BAGAIMANA UNTUK INGAT ALLAH?

Jam dinding menunjukkan pukul 4.33 pagi  tanggal 25hb okt. bersamaan hari khamis. Terlintas untuk mengarang bab ingat kepada Allah. Sebelumnya rasa lebih baik saya panaskan badan dahulu dengan secawan milo yang dibeli dua hari lepas. Selepas menegok milo yang baru dibuat, entah mengapa pagi ini hati saya tiba-tiba tersangat ingat kepada arwah kedua ibu bapa!. Tanpa dapat dibendung, kelopak mata bergenang dengan air mata.  Saya gagahkan juga jejari ini untuk terus mengarang rencana yang tidak seberapa ini. Mudah-mudahan roh kedua ibu bapa saya bangga dengan apa yang saya perjuangkan selama ini!. Duhai ayahnda ku yang tercinta, kini ananda mu akan terus meyambung hajat mu yang tidak kesampaian.

Inilah tajuk yang teramat besar untuk dimengerti oleh sekalian yang bergelar insan!. Iaitu bagaimana caranya untuk ingat kepada Allah swt.  Marilah pada pagi yang mulia ini, saya ingin mengajak tuan-tuan dan puan supaya sama-sama kita menyeberang lautan ilmu yang tidak bertepi, agar suatu hari nanti, kita beroleh sampai kepersisiran pantai  “ingat kepada Allah swt“.

INGAT ALLAH BUKAN PADA NAMANYA

Ingat kepada Allah itu, bukan dengan cara menyebut-yebut nama. Ingat kepada Allah itu, bukan dengan cara membilang-bilang  kebesaraNya. Juga ingat kepada Allah itu, bukan dengan cara mengira-gira puji-pujian kesucian. Allah tidak makan dipuji. Allah tidak terpengaruh dengan puji-pujian, sogokan atau ampu dari makhluk. Allah itu bersifat Maha Terpuji dan Maha Suci. Yang tidak perlu kepada usaha makhluk untuk mensuci akan Dia. Allah tidak perlu dibersih atau dicuci, kerana Allah itu sudah sedia suci dan sudah sedia bersih. Allah itu, tidak sedikitpun termakan bujukan serta rayuan makhluk. Allah tidak terpengaruh dengan memek muka sedih, tidak terpengaruh dengan linangan air mata makhluk!. Allah itu sifatnya berdiri dengan kakinya sendiri (Kiamuhu Binafsih), tanpa terpegaruh dengan bujuk rayu makhluk!.  Sekalipun nama Allah itu, dipuja atau dipuji, tidak sekali-kali bertambah kerajaan Allah dan sekiranya nama Allah itu tidak sekali-kali disebut-sebut oleh bibir mulut makhluk, sedikitpun tidak berkurangan kerajaan Allah!.

Ingat Allah itu, bukan dengan cara menyebut-yebut namaNya. Pada asalnya Allah itu, tidak bernama dan tidak bergelaran apa-apa panggilan. Panggilan nama Allah itu, tercipta dan terpanggil sesudah keberadaan Nur Muhamad. Sebelum kejadian Nur Muhamad, Allah tidak bernama!. Setelah terciptanya Nur Muhamad, barulah nama Allah itu terpanggil dan tersebut. Tetapi harus diingat bahawa Allah itu, bukan nama panggil-panggilan!.  Semasa Allah bersendirian, semasa sebelum kejadian Nur Muhamad, siapa hendak memanggil namanya sebagai Allah?. Seumpama seorang Raja yang ketiadaan rakyat,  siapa yang hendak memangil nya sebagai Raja?.  Begitu juga Allah. Pada mulanya Allah itu, tidak bernama, setelah adanya Nur Muhamad (atau adanya rakyat) , barulah Ratau Allah itu bernama. Ini menunjukkan kepada kita bahawa Allah itu, bukan nama!.

Allah itu bernama adalah pada bibir Nur Muhamad dan pada bibir-bibir makhluk!. Oleh itu, sedarlah wahai sekalian mana yang ada membaca karangan ini, bahawa marilah bermula dari hari ini, jam ini dan saat ini, sama-sama kita “mencari ingat” kepada yang sebenar-benar Allah. Allah yang tidak berhuruf dan Allah yang tidak bersuara!. Tulisan atau perkataan Allah yang berupa huruf, yang tersangkut didinding-dinding rumah atau yang di sangkut dicermin-cermin kereta, itu bukan Allah. Itu adalah tulisan, tulisan yang berupa lakaran huruf dari tangan makhluk!. Allah itu, bukan berupa tulisan, lakaran, ukiran atau berupa huruf. Apa yang kita tulis itu, adalah  berupa dakwat beserta kertas.  Sifat yang bilamana dibakar ia hangus dan bilamana direndam dia basah, itu adalah sifat makhluk, bukannya sifat Allah!.  Allah itu, bilamana terbakar tidak hangus,  bilamana direndam tidak basah!.  Selagi terbakar dan selagi basah, itu bukan Allah. Jangan sekali-kali beriktikad bahawa suara halkum yang terzahir pada bibir ulut kita  itu, adalah  Allah!.

Allah bukan sesuatu tetapi nyata pada sesuatu!. ingat, ingat dan ingat kata-kata saya yang sedikit itu!. Allah bukan nya sesuatu tetapi nyata dan terzahir pada sesuatu!. Suara bibir yang menyebut perkataan Allah itu, adalah merupakan sesuatu. Sedangkan Allah bukan sesuatu!. Mana Allah dan bagaimana untuk ingat kepada Allah?.

Saya tinggalkan persoalan ini untuk tuan-tuan fikir sendiri!. Jika saya terus-terus memperkhabarkan secara senang, tidak akan ada orang yang akan menghargai ilmu ini. Ilmu ini akan dihargai orang bilamana ianya mahal!. Mahalnya ilmu ini bilamana saya sorok atau saya sembunyikan puncanya supaya tuan-tuan meraba-raba sendiri. Setelah puas dan letih meraba didalam gelap, barulah tuan-tuan tahu menilai yang ianya amat beharga!. Cuba cari dan cuba jawab, bagaimana nak ingat kepada Allah dengan sebenar-benar ingat?.

Bagi sesiapa yang berhajat kepada jawapannya, sila miliki kitab “mengenal diri dan mengenal makrifat Tok Kenali Kelantan” atau hubungi terus kepada saya Hj. Shaari Hj. Mohd Yusof di talian 019 4444 713 catau 019 3010 117 !. Nampak seolah-olah saya nak memperomosi kitab, sebenarnya bukan berniat atau bukan tujuan saya untuk berperomosi kitab. tetapi sekadar untuk menyatakankan yang benar. Itupun sekiranya dikehendaki Allah!. Sekiranya tidak dikehendaki Allah, bacalah seribu  kitab dan sekalipun turun guru dari langit , kiranya tidak berkehendak Allah untuk membari faham, tuan-tuan tidak akan beroleh faham. Kitab ataupun guru, hanyalah sekadar alat untuk meyampaikan, sesungguhnya yang memberi faham itu, adalah Allah swt!

INGAT KEPADA ALLAH ITU, BUKAN PADA SIFAT ATAU NAMANYA  (ALLAH TIDAK BERSIFAT)

Allah itu, tidak bersifat, Allah itu tidak berjirim dan Allah itu tidak berjisim. Barang atau perkara yang tidak berjirim atau berjisim,  mana mungkin ada nama!. Setiap yang bernama itu, pasti ada sifat dan setiap yang bersifat itu, pasti nama!.  Sedangkan Allah itu tidak bersifat, mana mungkin Allah itu ada nama!. (Barang yang tidak bersifat, pastinya tidak bernama. Barang yang tidak bernama, pasti tidak bersifat!). Sedangkan Allah Taala itu, tidak bersifat sebagaimana sifatnya makhluk, mana mungkin ada nama!. Oleh itu, barang siapa yang masih menyebut nama Allah, sesungguhnya mereka itu, belum lagi dikatakan ingat kepada Allah!. Ingat kepada Allah itu, bukan pada namaNya. Ingat kepada Allah itu, setelah kenal tuan yang empunya nama!. Kenal tuan yang empunya nama, barulah dikatakan ingat !. Ingat kepada Allah itu,  setelah sampai kepada tahap mengenal tuan yang empunya nama!. Mengenal tuan yang empunya nama itu pula, hendaklah sampai kepada tahap tidak lagi berhuruf dan biarlah sampai kepada tahap tidak lagi bersuara!. Yang tidak berjirim, yang tidak berjisim, yang  tidak berhurf dan yang tidak bersuara itu, itulah baru dikatakan sebenar-benar Allah………………………………

Allah itu bersifat dengan sifat yang bersalahan sebagaiamana sifat makhluk. . Sekiranya makhluk ada bentuk (ada sifat), pastinya Allah itu tidak ada bentuk dan tidak ada sifat. Sekiranya makhluk ada nama, Allah pasti tidak ada nama. Jika sekiranya Allah itu  ada bentuk dan ada nama sebagaimana makhluk . Itu bukan Allah!.  Sekiranya Allah ada nama dan makhluk juga ada mempunyai nama, apa bezanya dengan makhluk?. Sekiranya Allah ada sifat dan makhluk juga mempunyai sifat, apa bezanya antara Allah dengan makhluk . Menandakan Allah itu adalah Allah, yang sifatnya bersalahan dengan yag baharu, pastinya berbeza dengan sifat makhluk!.   Bagi menentukan Allah itu tidak sama dengan sifat makhluk, hendaklah kedua-duanya mempunyai sifat yang berlawan atau sifat yang berbeza antara satu sama lain.

ALLAH ITU SEKADAR PENYATA BAGI NAMA.

Bilamana Allah ada, makhluk bersifat tidak ada, bilamana Allah melihat, makhluk bersifat tidak melihat dan bilamana sifat makhluk bernama, sudah barang tentu Allah bersifat dengan sifat yang tidak bernama!. Panggilan Allah itu, adalah sekadar penyata bagi  nama, bukan penyata bagi tuan!. Penyata bagi tuan yang empunya nama itu, adalah “rasa”.

ALLAH ITU, BERLAWANAN SIFATNYA DENGAN MAKHLUK!

Bilamana makhluk bersifat, Allah tidak bersifat. bilamana makhluk berbentuk, Allah tidak berbentuk. Bilamana makhluk bernama, Allah tidak bernama. dengan sifat ada bentuk, manakala Allah pula pasti tidak bersifat dan tidak berbentuk. Sekiranya makhluk ada sifat dan Allah juga ada nama, sekiranya makhluk ada nama dan Allah juga ada nama,  apa bezanya Allah dengan makhluk?. Sekiranya makhluk ada nama, Allah pasti tidak ada nama, sekiranya makhluk ada sifat, Allah pasti tidak ada sifat. Kerana Allah itu sifatNya bersalahan dari yang baharu dan bersalahan dari sifat makhluk!.

ALLAH BUKAN SUARA DARI HALKUM!

Sekiranya tuan-tuan dan puan-puan masih lagi menyebut nama, bererti tuan-tuan belum sepenuh ingat kepada Allah!. Ingat kepada Allah itu, bukan dengan menyebut namanya, ingat kepada Allah itu, adalah dengan cara “ ingat kepada tuan yang empunya nama!”. Tuan yang empunya nama itu pula, tidak berhuruf dan tidak bersuara, tidak berjirim dan tidak berjisim. Suara yang terkeluar dari kedua bibir mulut itu, adalah perkara yang masih bersifat suara dan masih bersifat jirim (huruf). Sedangkan Allah itu, sifatNya tidak berjirim atau berjisim!. Allah itu bukan huruf atau tulisan dan Allah itu, bukan suara sebagaimana suara yang terkeluar dari halkum!.

ALLAH BUKAN SUARA BIBIR MULUT!

Allah tidak sebagaimana suara yang terkeluar dari bibir. Suara yang terkeluar dari bibir mulut itu, berupa angin yang dihembus dari halkum. Hembusan angin yang terkeluar dari peti halkum dalam bentuk suara  yang berbunyi nama atau dalam bentuk  pangil-panggilan dengan sebutan nama Allah, itu bukan Allah. Yang berbunyi itu suara, manakala suara itu bukan Allah!. Suara bibir mulut makhluk itu, bukan Allah. Allah tidak berada pada peti suara (halkum) dan Allah tidak berada pada sebutan nama!, Mana Allah dan bagaimana cara untuk ingat kepada Allah?. Cuba tuan-tuan jawab?. Sebelum saya meneruskan ungkapan yang tidak seperti ini, saya mahu tuan-tuan jawab. Jika tidak boloeh jawab, bagaimana selama ini tuan-tuan ingat kepada Allah?.

Jam dinding sudah menunjukkan pukul 5.46 pagi. Saya berhenti disini dulu buat seketika , kerana saya nak bersipa untuk berjoking selepas subuh.  Saya hanya berjoging, berlari dan berjalan lebih kurang  tiga kilometer shj.

Selepas berjoging lebih kurang satu jam dan selepas mandi, badan serasa segar. Untuk itu apakata saya sambung sedikit lagi coretan ilmu ini buat tatapan para pembaca yang budiman sekalian!.  Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian.

INGAT ITU ADALAH TIDAK INGAT DAN TIDAK INGAT ITULAH YANG DIKATAKAN SEBENAR-BENAR INGAT!

Untuk ingat kepada Allah itu, kita tidak lagi perlu kepada dalil!. Bagi sesiapa yang masih lagi meraba-raba mencari dalil untuk ingat kepada Allah, sesungguhnya mereka itu adalah golongan mereka-mereka yang belum ingat kepada Allah. Bagi sesiapa yang masih mencari-cari dalil untuk ingat kepada Allah, itu tandanya mereka belum ingat kepada Allah, mereka-mereka itu masih berada pada tahap mengigati dalil, bukannya ingat kepada Allah tetapi mereka hanya ingat kepada dalil!. Sedangkan Allah itu, bukan dalil.  Allah itu adalah Allah!. Untuk ingat kepada Allah itu, kita sepatutnya tidak lagi perlu kepada dalil. Allah itu, bukan sesuatu, Sedangkan dalil itu, adalah merupakan sesuatu!. Yang berupa sesuatu itu, bukan Allah kerana Allah itu bukan sesuatu!.  Untuk ingat kepada Allah itu, tidak lagi perlu kepada dalil!.

Jika sekiranya masih berdalil-dalil untuk ingat kepada Allah, tandanya tuan-tuan teramat jauh dari Allah. Bilamana teramat jauh dari  Allah, bererti tuan-tuan dalam keadaan teramat hampir kepada lupa kepada Allah. Jika tidak keterlaluan, izinkan kepada saya untuk menuduh dan untuk  mengatakan yang bahawasanya tuan-tuan belum lagi sampai kepada tahap ingat kepada Allah!. Apakah Allah itu tidak cukup terang dan apakah Allah itu,  tidak cukup jelas sampai kepada mencari dalil untuk ingat kepada Allah?. Allah bukan sesuatu, kenapa masih mencari sesuatu untuk ingat kepada Allah.  Allah bukan sesuatu tetapi  nyata pada sesuatu!. Kenapa perlu cari lagi?…………………………………….

Selagi masih berdalil untuk ingat kepada Allah, sesungguhnya tuan-tuan dan puan-puan bukan dari golongan orang-orang yang ingat kepada Allah!. Mencari dalil Allah , dengan sebutan , mencari dalil Allah, dengan berzikir, mencari dalail Allah, dengan perbuatan, mencari dalil Allah dengan suara, mencari dalil Allah dengan sembahyang dan  mencari dalil Allah dengan puasa. Kenapa perlu lagi kepada dalil?. Tidakkah Allah itu, teramat  nyata dan teramat terang?.   Tidak cukupkah Allah itu Allah!. Sesungguhnya Allah itulah Allah!.

Allah itu nyata, lebih nyata dari diri kita sendiri, kenapa perlu dalil?. Cuba jawab pertanyaan saya…………………….

Allah itu terang, lebih terang dari cahaya matahari, kenapa perlui dalil?.. Cuba jawab pertanyaan saya……………………………………

Saya bermohon dan berseru kepada semua pembaca kitab Tok Kenali atau yang mengikuti laman web ini diseluruh Malaysia (Sabah Serawak), Singapore, Berunai dan Indonosia (terutama saudara dari Aceh dan  Sulawesi) supaya memberi jawapan dan memberi komen tentang persoalan saya diatas. Mari kita sama-sama manilai dan menghayati bersama!. Ayuh bukakan laman web masing-masing, mari kita berdiskusi!…………………………….

Memandangkan esuk hari raya korban, tidakkah ada orang yang ingin bertanya tentang maksud sebenar korban?.

24 Replies to “BAGAIMANA UNTUK INGAT ALLAH?”

  1. Bab mengenal Diri dan mengenal Allah dahulunya saya belajar utk memahami dgn caranya yang susah….namun setelah lama mengkaji akhirnya 2 tahun lepas di bulan ramadhan…bab nak mengenal ni amat mudah rupanya jika kita serahkan ‘diri kita’ secara total kepada Allah spt yg disebut dalam Fatihah ayat 5 & 6…..semua pentujuk dari Allah bukannya dari makhluk…walhal fatihah ni dah berpuluh tahun kita baca….ini saja pendapat saya yang jahil agama..maaf kalau saya tersilap…

    Like

  2. assalamualaikum..minta maaf kalu jawapan mengenai korban sy jawab slah..sesungguhnya sy org jahil..terlintas untuk berkongsi ilmu dgn ustaz..yg sy faham makna korban ialah korban jasad kita sendiri sehingga tinggal yg ad hanya allah..korban lembu itu kias untuk diri kita..kalu salah ustaz tolong btul kan…

    Like

  3. Asalam tuan guru yang dihormati lagi dikasihi.
    Alhamdulillah, sebak hati saya bila membaca nukilan tuan guru yang padat dengan makna-makna yang tersirat. Sudah pasti ianya diruntun ilham olih yang maha Esa untuk disampaikan kepada kami yang fakir dalam ilmu rasa ini. Tak tahu lagi apa yg nak dikata, semuanya lengkap, padu dan jitu dan tak mampu siapa pun menyatakan apa-apa lagi selain dari yang tersurat ini. Sesungguhnya saya benar-benar haqqul yakin dengan penerangan ini. Tiada lagi apa yang nak di ingat kerana yang ingat itulah yang tidak ingat dan yang tidak ingat itulah yang di katakan sebenar-benar ingat.
    Semuga tuan guru dan keluarga sentiasa diberkahi olihNya untuk selama-lamanya. Amin. Terima Kasih Tuan.

    Like

    1. jgn ditinggalkan persoalan yg bersifat sedemikian nanti ada org yg mahu mngerti mnjadi dingin semangatnya. tggalkan persoalanygsedang sedang saja. pada saya, semua soalan dan jawapan adalah ‘betul’. cuma tidak benar. jawapan yg benar itu ada padaNya..yg betul pula atas mahuNya jua. Dia saja yg tahu. dalam Islam jawapan ada pada dua sisi,satu yg benar satu lagi yg betul. yang pasti tiada yg salah..

      Like

  4. Allah nyata bagi orang yang makrifat, orang yang makrifat orang yang sudahmengkaji siapa dirinya, ketika sudah tau dengan diri kita sebenarnya, jadi siapa siapa lagi yang harus diingat dan sipa jg lagi yg harus mengingat, sungguh Allah dekat, lebih dekat dari urat leher, sesungguhnya lahaulawalakhuwataillabilla.

    Like

  5. Assalamualaikum Tn Guru. Saya adalah seorang hamba Allah yang jahil. Sungguhpun begitu saya sentiasa mencari cari bagaimanakah cara terbaik untuk saya mengingati Allah. Saya sedar saya masih terlalu jauh dan cetek dlm ilmu makrifat. Boleh Tn guru ajarkan?

    Like

    1. Ananda bacalah dua buah kitab Tok kenali itu! disampng itu, jika nak jelas dan terng lagi, ananda beli dvd ceramah ilmu tok kenali. Dengnan mendengnat cermah dalam dvd itu, ananda akan dapat apa yang dicari selma hidup ini. Jika berminat, sila ananda sms alama nanti saya kirimkan. amin drp hj shaari

      Like

  6. Mana Allah dan bagaimana untuk ingat kepada Allah?.

    Allah beserta kamu dimana kamu berada. Allah berada dimana kamu menghalakan pandangan. Allah berada dimana mana, meliputi sekelian ‘alam, memenuhi lapang. Allah tidak melihat kepada harta atau paras rupa tetapi apa yang ada didalam hati. Allah hendak melihat samada masih lagi terdapat riak, sombong, tamak, haloba atau segala nafsu yang menjijikkan. Dari hati lahirnya kehendak yang dinamakan nafsu yang berperingkat peringkat.

    Tanamkan didalam hati itu Allah, iaitu INGATkan Allah, memandang kepada yang telah nyata senyatanya saperti yang diungkapkan “aku berada ditempat terang lagi nyata” serta tempat kedatangan dan keluarnya nafas.

    Dengan yang demikian, INGATkan Allah itu sudah tentunya dihati saperti saorang kekasih yang mengingati kekasihnya.

    Wallahu”alam.

    Like

  7. Salam Alaikum Tuan Haji Shaari…
    Allah itu nyata, lebih nyata dari diri kita sendiri <— benar..
    kemana saja pandangan di arahkan di situ juga ada Allah…tiap hari di pandangkan bahkan tiap detik…

    Allahu A'lam
    dari syamsul alam
    sulawesi

    Like

    1. tENTANG INGAT:
      Mana mungkin kita dapat ingat Allah melalui akal!. Akal tidak pernah berjumpa Allah!. Akal adalah makhluk, mana mungkin makhluk boleh sampai ketahap ingat!.Yang ingat itu, adalah hanya bagi yang pernah berjumpa dengan Allah. Siapakah yang pernah berjumpa Allah, yang pernah berjumpa Allah sedari azali itu,tidak lain dan tidak bukan melainkan roh. Sebab roh pernah berjumpa Allah, makanya ia boleh ingat kepada Allah (hanya roh sahaja yang dapat ingat kepada Allah). Sebab roh pernah mengenal Allahlah makanya Roh tak tidur, tidak lupa dan tiKerana roh pernah jumpa Allahlah makanya roh tidak lalai kepada Allah. Sebab apa roh tidak pernah lalai dari ingat kepada Allah?, sebabnya adalah kerana roh pernah berjumpa Allah, sebab itu dia boleh ingat kepada Allah sepanjang masa, tidak seperti akal yang sentiasa lupa, lalai dan selalu tidur!.

      TENTANG RASA;
      Bagaimana mungkin kita dapat merasa, tidakkah kita ini bersifat mati, bersifat binasa dan bersifat lebuir. Mana mungkin orang mati boleh mendapat rasa!. belajarlah sampai kepada tahap tidak ada rasa. nak jadi tak ada rasa, kenalah matikan diri. cuba lihat org mati, apakah lagi ada rasa pada mereka?. Katakanlah bahawa kita ini tidak wujud, setelah tidak wujudnya kita, barulah kita akan dapat melihat kewujudan Allah yg teramat terang, jelas dan nyata!. Selagi adanyanya kita dan selagi wujudnya kita, selagi itu kewujudan Allah tidak akan dapat kita zahirkan…. setelah tidak adanya diri kita, barulah terzahir sifat Allah………………… Belajarlah sehingga dapat menghilangkan dari perkara rasa. drp hj shaari

      Like

  8. Agak menarik pejelasan yg tuan huraikan,yg mencari di cari,yg di cari juga mencari,yang mengenal itulah yang dikenal,dan yang dikenal itulah yang mengenal.sye ade membaca buku yg tuan tulis mengenal diri dan mengenal Allah.semua persoalan dan jawapan yg tuan berikan bukan mudah hendak di fahami hanya dengan penulisan kerana tuan membawa pemahaman tuan kepada orang ramai yg masih tidak terbuka untuk menerima dengan akal fikiran.walau bagaimana pon tahniah d atas usaha tuan yg membawa perkara ini secara umum.hakikat ketuhanan itu sendiri adalah rahsia,tersembunyi rahsia d dlm rahsia,ghaib di dlm ghaib tetapi amat nyata.

    Like

  9. sy setuju dgn anda,,, ilmu anda serupa dgn ilmu samania … tp sy tdk bisa menyebutkan sama, krn allah itu memang tdk berhurup dan tdk bersuara,,, klw msh ada org yg menyebut allah yg selama ini di sembah dan di ingatnya sy rasa dia keliru, itu artinya ia menyembah nama dan huruf,,,,padahal seswatu yg berhuruf itu buatan mahluk dan merupakan sifat mahluk, menurut saya ilmu ini memang mahal bukan maksud untuk di jual, karna ilmu allah tidak dpt di bayar dgn harga yg murah butuh perjuangan untuk mendapatkanya dgn harta dan jiwa….
    jd “siapa yg dapat merasa dia mengetahui” allah bukan diatas langit, klw ada org yg masih menganggap demikian mereka masih di bilang org yg linglung,,,klw allah di atas kenapa klw sholat gak telentang aja,, “ini wajahtuwajhiya lillazi patarassamawati wamafilardh..” sesungguhnya kuhadapkan wajahku kpd allah…. kira2 demikian jd knp gak telentang aja sholat klw memang allah itu di atas dan allah bukan disamping dan di bawah….. sy pikir di era yg seperti ini perlu mengenai akidah dan tauhid ini di murnikan dr yg namanya kesesatan…
    kebanyakan org2 hanya pandai menyuruh beribadah tp dia sendiri tak pandai memperbuatnya sungguh org2 sprti ini di kutuk oleh allah,,,
    sbg contoh pasti banyak para org2 yg mengaku sholeh menyuruh kepada umat dan jamaahnya untk sholat nanti pahalanya segini dan segitu….saya rasa org spti ini org munafik… krn dia sndiri blum kenal siapa tuhanya, ia hanya tau nama, hurufnya dan suaranya tp tak tau siapa yg punya nama…
    saya jd teringat hadis nabi “kelak suatu hari di akhir jaman islam tinggal namanya, islam tinggal bentuknya, dan banyak orang2 yg beribadah di mesjid tp hanya sedikit sekali yg ingat ALLH. dan kesemuanya itu di sebabkan ulama2 FASIK.

    Like

  10. Salam.. Kita ingat Allah bukan dengan lisan, mahupun suara.. Itu hanyalah penzahiran… Sepertimana seorang lelaki yg kemaruk dan rindu akan seorang perempuan hingga terlafaz namanya dipeti suara..

    Dan jika berbicara pasal ingat, ingat dilahirkan dari otak, yakni yang menyimpan memori kita.. Dan ingatan itu seperti imbasan, dan terzahir dibibir kerana untuk menumpukan akal pada terhadap perkara yg difikirkan dikepala.. Hanya pndapat saya yg dhoif..

    Like

  11. Nabi pernah bersabda,”untuk ingat kepada Allah, ingatlah pada ayat-aya-Nya (tanda-tanda-Nya), jangan memikirkan akan Dzat-Nya.” Akal manusia tidak akan mampu krena Allah berbeda dari sesuatu yg baru. Nabi juga bersabda,”sebaik-baiknya ingat kepada Allah (Dzikrullah) adalah La illa ha Illallah: tiada nyata hanya Allah

    Like

  12. Bagaimana kalau jawapannya Allah itu tidak apa yg difikirkan manusia yg berakal…. Tapi Allah itu punya nama dan bersifat fiil…… laisa fi kamislihi syai un ….ingat allah ni perlu pada sebutan diikuti dgn rasa yg berkenalan… Rasa yg satu dgn sebutan yg banyak.. Harap mendapat huraian lagi

    Like

Leave a reply to pelesi Cancel reply