kembali kepadanya.insyaALLAH dengan menahan nafas(matikan diri/lemahkan diri/tiadakan diri/nafikan diri)
      atau syariatNYA dengat Mengucap dua KALIMAH SYAHADAH,SOLAT,BERPUASA dll kita menemuinya.KENA buat baru bole PAHAM.
      insyaALLAH

      Like

  27. Terima kasih guru baru lah saya sedar siapa diri yg sebenar benar diri dan mana letak nya diri ,dari penjelasan yg di berikan di kupaskan dengan jelas sehingga tanpa sy sedari menitis air mata saya tanpa di paksa ,Sedarnya lah saya kemana harus saya pergi dan kepada siapa harus kembali .Sekarang saya perlu tunaikan janji saya pada yang empunya diri sbb janji itu belum saya tunaikan rahsia YA masih tetap rahsia bagi saya.Belum saya temui guru yang mursyid untuk saya pelajari rahsia NYA itu dan saya harap satu hari allah makbulkan doa saya ini ……amin terima kasih semoga Allah melindungi guru dari tomahan dan fitnah semasa menyampaikan ilmu Allah ini.

    Salam dari saya Insan Yg Jahil ini buat GuruKu

    Like

  28. salam…..minta ampun dan maaf jika sekiranya apa yang bakal saya coretkan mengganggu tuan haji dan pelayar laman ini, saya cuma ingin membuka persoalan yang pada pendapat saya, sebagai orang islam, dalam kehidupan kita seharian sehinggalah kepada kita akan kembali, marilah kita renungkan dan kupaskan rukun islam, syahadah, sembahyang, puasa, zakat dan haji,……kerana ini adalah asas sebagai seorang yang mengaku islam, beruntungnya kita di malaysia dan di lahirkan dalam keturunan melayu secara automatiknya di dalam sijil lahir akan tercatat beragama islam, persoalannya,….adakah memadai dengan islamnya kita hanya pada keturunan,…..pernahkah kita bertanya apakah maksud syahadah? darimana datangnya kalimah syahadah? adakah dari ustaz2 yg mengajar agama? adakah dari junjungan besar nabi muhammad? jika sekiranya dari beliau, bagaimana pula beliau bersyahadah? adakah berlainan ataupun sama syahadahnya? atau adakah syahadah ini bukan datangnya dari beliau? jika bukan, darimana datangnya? dan siapakah yang bersyahadah? dan bagaimana pula umat terdahulu? dan persoalannya,…..adakah jika sekiranya kita ajarkan kalimah syahadah kepada seorang berbangsa cina yg beragama buddha, adakah dia islam? apakah semudah itu islam? begitu juga bab sembahyang,….apakah yang ditakrifkan sembahyang? adakah kita menyembah? jika jawapannya ya,….siapakah yang menyembah dan siapakah yang disembah? dan adakah tuhan memerintahkan kita menyembah? apakah hakikat sembahyang? apakah sebenar sembahyang? dimanakah penyerahan di dalam sembahyang? dan adakah jika kita ajarkan perlakuan sembahyang dan bacaan di dalam sembahyang kepada orang berbangsa india yang beragama hindu, adakah itu juga boleh ditakrifkan sembahyang sebagaimana kita sembahyang? begitulah juga rukun islam yang seterusnya hingga yang kelima,…….dalam proses kehidupan kita seharian, kita tidak dapat lari dari berhadapan dengan kufur dan syirik,…..jika sekiranya kita tidak mengetahui hakikat,….begitu juga dengan mengenal allah,….adakah hanya dengan mengetahui setiap perlakuan kita semuanya datang dari allah, maka kita telah mengenal allah? adakah kita cuma mengenal allah berdasarkan itu? mudahnya……..adakah allah itu tuhan? pernahkah kita persoalkan apakah yang bakal kita hadapi tatkala sakratul maut? siapakah yang dinamakan malaikat maut? adakah dia nya izrail? kalau ya……bagaimanakah rupanya, jika dia berupa,…..kalau bukan, siapakah dia? dan adakah panduan atau pedoman untuk menghadapinya? pada pendapat saya kita hendak mengenal allah ini, bukan hanya bersandarkan nama, hendaklah kenal yang ampunya nama, kerana nama tidak memberi kesan pun, begitu juga mengenal allah melalui sifatnya, pun masih tidak memberi kesan, hendaklah kita faham antara allah dan tuhan,….dan pada pendapat saya yang jahil ini juga, biarlah kita mengaji dan mengkaji ilmu ketuhanan ini hingga ke peringkat kosong, tatkala tidak ada tuhan dan tidak ada hamba, biarlah dari ujud ilmu nur syuhud, kepada zat sifat afaal isma, kepada syariat tarikat hakikat makrifat, kepada tanah air angin api, kepada di wadi mani maknikam, kepada tulang kulit urat benih, kepada lemak darah daging rambut, barulah kita faham proses mengenal diri, dimanakah allah muhammad adam, dimanakah kedudukan kita, hendak mengenal allah tidak hanya berdasarkan sifat, malah lebih jauh dan halus daripada itu, pernahkah kita tanya apa yang di anugerahkan tuhan semasa hayat kita ini iaitu pencium pelihat perasa akal dan roh, yang membezakan kita dengan makhluk lain, jika kita semua mahu sejahtera dan selamat dunia dan akhirat, carilah allah dan muhammad sampai ketahap kenal, dan belajar lah biar ketahap kembali kepada keadaan seperti sediakala, iaitu kepada keadaan asal, kaji dan hayati lah perkataan muhammad iaitu mim hal mim dal, apakah yang tersembunyi di sebalik empat huruf tersebut, nurani rohani insani robbani, awal akhir zahir batin,………..ilmu tuhan itu maha luas dan tidak terletak atas seseorang, tuhan tidak memandang kepada umur, jubah, serban, perwatakan,…sekian dahulu buat tok guru ustaz dan semua pelayar laman ini, sebelum mengundur diri, saya sekali lagi memohon ampun dari hujung rambut kehujung kaki jika coretan saya yang jahil ini menyinggung perasaan semua, apatah lagi tok guru ustaz, tidak terlintas walau sebesar debu sekalipun saya berniat sedemikian, mungkin apa yang saya coretkan disini tidak mencapai maksud sebenar yang ingin saya sampaikan tetapi oleh kerana kelemahan saya yang jahil ini mungkin maksudnya terpesong, saya di kesempatan ini mendoakan kesejahteraan tuan guru ustaz dan semua pelayar di sini semoga beroleh kesejahteraan dunia dan akhirat, amin.

    dari hamba allah yang amat jahil,

    Like

  29. Salam dan semoga dlm perjalanan menuju rahmat Allah kpd Tuan Guru Hj. Shaari dan kawan-kawan jemaah ku yg semuanya terdiri perkumpulan wanita. Kadang-kadang walau pun kami terpksa membagi masa kehulu dan hilir untuk rumah tangga, kerjaya dan meminta izin suami untuk mencari ilmu ini. Asal trdengar ada guru yg membuka ilmu secara terang atau rahsia pasti kami semua akan mencari dan cuba menghadirkan diri untuk menadah ilmu setakatmana yg di izinkan Allah.

    Saya tk pernah berputus asa walau faham atau tak faham tapi kadang2 macm mabuk untuk belajar ilmu ini. harap dapat tuan terangkan tentang cerita jibrail memeluk Nabi Muhammad saw . Seperti kata tuan guru ” mengakulah , ………… Tuan guru berhenti di situ sahaja. Harap Allah membuka hati tuan guru untuk bercerita dengan lebih detail lagi.

    Harap dapat juga tuan Guru memberi penerangan yang tersirat di sebalaik Hadis Rasulullah yg bermaksud ” adam adalah bapa segala tubuh dan aku adalah bapa segala ruh”

    Saya juga ingin mendapat penjelasan dari tuan Guru tentang hakikat diri kita, kenapa kah kita sentiasa bercakap secara diam. kadang 2 kita bercakap dan kitalah yang menjawab. Kadang2 kita mengadu dan kita jugalah yg memujuk. kadang2 ada rasa tak puas hati dan ada rasa memujuk supaya sabar. kadang2 terasa teringin kan sesuatu. Kita terus mengadu nak makan itu nak makan ini. Dua tiga hari kemudian ada orang datang menghantar apa yg kita teringin. Rasa ini seolah kitasedang bercakap dgn dia, mengadu merengek-rengek dan bermanja-manja dengan dia. Hanya aku dan dia. Orang sekeliling rasa mcm tk ada. Mulut diam tapi aku dan dia terasa bersama. Tapi hanya dia sahaja. Sedang aku tidak ada begitulah nukilan yang dapat saya katakan

    Like

    1. Indah sekali nukilan hati mu puan.Saya merasa bangga bilamana kaum hawa seperti puan, mengatasi kaum adam dalam menuntut ilmu. Nanti sy akan jawb bilaman ada kesempatan.amin drp hj shaari dan syabas

      Like

  30. Salam kepada Tuan Hj. Shaari. Sebelumnya minta maaf karena saya menggunakan bahasa Indonesia.

    Dari uraian Tuan di atas, saya faham bahwa Tuan telah mampu mengenali Adz-dzhirNya Allah.
    Bagaimana dengan Al-bathinNya Allah? Sudahkan Tuan menemukannya? Karena syarat sempurnanya Makrifat kepada Allah harus mampu menemukan Adz-dzahir maupun Al-bathinNya. Baru setelah itu akan terbuka dengan sendirinya kesejatian Muhammad Rasulullah, maka sempurnalah Syahadat.

    Terimakasih dan salam dari Indonesia untuk sahabat-sahabatku Malaysia.

    Like

    1. Jika tuan masih berkira-kira perkara batin dan zahir itu seauatu yang berbeza, sesungguhnya tuan keliru dan teramat jauh dari mengenal ilmu makrifat!.

      Sesungguhnya walzahiru, walbatinu, wal awalu dan wal akhiru itu, tidak ada yang lain selain Allah!.Mana ada zahir lain atau batin lain?. (La maujud Bilhaqqki Ilallah).

      Jika kiranya belum tahu zahir dan batin itu siapa, tuan belum dikatakan sebenar bersyahadah, jauh lagi dari mengenal muhamad?.Maaf dari hj shaari

      Liked by 1 person

      1. ass malkm tuan hj shaari.bis millah.dn salam untk semua.Klo bolh jngnlh kta brbalah tentng ilmu allah.kerna brbeda pendapat dlm ilmu allah itu adalh hikmah.jngnlh saling rendah meremdhkan antra satu dngn yg lain.krna memng dlm ilmu rahasia penuntutnya itu masing2 ada kefaman trsendiri krna penceritaan dlm ilmu terlalu luas brpandukn hidaya dri allah kpda seseorg namun tujuannya matlamatnya sama ilmu apa sahaja yg d pelajr.jdii untk itu amalkanlh ilmu tuan2 masing2 yg ada d dada tuan2 semua mengikut hukum2 yg tlah d gariskn oleh allah dn mengikut acuan sunnah2 junjungan kta.kefahaman org biarlh kefahamannya. Kefahaman kta biarlh untk kta .ya namanya ilmu rahsia tdk bolh d gembar gemburkn..krna ilmu ma,arifat ibarat lautan yg luas dn dalam dn trsimpan seribu satu rahsia.tuan2 mau thu apa rahsia tu.selamilh dngn penuh keyakinan keikhlasan kerajinan kesungguhan Huuu itulh ilmu ma,arifat.?wassalam dri hmba yg da,aif murid dri .seorg tuan guru jga sbgai pengamanah mutlak ilmu ma,arifatullah wa ma.arifaturrasul d abad kta SEKIAN salam mahabbah buat tn hj shaari

        Like

      2. Assalamua’laika ya waliyullah…
        Alhamdulillah.. Trimekaseh yg sebanyak”nye ye Tok? NeLah yg Hambe cari selame ni,Yang selalu hambe ingin tau..Semoge Ilmu ne menjadi Rahmatan Bagi saye,Istri dan Anak” Saye terutamenye Sekali lagi hambe hatorke Terimekaseh Tok..?

        Like

  31. salam kepada tuan hj shaari….terima kasih diatas perkongsian ilmu yang sangat bernilai ini yang sesungguhnya ilmu ini ada dengan izinnya…saya memang sgt tercari2 dan dahagakan ilmu2 makrifat yang didalamnya terdapat byk kemusykilan2 yang saya perlukan jawapan dan pencerahannya…semoga ilmu2 yang dikongsikan melalui tuan hj ini dpt membantu saya belajar “menyimpan diri didalam qolbu” atau “mati sebelum mati” dan mendapat keredhaannya…saya ingin tahu mengapa setelah membaca tajuk ini dan cuba memahaminya, diri saya merasa sebak,takut dan malu?

    Like

  32. Salam kepada Tuan Hj. Shaari. Sebelumnya minta maaf jika fahaman saya tidak mencapai kefahaman tuan…..

    Ini kefahaman saya yg tidak sepertinya hanya herbentuk kiasan….

    1. Seumpama bertubuhkan kertas….
    mustahil jika bertubuhkan kertas
    Tidak tau akan isi tulisan yang
    terkandung didalamnya…

    2. Gajah yang besar tak kelihatan semut kecil pulak jelas kelihatan..

    Jika kesmua di pullangkan kepada yg empunya (pemilik sebenar) jadi apa yg tingal…….??

    Samalah juga dengan jika di pikirkan secara mendalam kenapa mahluk mahluk ciptaan tuhan itu berbeda2 ada yang kurus, gemuk, cantik, hodoh, ada yang wara kuning, biru dan sebagainya di sini mukin juga ada jawapannya bagi pahaman saya yang tidak sepertinya ini jika di kupas secara mendalam

    Sekian saja dulu tuan hj haraf tu an haji dapat bimbing saya di dalam mencari kebenaran ilmu allah….. Amin…

    Like

  33. Salam kepada Tuan Hj. Shaari. Sebelumnya minta maaf jika fahaman saya tidak mencapai kefahaman tuan…..

    Ini kefahaman saya yg tidak sepertinya hanya herbentuk kiasan….

    1. Seumpama bertubuhkan kertas….
    mustahil jika bertubuhkan kertas
    Tidak tau akan isi tulisan yang
    terkandung didalamnya…

    2. Gajah yang besar tak kelihatan semut kecil pulak jelas kelihatan..

    Jika kesmua di pullangkan kepada yg empunya (pemilik sebenar) jadi apa yg tingal…….??

    Samalah juga dengan jika di pikirkan secara mendalam kenapa mahluk mahluk ciptaan tuhan itu berbeda2 ada yang kurus, gemuk, cantik, hodoh, ada yang wara kuning, biru dan sebagainya di sini mukin juga ada jawapannya bagi pahaman saya yang tidak sepertinya ini jika di kupas secara mendalam

    Sekian saja dulu tuan hj haraf tuan haji dapat bimbing saya di dalam mencari kebenaran ilmu allah….. Amin…

    Like

    1. Nak pulankan apa lagi, diri kita sendiripun tidak ada?. Jika kita kata kita ada, mana diri kita?.Cuba bagi saya faham, mana yang dikatakan diri kita?.

      Jika diri kita bersifat ada dan Allah juga bersifat ada, bermakna sudah ada dua wujud (bermakna syirik). Apa lagi yang hendak dipulangkan, sedangkan sememangnya Allah punya, nak pulangkan kepada siapa lagi?.Bila masa pejanjian Allah serahkan diri kita kepada kita?.semoga memberi hawapan dan kefajaman.amin drp hj shaari

      Like

  34. Assalaualikum maha guru. Benar sekali yang di jabarkan semua karna allah lah. guru sy juga bilang begitu. Dimanapun kamu berada hanya allah yang ada. Dan ber gerak diam ber gerak napas tidur semua nya alllah. Nambah lagi wawasan Nich. Benar benar mantap penjelasanya. Terimakasih atas ilmu yang telah di berikan semoga mamfaat. Allah. Telah karam muhamad telah kembali muhamad telah bening muhamad. Telah terang benderang muhamad beserta. Allah Telah melihat muhamad dengan basirnya allah. Telah mendengar muhamnad dng samik nya allah. Allah telah berkata muhamad dengan kalam allah. Allah telah berkehendak muhamad dengan. .. . Allah. Semuanya allah. Kata nya huu allah

    Like

      1. salam kepada Tuan Hj Shaari. setelah mendalami sedikit demi sedikit akan huraian yang tuan berikan, saya berasa lebih tenang sekarang. kerna sebelum ini, setelah mendalami sifat 20 puluh, semakin sy dalami saya semakin tidak tahu malah tidak mampu untuk menyatakan apakah itu ALLAH yang selama ini saya pelajari. Alhamdulillah, keterangan didalam blog ini telah menerangkan byk perkara. saya faham tapi tak menyatakannya.
        terima kasih tuan haji

        Like

  35. salam tuan guru hj.shaari.sy ini belum merasa nikmat mengenal diri apa lagi kenal empunya diri..apakah kedudukkan manusia itu di sisiNYA di akhirat nanti jika di dunia dahulu dia mengenal sebagaimana di pangil makrifat?semoga dpt jwpnnya..amin

    Like

  36. salam tuan hj sy teramat teruja jika di sana sini mahluk Allah yg bergelar insan saling berkongsi cerita ,ilmu dan sejarah mengenali ketuhanan ia itu makrifat..apa yg Allah rasa Dia amat bangga dengan keEsaanNya itu kerana di jalankan beberpa khalifah di muka bumi ini untuk membawa kembali DiriNya yang hilang agar terus lebur fana kedalam ZatNya maka jadi lah ia Tiada.yg ada cuma AKU kataNya.sesungguhNya Aku maha mengetahui apa yg tidak kalian ketahui.semoga tuan hj.shaari teruskan perjuangan yg Allah titipkan.amin…

    Like

  37. salam tuan guru boleh ke sy utarakan di sini pasal nama Allah yg tersembunyi?sebelum bernama Allah ,Dia tidak bernama.bernama Allah sesudah Dia menciptakan muhamad dan sekalian mahluk..maaf jika salah sila beri tunjuk ajar..

    Like

  38. Assalamualaikum.. Tuan Guru, Alhmdulilah syukur stinggi2 syukur kpd Allah, trima kasih Tuan Guru di atas kupasan Tuan Guru. . lain sy x mmpu nk ucapkn ape2 hanya Allah..Allah.. Allah..

    Like

Leave a comment